עקב ייצוגית: רשות המסים תחדל מעיכוב החזרי מע"מ לנישומים

הרשות חסכה לעצמה החזר של עשרות מיליונים לציבור, לאחר שהודיעה - עקב תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה - כי תסיר מחדל שגרם לכך שנישומים קיבלו החזר מע"מ נמוך מהמגיע להם

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

רשות המסים "חסכה" לעצמה החזר של עשרות מיליוני שקלים לציבור: הרשות הודיעה לבית המשפט, במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה, כי היא תחדל מלעכב החזרי מע"מ לנישומים, באופן שגרם לכך שנישומים קיבלו החזר נמוך מהמגיע להם, ועודף הגבייה "האסור" נותר בידי הרשות.

על-פי חוק, עוסקים בישראל - חברות, עוסק מורשה ועוד - זכאים להחזר מע"מ במסגרת הדיווח התקופתי שלהם לרשות המסים, בתקופות בהן הוצאותיהן עלו על ההכנסות. כלומר, כל עוסק ששילם יותר מע"מ מהסכום שקיבל בפועל בתקופה המוגדרת - זכאי להחזר מרשות המסים.

במארס השנה הגיש בועז חיים, באמצעות עו"ד עידו שטיינר, בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בהיקף 54 מיליון שקל, לבית המשפט לעניינים מינהליים מרכז, זאת בטענה כי הרשות נמנעת מהשבת החזר עודף של מע"מ בצירוף ריבית והצמדה, וזאת בניגוד להוראות החוק.

החזר נומינלי ולא ריאלי

מגיש הבקשה לאישור התביעה הייצוגית נגד רשות המסים, בועז חיים, הוא תושב אזור המרכז העוסק בתחום הפקת האירועים ומהווה עוסק מורשה לצורכי מס.

במסגרת התביעה נטעו כי חיים היה זכאי להחזר מע"מ בסך 949 שקל בגין הדיווח לתקופה ספטמבר-אוקטובר 2016. חיים דיווח על כך ביום 15 בנובמבר 2016, וביום 16 בדצמבר קיבל את החזר המע"מ בסך של 949 שקל - זאת למרות שחלפו 32 יום מיום הדיווח, ולמרות שלפי החוק הרשות אמורה להשיב את החזר המע"מ לנישום בתוך 30 יום.

לטענת חיים בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, בכך שרשות המסים עוברת את מועד ההשבה הקבוע בחוק - 30 ימים - היא מפרה את החוק. זאת, משום שהיא משיבה את החזרי עודף מע"מ בערכם הנומינלי - ללא הפרשי ריבית וללא הפרשי הצמדה - גם לאחר תקופת החסד שניתנה להשבה. וזאת, נטען, באופן שיטתי.

עוד נטען כי רשות המסים אף נמנעת מקיזוז הרכיב של הפרשי הריבית וההצמדה - אותו היא לא משיבה לנישום - מתשלומים עתידיים של הנישום.

"המחוקק קבע מועד ברור להשבת עודף מע"מ ששולם על-ידי הנישום - 30 יום ממועד הגשת הדיווח כברירת מחדל, או במקרים חריגים תקופות שונות שהוגדרו", נטען בבקשה הייצוגית, וצוין כי "כאשר מאחרת רשות המסים בהשבת המס העודף, מעבר לתקופת החסד שניתנה לה, עליה להשיבו בתוספת ריבית והצמדה מיום הדיווח".

לטענת חיים, המחוקק איפשר לרשות תקופת חסד להשבת עודף המס בערכו הנומינלי, לאחריו יושב לנישום תשלום המס העודף בערכו הריאלי מיום הדיווח - כאשר רכיב הריבית וההצמדה מהווה חוב מס בפני עצמו. הבקשה אף גובתה בחוות-דעתו על רו"ח ערן הוכהויזר, שקבע כי מדובר בבעיה שיטתית, והעריך כי כל יום פיגור - משמעו לכיס הנישומים כ-320 אלף שקל.

לאחרונה הודיעה רשות המסים לשופט ד"ר שמואל בורנשטיין, שבפניו מתנהל התיק, כי היא חודלת מהתנהלותה, ותתקן את מערכות המחשוב שלה באופן בו לא יירשמו עוד איחורים בהחזרי המע"מ לנישומים. לפי הודעת הרשות, המועד לחישוב ההחזר יתוקן בהתאם להוראות החוק, כך שיחושב ממועד הדיווח - ולא מן המועד האחרון להגשת הדוח התקופתי; וכן התקופה להשבת הכספים בתוכנה תקוצר מ-26 יום ל-24 יום, כך שהכספים יושבו במועד הקבוע בחוק.

תיקון המערכות

רשות המסים ביקשה מבית המשפט, לאור מורכבות הנושא, לתקן את המערכות עד ליום 31.7.17, כאשר היא מתחייבת להשיב את הכספים לנישומים שנפגעו מרגע הודעתה על הסרת המחדל ועד תיקון המערכות.

משמעות הסרת המחדל בידי רשות המסים היא שהתיקון מבוצע רק כלפי העתיד, כך שמי שנפגע מהתנהלות הרשות עד למועד הודעת החדילה, אינו זכאי להחזר במסגרת התביעה הייצוגית. אולם, זכותם של הנישומים לבקש השבה אישית מרשות המסים עומדת להם ולא נמחקה. עם זאת, אם נישומים אלה לא ינצלו את זכותם, אם בכלל הבחינו באיחור של יום-יומיים בהחזרים שניתנו להם - רשות המסים הצליחה לחסוך לעצמה השבה של עשרות מיליוני שקלים לציבור, על-פי ההערכה.

בתגובה להודעת החדילה אומר עו"ד שטיינר כי "הבקשה והתיקון הרוחבי המהיר שהביאה עימה מעידים על חשיבות כלי התובענה הייצוגית בתיקון דרכי רשויות המדינה וחברות הענק".