דחיית תשלומי משכנתא למובטלים: "הבנקים מפעילים לחצים"

"הלחצים שהבנקים מפעילים עליי ועל כחלון לא יעזרו" - כך אמר ח"כ פולקמן במליאת הכנסת בעקבות אישור הצעת החוק שהגיש הנוגעת לדחיית תשלומי משכנתא של אדם שאיבד את פרנסתו בקריאה טרומית ■ יועץ משכנתא – האם צריך?

רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי
רועי פולקמן/ צילום: תמר מצפי

הצעת החוק המציעה דחיית מועד פירעון משכנתא למובטל עברה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת. נזכיר כי מדובר בהצעת חוק פרטית, המבקשת להקל על אדם שאיבד את מקום עבודתו ופרנסתו, בכך שיוכל לדחות את תשלומי המשכנתא באופן חלקי או מלא לתקופה קצובה.

על פי הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) יחד עם חברי הכנסת מירב בן ארי (כולנו), מוטי יוגב (הבית היהודי) ויעקב אשר (יהדות התורה), דחיית תשלומי המשכנתא לא תתאפשר לפרק זמן ארוך יותר מ-3 חודשים רצופים ובכל מקרה סך כל הדחיות לא יעלה על שנה במצטבר - זאת מבלי שיידרש הלווה לשלם ריבית פיגורים על ההלוואה.

ח"כ פולקמן התייחס היום להצעת החוק במליאת הכנסת ואמר כי: "אני יודע שהמערכת הבנקאית מפעילה לחצים על שר האוצר שלא לגעת בהם. הבנקים מפעילים לחצים. הם היו יכולים לקבוע נוהל כזה בעצמם. בנק ישראל מתנגד, גם הוא היה יכול לטפל בגרייס, ביועצי המשכנתאות, במשך הזמן של ההצעה שלא מספיק אבל הם לא עושים זאת. אני מודיע לכם שהלחצים שמופעלים עליי ועל שר האוצר לא יעזרו להם".

הצעת החוק עברה בתחילת השבוע בוועדת שרים לענייני חקיקה. לאחר אישור הצעת החוק בוועדת השרים, התייחס גם שר האוצר משה כחלון לנושא ואמר: "אף אחד מאיתנו לא מחוסן מרגעי משבר. לכל אדם יכולים להיות בחיים רגעים קשים וזה המקום שלנו כמדינה לגלות רגישות ולנסות לעזור ככל הניתן. הצעת החוק של ח"כ פולקמן הינה מידתית ומאזנת בין ערכים של חמלה ורגישות ובין כללי השוק הפיננסי".