קבוצת אלוביץ' מנסה לחזור לשוק: "מבחינה כלכלית מצבנו טוב"

החקירה של אלוביץ' עצרה לקבוצה גיוסים ביותר מחצי מיליארד שקל ■ אנטרופי בוחנת את תשואות ביקום ואינטרנט זהב ביחס לדירוג ■ דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב וביקום: "בטוח שנשרת נאמנה את החוב שלנו"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

החקירה נגד שאול אלוביץ' ובכירי הקבוצה שבראשה הוא עומד הקפיאה באחת את התוכניות של הקבוצה לארגן אותה מחדש, ארגון שכולל גיוסי הון משמעותיים. נזכיר את קיפול השכבה באינטרנט זהב בהתאם לדרישות חוק הריכוזיות, מהלך שהיה אמור להיות מלווה בגיוס אג"ח בהיקף של 200 מיליון שקל. בנוסף הייתה החברה לגייס עוד כ-250-300 מיליון שקל ביורוקום נדל"ן, גיוס שהיה אמור לפרוע הלוואה לקונסורציום מלווים בראשות בנק מזרחי-טפחות.

בינתיים הפכה חקירת רשות ניירות ערך לגלויה והמשקיעים בשוק ההון "תפסו מרחק" מהקבוצה עד יעבור זעם תהליך שהביא להקפאת מהלך גיוסים של יותר מ-500 מיליון שקל.

בקבוצת אלוביץ' לא מרימים ידיים ומנסים לחזור לשגרה שתאפשר להם לחזור לגייס כסף. התעלומה הגדולה היא נושא הריביות. שוק האג"ח הראשוני לוהט וניתן לגייס מהמוסדיים כמעט כל סכום בטח אם יש שיעבודים (חלשים ככל שיהיו) ופיצוי בריבית (זעום ככל שיהיה). בשוק ההון לא מצליחים לתמחר כרגע את הסיכון לקבוצה ככל שהחקירה נגד אלוביץ' ואנשיו תסתעף ועד כמה, אם בכלל, יש לה השפעה על עסקי הליבה שלה.

בימים האחרונים אנטרופי הוציאה עבודה על קבוצת אלוביץ' עם הערכות לגבי ההשפעה של החקירה על הקבוצה. אנטרופי, יש לציין, מבצעת עבודות מחקר לברוקראז' של בנק דיסקונט.

נצטט מעט מהעבודה שלהם: 

בזק

"הגברת הרגולציה והחרפה בתנאי התחרות עשויים להמשיך ולפגוע ברווח הנקי של בזק גם בשנים הבאות, אם כי ישנן השפעות ממתנות ובפרט אישור ביטול ההפרדה המבנית (יש לציין כי אתמול פורסם כי משרד התקשורת לא יאשר השנה את ביטול ההפרדה המבנית, נ"כ), אשר אנו מעריכים כי יינתן ככל שתושת על בזק רגולציה נוספת. על בסיס שמרני, אנו מניחים שחיקה ברווחיות בזק. 

אינטרנט זהב

"אנו מניחים כי לא יחולק דיבידנד בשנים הקרובות, לכל הפחות"

ביקום

"אנו צופים שיקום במחירי מניות בזק וביקום שסובלות מסנטימנט שלילי עמוק. בנוסף, אי חלוקת מלוא הרווח בבזק יגדיל את שוויה וכפועל יוצא ישפר את מינוף ביקום ואת יכולתה לגייס חוב נוסף. בהינתן תשלומי החוב של שתי החברות והמקורות שצויינו, אנחנו סבורים כי לשתיהן קיימת גמישות פיננסית מספקת לשירות החוב בשנתיים הקרובות ואף בשנה השלישית".

בשורה התחתונה, למרות שאנטרופי נחשבת לספקית אנליזות אופטימית למדיי, אנטרופי מודיעה כי היא בוחנת את תשואות האג"ח של ביקום ביחס לדירוג הנוכחי של החברה A פלוס, דרגה אחת פחות מהדירוג היום וכן את הדירוג של אינטרנט זהב ביחס לדירוג כיום שעומד על A מינוס.

דורון תורג'מן מנכ"ל החברות אינטרנט זהב וביקום, מסר היום ל"גלובס": "אנו חווים בימים האחרונים סנטימנט שלילי במחירי ניירות הערך שלנו כתוצאה מהאירועים בבזק מה שהביא לעליה בתשואות אגרות החוב. מבחינה כלכלית מצבן הפיננסי של אינטרנט זהב וביקום טוב מאוד ורמות המינוף שלהן נמוכות. אני בטוח שהפריסה הטובה של החוב, כמו גם העובדה שלשתי החברות מניות משוחררות מעבר להיתר השליטה, תאפשר לנו לשרת נאמנה את החוב שלנו".

בשורה התחתונה אנטרופי מעניקים המלצת "תשואת שוק" לסדרה ב' של ביקום, "תשואת יתר" לסדרה ג' של ביקום, "תשואת יתר" לסדרה ג' של אינטרנט זהב ו"תשואת יתר" לסדרה ד' של אינטרנט זהב.