קונים באינטרנט? כך תביעו עמדה על החסמים ביבוא אישי

משרדי האוצר והכלכלה מפרסמים קול קורא להערות הציבור לבחינת החסמים בתחום היבוא האישי ■ המטרה: להוזיל את יוקר המחיה באמצעות הקלות לרוכשים אונליין כגון העלאת תקרת הפטור ממכס

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

מוזמנים להביע עמדה: משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה מפרסמים קול קורא להערות הציבור לבחינת חסמים בתחום היבוא האישי. לפני זמן קצר הכריזו המשרדים על הקמת ועדה לבחינת חסמים בתחום היבוא האישי לטובת הרוכשים אונליין - שמספרם רק גדל, והיקפי הקניות גדלים במקביל. המטרה של המשרדים היא להוזיל את יוקר המחיה באמצעות הקלות לרוכשים אונליין ובמטרה להגביר את התחרות.

"קיימים חסמים רגולטורים בקטגוריות מסוימות שמסרבלים את היבוא האישי לצרכנים בישראל", כך בהודעת המשרדים הקוראים לציבור להעביר את עמדותיו לוועדה על חסמים בתחום היבוא האישי. את העמדה יש לשגר בדואר אלקטרוני בכתובת: 2754@mof.gov.il עד ליום שלישי, 11 ביולי 2017.

"יובהר כי המשרדים יהיו רשאים להציג את הנתונים בוועדת ההיגוי, וכי הוועדה רשאית להשתמש בתוכן ניירות העמדה ונספחיהם לצורך גיבוש המלצותיה הסופיות, וכן לפרסמם, לרבות באתרי האינטרנט של הממשלה".

החסמים עליהם מדובר הם תקרות המס לרוכשים אונליין; בחבילה שערכה עד 75 דולר קיים כיום פטור מלא ממיסוי; התקרה הבאה היא בחבילות שערכן מ-75 ועד 500 דולר, עליהן יש לשלם מע"מ ומס קנייה - אולם הן פטורות ממכס.

נשאלת השאלה האם הוועדה תצליח לעמוד בלחץ שמפעילים עליה הקמעונאים ותעלה את תקרת הפטור המינימלית לפחות לסכום של 200 דולר - בהתאם לפטור הקיים עבור הקונים בחנויות הדיוטי פרי. ,

200 דולר היא תקרת הפטור הממוצעת בעולם. במקרה שאכן הוועדה תחיל להעלות את הפטור המינימלי, שמרבית הקניות כיום מותאמות אליו - יש להניח כי הקמעונאים ילחמו כנגד החלטה כזו.

לאחרונה אמר גבי רוטר, בעלי קסטרו, ל"גלובס" כי בכדי לאפשר תחרות הוגנת נכון יהיה לאפשר לחנויות הפיזיות למכור בפטור ממע"מ בהתאם לסכומים המותרים לרוכשים אונליין; ופוקס מצידה, ששוקדת על הקמת אתר מקוון, עשויה להקים את האתר בקפריסין במטרה להתחרות בזירה הבינלאומית (נגד הרשת הבריטית נקסט שהפכה להיות מתחרה קשה לאור היקפי הקניות הגדולים של ישראלים דרכה) ולמכור גם לישראלים ללא מע"מ.

מצד שני, אי-אפשר לבלום את מגמת הקניות המקוונות, שנמצאת בגידול שרק יוסיף לצמוח. זאת ועוד, שר האוצר משה כחלון יצא במהלכים של הקלות במכסים על מוצרים שמככבים באינטרנט כגון נעליים ובגדי תינוקות, כשהוא עצמו מתייחס לערוץ הקניות המקוון כאל אינדיקטור ממנו יש לגזור הקלות במכסים במטרה להוזיל את יוקר המחיה.

הממשלה כאמור אישרה את הקמתה של ועדת היגוי לשם בחינת תהליכים בתחום היבוא האישי ובפרט בתחום חוקיות היבוא. בראש הוועדה תעמוד סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג.

"הוועדה תעסוק, בין היתר, בהגדרת קריטריון ברור בנוגע למוצרים המקנים פטור מקבלת היתרים או רישיונות, בבחינת חסמים לרכישה על-ידי צרכנים ישראליים באתרי מכירות בחו"ל ובעידוד יוזמות חדשות במגזר הפרטי, במטרה להגביר את נגישות המוצרים בחו"ל לצרכנים הישראלים".

זה הזמן של הצרכנים, הרוכשים אונליין ובכלל - להביע את עמדתם ולנסות להוביל מהלך שיאפשר לכולם ליהנות אף יותר מיתרונות הקניות המקוונות.