הלפרין תהיה מנועה מלעסוק בבחינת מכירת ישראייר לאל-על

זאת כיון שהמו"מ בין הצדדים התחיל עוד כשמיכל הלפרין, כיום הממונה על ההגבלים העסקיים, כיהנה כשותפה וכראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מיתר ושות', שמייצג את אל-על

מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

בתום משא-ומתן ארוך, שנמשך יותר משנה וחצי, וכפי שנחשף אתמול (ג') באתר "גלובס", חתמו אמש מנהלי החברות אל-על  ואי.די.בי פתוח על העסקה למכירת חברת התעופה והתיירות ישראייר לידי חברת סאן דור, שנמצאת בבעלות אל-על.

העסקה מיועדת לחזק את שתי חברות התעופה הישראליות בהתמודדות מול התחרות הגוברת, שיצרה מדיניות "השמיים הפתוחים" של הממשלה. השלמתה מותנית בהתקיימותם של כמה תנאים מתלים, ובראשם קבלת אישור מרשות ההגבלים העסקיים.

במסגרת העסקה תרכוש סאן דור מקבוצת אי.די.בי את מלוא הבעלות על ישראייר, ובתמורה תקצה 25% ממניותיה לאי.די.בי. אל-על תמשיך להחזיק ב-75% ממניות סאן דור ותוכל לרכוש את המניות שבידי אי.די.בי בתקופה של עד 7 שנים, על-פי נוסחה שנקבעה בין הצדדים ושתבוסס על הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של סאן דור.

אי.די.בי עצמה תקבל, נוסף על מניות סאן דור, גם תמורה במזומן של 42-45 מיליון דולר (147-158 מיליון שקל, לפי שער נוכחי). תמורה זו תשולם מתוך כספים שתקבל ישראייר ממכירת ארבעת מטוסיה וכן מרווחים שתשיג עד תום 2017.

ישראייר עוסקת בתחום הטיסות הבינלאומיות והפנים-ארציות ומוכרת חבילות נופש ליעדים בינלאומיים. החברה מפעילה טיסות שכר וטיסות סדירות לכמה יעדים באירופה ולאילת וכמו כן עוסקת במכירה ושיווק סיטוני ברחבי העולם של חבילות תיירות בישראל עבור קבוצות מאורגנות מחו"ל.

בראש ישראייר עומד המנכ"ל אורי סירקיס, והחברה מעסיקה כיום כ-650 עובדים. ב-2016 הציגה ישראייר עלייה של 46% בהכנסותיה ל-279 מיליון דולר וצמיחה של 85% ברווח הנקי ל-12 מיליון דולר. את הרבעון הראשון של 2017, שנחשב לחלש יחסית אצל חברות התעופה והתיירות בישראל, סיימה ישראייר עם הכנסות של 56 מיליון דולר ועם הפסד של כ-2 מיליון דולר.

לדברי סירקיס, "ישראייר עברה תוכנית מפנה והתייעלות, שבמסגרתה היא הפכה מחברת תעופה קטנה לחברת תיירות גדולה; מחברה הפסדית לחברה רווחית; משחקן שולי בנתב"ג לשחקן משמעותי בנתב"ג. עתה הגיעה השעה לבצע שינוי אסטרטגי נוסף ולהפוך לזרוע פעילות ברשת האזורית של החברה המובילה בענף. ישראייר ועובדיה נענים לאתגר ומאמינים שקצב הצמיחה הדו-ספרתי יישמר לאורך זמן".

תוצאות ישרא
 תוצאות ישרא

שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי, אמר לאחר החתימה אמש כי "העסקה עם אל-על מאפשרת לנו למצות את הפוטנציאל הטמון בישראייר, תוך ניצול סינרגיות חזקות שכל צד מביא אתו לעסקה וחיזוק המאזן והנזילות של אי.די.בי. ישראייר עברה בשנים האחרונות מהפך עסקי ראוי להערכה. מהפך זה משקף היטב את המצב הכללי החיובי בקבוצה, המבטא יציבות ניהולית ושיפור בתוצאות העסקיות".

את אי.די.בי ייצגו בעסקה עו"ד עידו צמח ממשרד גולדפרב זליגמן ועו"ד מזור מצקביץ, ראש מחלקת רגולציה והגבלים עסקיים במשרד מ. פירון ושות', אשר טיפלה בתחום ההגבלים בעסקה. אל-על יוצגה בידי עורכי הדין דן שמגר, אריאל עמינצח וניבה ברג-לבנת ממשרדמיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.

המשא-ומתן בין הצדדים נמשך יותר משנה וחצי, והתחיל למעשה עוד כשעו"ד מיכל הלפרין, כיום הממונה על ההגבלים העסקיים, כיהנה כשותפה וכראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד מיתר ושות', שמייצג את אל-על. משום כך תהיה הלפרין מנועה מלעסוק בבחינת עסקה זו, ומי שימלא את מקומה הוא היועץ המשפטי של רשות ההגבלים, עו"ד אורי שוורץ.

לפי תנאי ההסכם, מעריכים הצדדים כי יצליחו לקבל את אישור רשות ההגבלים עד סוף דצמבר 2017, או לכל המאוחר עד סוף מארס 2018. לאור מדיניות השמיים הפתוחים, העסקה אינה אמורה לפגוע בתחרות בטיסות לחו"ל. עיקר הבדיקה תתמקד כנראה דווקא בהשפעת העסקה על התחרות בשוק הטיסות לאילת, שאותו מובילה כיום חברת ארקיע.

עם זאת, פתיחתו הצפויה של נמל התעופה רמון בבקעת תמנע בסוף השנה הנוכחית והרצון של משרד התחבורה לראות גם חברות זרות שטסות בין תל-אביב לאילת, אמורים דווקא להרחיב את התחרות בקו זה.