רבל: הסכמים לאספקת מכלולי רכב בסין בכ-74 מיליון אירו

צבר ההזמנות של יצרנית המכלולים מקיבוץ רביבים עומד על יותר מ-1.4 מיליארד אירו ■ החברה מפעילה אתרי ייצור בישראל, בלוקסמבורג, בגרמניה, בקנדה, בארה"ב ובסין

מפעל של רבל / צילום : אתר החברה
מפעל של רבל / צילום : אתר החברה

חברת רבל, הנמצאת בשליטת קיבוץ רביבים (48.5%) ומנוהלת על-ידי ניר אלימלך, ממשיכה להרחיב את פעילותה בשוק הסיני. החברה דיווחה היום (ג') כי זכתה בתקופה שמאז פרסום הדוח הכספי לרבעון הראשון השנה (30 במאי) ועד היום בהסכמי מסגרת חדשים לאספקת מכלולים ושסתומים בתחום מערכות הרכב בכ-74 מיליון אירו.

ההסכמים נחתמו מול 3 יצרניות רכב בסין, על רקע המחויבות של יצרני רכב סיניים לעמוד ברגולציה מחמירה שהכניס הממשל הסיני לשוק הרכב, על רקע בעיות זיהום האוויר הקשות במדינה. מניית רבל  השלימה התקדמות של קרוב ל-20% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע לכ-680 מיליון שקל.

הסכמי המסגרת החדשים כוללים בעיקר אספקה של מכלולים למערכות אוורור למיכלי דלק, מתזים לפנסים הקדמיים ושסתומים למערכות הבלימה, שייוצרו במפעלי הקבוצה ברחבי העולם. חברות הבת של רבל צפויות להתחיל בייצור במסגרת הסכמים אלה ב-2019 , למשך 5-7 שנים.

נתח של 30% מהשוק הסיני

נזכיר כי חלק משמעותי מההזמנות האחרונות שקיבלה רבל (בעיקר בחצי השני של 2016 ובתחילת 2017) הגיעו מסין. החברה מחזיקה בנתח של כ-30% מהשוק הסיני לשסתומים למיכלי דלק, והיא נהנית מהמאבק המתמשך בסין ברמות זיהום האוויר הבלתי נסבלות במדינה - מאבק שעלה מדרגה באחרונה עם אישור תקן "סין 6", שאמור לצמצם את הפליטה של אדי גז ממיכלי דלק ולאפשר לחברות המייצרות כלי רכב בסין למכור כלי רכב באירופה ובארה"ב.

רבל עוסקת בתכנון, פיתוח, ייצור ומכירה של מערכות שונות לתעשיית הרכב, בהן מערכות אוורור למיכלי דלק, חלקי פלסטיק וחלקים ומכלולים הנדסיים.

החברה מפעילה אתרי ייצור בישראל, בלוקסמבורג, בגרמניה, בקנדה, בארה"ב ובסין ומעסיקה כ-550 עובדים. צבר ההזמנות של החברה עומד על יותר מ-1.4 מיליארד אירו, כאשר מועדי המימוש של ההזמנות נפרסים עד שנת 2030, מתוכם כ-140 מיליון אירו ב-2017.

נציין כי בפברואר השנה מכרו בעלי השליטה בחברה מניות רבל בכ-46 מיליון שקל. קיבוץ רביבים מכר כ-2.5% ממניות החברה תמורת 17 מיליון שקל, לצד מכירה של קרוב ל-4% מהחברה בכ-25 מיליון שקל על-ידי החברה הזרה Yardworth Finance, שבבעלות משקיעים זרים, ובהם ברניס מישל פוגל וצ'ארלס גולדברג. עוד בין המוכרים אז נמנה גם שמואל וולודינגר, יו"ר רבל, שמימש יותר מ-0.5% מההון תמורת יותר מ-4 מיליון שקל. לאחר עסקאות אלה, מחזיקים וולדינגר ו-Yardworth יחד בכ-8% מרבל באמצעות חברת וינסלו. מאז, אגב, עלתה המניה ב-4%.

ברבעון הראשון השנה הציגה רבל הכנסות של 53 מיליון אירו, גידול של 12.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי נותר יציב ברמה של כ-3.8 מיליון אירו ובשורה התחתונה רשמה החברה ירידה של 8% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-2.1 מיליון אירו.