75% מהפרויקטים במחיר למשתכן לא הגישו בקשה להיתר

הזוכים המאושרים לא יודעים במה זכו: בפרויקטים בבית שמש (1,307), מודיעין (1,289) ובאר-שבע (732), לא הוגשה אף בקשה להיתר

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

השבוע נסגרה ההרשמה להגרלה הגדולה של מכרזי מחיר למשתכן, מכרזים לדירות מסובסדות שבהם רכשו הקבלנים קרקעות במחיר מופחת, לאחר שהתחייבו למחיר הזול ביותר למ"ר בנוי.

אחרי שלושה שבועות של הרשמה, כעת יתחילו במשרד השיכון לערוך את ההגרלות ביישובים השונים, על פי הסדר שנקבע - מהעיר הגדולה ביותר ועד היישוב הקטן ביותר: חיפה (261 דירות בהגרלה); ראשון לציון (490); נתניה (240); באר-שבע (732); בית שמש (1,307); הרצליה (1,176); מודיעין (1,289); רמלה (800); רעננה (130); ראש העין (1,683); יבנה (1,981); נצרת עילית (78); קריית ביאליק (434); גדרה (721); אופקים (120); מגדל העמק (387); כפר יונה (288); טירת כרמל (1,481); עתלית (113); שלומי (54); פרדסיה (56); מצפה רמון (12); מרכז שפירא (20); חריש (850).

רגע אחרי שהחגיגה תסתיים, יתחילו כמובן גם התלונות והבעיות. של האלפים שלא זכו, שיחכו למימוש הבטחת שר האוצר משה כחלון לעוד 30 אלף דירות בהגרלה עד סוף השנה (יעד מעט שאפתני ואפילו דמיוני), וגם של האלפים שזכו בדירה - ולא ממש יידעו במה בדיוק זכו. ההחלטה להוציא בהגרלה דירות עוד לפני קבלת היתר לבנייתן מייצרת סיטואציה שבה המוצר הזוכה לא ממש ברור.

כמו שאמר לנו לפני שבוע מנכ"ל אשדר, שבעצמה רכשה כמה מגרשים של מחיר למשתכן, "בהגרלה הזו בוחרים עיר, בלי לדעת באיזה פרויקט יזכו ובלי לדעת אפילו באיזה דירה זכו. אחרי שתסתיים ההגרלה, 15 אלף הזוכים יתחילו להתקשר לקבלנים מתי יוכלו לבחור דירות - ולנו לא יהיו תשובות. הרי עד שהקבלן לא יקבל את הדרישות של כל הגורמים לקראת ההיתר, אין לו מה להראות תוכניות כי הן לא סופיות. אנשים ירצו לדעת מתי הם יוכלו לקבל מידע, ואנחנו לא נדע להגיד להם, כי זה לא תלוי בנו".

למעשה, אפילו מספר הדירות לא ידוע עד קבלת ההיתר. לכן, גם זוג ש"יזכה" בדירה בעיר שרשם בעדיפות שנייה או שלישית יוכל בדיעבד להצטער ולהלין על זכייתו, כשיבין שנוספו דירות (במסלול שבס) בעיר שבה רצה לזכות בעדיפות ראשונה.

 

שנת בחירות לערים

מיפוי הפרויקטים שנכללים בהגרלה הגדולה על פי מצב הרישוי שלהם, מציג את הבעייתיות. בדקנו באיזה מצב נמצא כל פרויקט - מידע חיוני ל-14,703 זכאי מחיר למשתכן שעומדים להתבשר על זכייתם בדירות המגורים המוזלות בימים הקרובים (בפועל, כמובן שמספר "הזוכים" שיקבלו את הטלפון המיוחל ממשרד השיכון יהיה גדול בהרבה, מאחר שלא מעט זוכים יחליטו לוותר על זכייתם, לאחר שיחליטו שמקום הזכייה, מיקומם בתור בבחירת הדירה, ובעיקר חוסר הוודאות והיעדר המידע בנוגע למחיר וכו' לא ממש אטרקטיביים עבורם).

מתברר, כי לרוב המוחלט של הפרויקטים טרם הוגשה אפילו בקשה להיתר בנייה לרשות המקומית. מתוך 92 פרויקטים המשתתפים בהגרלה הגדולה, ל-69 פרויקטים (75%) עוד לא הוגשה בקשה להיתר. לשבעה פרויקטים בלבד (8%) נפתח תיק במינהל ההנדסה של הרשות המקומית, 16 פרויקטים (17%) קיבלו החלטת ועדה.

וכשמצרפים לכך את הקולות העולים ומתגברים לאחרונה מצד הרשויות המקומיות (ודאי החזקות שבהן, התלויות פחות בתקציבי השלטון המרכזי) נגד ההצפה המהירה המתוכננת בכמות הדירות בשטחן והמחסור הצפוי בפתרונות תחבורה, תשתיות וכו', ודאי על רקע כניסתם של ראשי הערים לשנת בחירות לרשויות המקומיות (באוקטובר 2018), המועד עד להתבהרות המידע בנוגע לפרויקטים השונים והזמן שייארך עד לסיום הליכי הרישוי לוט כולו בערפל.

מעבר לכך, חשוב לזכור שאין קשר ישיר ומובהק בין מועד הזכייה במכרז על הקרקע לבין מהלך התקדמות הפרויקט. ניתן לראות פרויקטים שבהם זכו קבלנים במכרז כבר לפני יותר משנה, אבל טרם הגיעו לשלב הגשת הבקשה להיתר הבנייה. מאידך, לעתים ניתן לראות פרויקט שבו זכה קבלן במועד מאוחר יחסית, אבל קצב ההתקדמות שלו מהיר בהרבה. למרות הנחישות מצד הממשלה, מי שקובע בפועל את קצב התקדמות התוכנית הממשלתית והפרויקטים השונים היא כאמור הרשות המקומית בכל ישוב, שמונעת פעמים רבות משיקולים שונים בתכלית מאלה של כחלון ואנשיו.

נזכיר, כי בתחילת דרכה של תוכנית מחיר למשתכן נקבע כי פרויקט יצא להגרלה רק לאחר שקיבל היתר בנייה, עם הסתייגות בתקנון התוכנית שהמשרד יכול לאפשר יציאה להגרלה גם על בסיס הגשת בקשה להיתר. מאוחר יותר, החליטו במשרד האוצר ובמשרד השיכון כי ניתן להסתפק בהחלטת ועדה, ואילו בהגרלה הגדולה כל התנאים המוקדמים הוסרו והוחלט לשנות לגמרי את הכללים.

וכמו שאמרו במשרד האוצר מיד לאחר מסיבת העיתונאים שבישרה על ההגרלה הגדולה (ב-14 ביוני): "הזוכים נדרשים להמתין בסבלנות, עד לרגע שבו היזם ייצור עמם קשר".

אזור הצפון

בחיפה, שני פרויקטים משתתפים בהגרלה הגדולה. פרויקט של חברת אשדר שזכתה בקרקע במאי 2016 ופרויקט של חברת שגראווי ייזום ובנייה שזכתה במכרז ביוני האחרון. בעוד הפרויקט של חברת אשדר כבר נמצא אחרי החלטת ועדה, לפרויקט של חברת שגראווי טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה.

בחריש יצאו לדרך ארבעה מכרזים שונים: שני פרויקטים של חברת דונה במגרשים שבהם זכתה החברה ביוני שנה שעברה קיבלו החלטת ועדה, ושניים אחרים טרם הגישו את הבקשה להיתר בנייה: פרויקט של חברת אבני דרך ופרויקט של חברת ליאם נחמיאס. החברות זכו במגרשים בחודשים ספטמבר ודצמבר 2016.

בטירת הכרמל משתתפים בהגרלה הגדולה שישה פרויקטים שונים של החברות אבי מנדלר נכסים והשקעות, פרץ בוני הנגב, אודור נכסים, אורתם וילאר ניהול, גרופית ואשדר. מבין ששת הפרויקטים, בחמישה עוד לא הוגשה אפילו בקשה להיתר. רק הפרויקט של אודור נכסים נמצא בשלב של החלטת ועדה. חברת אודור זכתה במכרז במאי 2016, בדומה לחברות אורתם, גרופית ואשדר, שנמצאות בשלב שונה מבחינת רישוי הפרויקט. שני הפרויקטים האחרים הם פרי מכרזים שנסגרו בחודש דצמבר האחרון.

במגדל העמק, ההגרלה כוללת שני פרויקטים: פרויקט של חברת סבן זאן מישל, שזכתה בקרקע בינואר 2017, וטרם הוגשה לגביו בקשה להיתר בנייה, ופרויקט של חברת תאופיק דראושה, שזכתה במכרז בפברואר 2016 שנמצא לאחר קבלת אישור ועדה.

בנצרת עילית פרויקט אחד שמשתתף בהגרלה, שבו זכתה חברת אדר בעמק בפברואר 2016. הפרויקט כבר עבר החלטת ועדה.

בעתלית, שני פרויקטים בהגרלה. פרויקט של חברת שתית שעבר החלטת ועדה לגבי 17 דירות ולגבי 36 הדירות הנותרות נפתח לו תיק בוועדה המקומית. החברה זכתה במכרז במארס 2016. הפרויקט השני שייך לחברת אביב, שזכתה במכרז בדצמבר 2015 ולפרויקט ניתנה החלטת ועדה.

בקריית ביאליק שני פרויקטים. פרויקט אחד הוא של חברת גיא ודורון לוי שזכתה במגרש במאי 2016, וכבר עבר את שלב החלטת הועדה, ואף קיבל היתר בניה. פרויקט נוסף בקריית ביאליק שייך לחברת סלע בינוי והשקעות מקבוצת אמנון, החברה זכתה במגרש בסוף 2015 והוא נמצא כבר בשלב של פתיחת התיק.

בשלומי, פרויקט של חברת ע.ז. יסודות איתנים שלומי וא.ר.ר הנדסה בניה ופיתוח, שזכו במכרז בדצמבר 2016, נמצא בשלב מוקדם, ועוד לא הוגשה לגביו בקשה להיתר בנייה.

אזור המרכז

בעיר בית שמש לא פחות מעשרה פרויקטים המשתתפים בהגרלה הגדולה, ועל פי המידע העדכני של משרד השיכון, אף אחד מהם לא הגיש עדיין בקשה להיתר בנייה. מדובר במגרשים בהם זכו קבלנים החל מאוגוסט 2016 (לפני כמעט שנה) וכלה בדצמבר האחרון. החברות שעתידות לבנות את הדירות המוזלות בבית שמש הן יעקב קניג נדל"ן, טריסון, שגר נתיב עסקי, קריית ספר, מגן עבודות הנדסה בנאיות, אחרים אום, שערי בית שמש, ערד אפיקי נדל"ן, חזון את גלילי חברה לבנייה וחברת טעמן נדל"ן.

בגדרה, ארבעה פרויקטים שונים עומדים להגרלה. קבלנים שטרם הגישו בקשה להיתר בנייה הם בוני התיכון, נחלת א.מ בנייה ויזום ואופק חופים. חברה שנמצאת בשלב פתיחת התיק היא חברת אביסרור ובניו שתבנה 246 יח"ד. כל הקבלנים במקרה הזה זכו במגרשים עוד בספטמבר 2016.

בהרצליה, אחד המקומות המבוקשים ביותר בקרב זכאי התוכנית, חמישה פרויקטים בהגרלה הגדולה. ארבעה מהם טרם הגישו בקשה להיתר בנייה (איסתא נכסים יחד עם סלע בינוי, אפריקה ישראל מגורים, אזורים ופרשקובסקי השקעות ובניין), ורק אחד נמצא בשלב פתיחת התיק: רמי שבירו הנדסה בנייה והשקעות. כל המכרזים בהרצליה נסגרו בדצמבר 2016.

ביבנה היצע גדול של פרויקטים המשתתפים בהגרלה הגדולה, אולם אף אחת מהחברות עוד לא הגישה בקשה להיתר בנייה. מדובר בעשרה מגרשים שונים בהם זכו החברות גינדי גרדנס, מוטי אמסילי, רמי שבירו שזכתה בארבעה מגרשים, וחברת דור אל ש. שזכתה אף היא בארבעה מגרשים שונים. במקרה הזה, הקבלנים זכו במגרשים בחודש פברואר האחרון.

בכפר יונה שני מגרשים. במגרש שבו זכתה חברת ספייס, כבר נפתח תיק לפרויקט. הפרויקט הנוסף שייך לחברת ש. שרבט ושות', וטרם הוגשה בקשה להיתר בנייה. שתי החברות זכו במכרזים בינואר 2017.

במודיעין, עוד יישוב שבו הביקוש מצד הזכאים גבוה מאוד, 11 מגרשים שונים בהגרלה הגדולה. לכולם עוד לא הוגשה בקשה להיתר בנייה. כל הקבלנים זכו במגרשים בסוף מארס האחרון.

בנתניה יש שני מגרשים שפתוחים להגרלה. מגרש אחד בו זכתה חברת רמי שבירו הנדסה בניה והשקעות ובו קיבלה החברה כבר החלטת ועדה. החברה זכתה במכרז בספטמבר 2016. מגרש נוסף בו זכתה חברת פרץ לוזון בדצמבר האחרון, לגביו טרם הגישה החברה בקשה להיתר בנייה.

בפרדסיה פרויקט אחד בהגרלה הגדולה, פרויקט בו זכתה חברת גילעם חברה לבניה ופיתוח בפברואר 2016 והוא כבר הגיע לשלב של החלטת ועדה.

מיקום נוסף שזוכה לביקוש הוא ראש העין. בעיר תשעה מגרשים שונים המשתתפים בהגרלה הגדולה. רוב הקבלנים שזכו במגרשים ביוני 2016, לפני למעלה משנה, עדיין לא הגישו בקשה להיתר בנייה. הקבלנים שזכו במגרשים בראש העין הם דונה, דניה סיבוס, גיא ודורון לוי, רמי שבירו, ע.ז. יסודות איתנים, ושלמה כהן חברה לבניין. בפרויקט של גיא ודורון לוי התקבלה החלטת ועדה.

בראשון לציון ארבעה מגרשים שונים המשתתפים בהגרלה הגדולה. לגבי שלושה מהם, טרם הגישו הקבלנים הזוכים (קלוד נחמיאס, אייל פרץ, מלכי בנין) בקשות להיתרי בנייה. במגרש הרביעי, בו זכתבה חברת ע. לוזון, נפתח תיק לפרויקט. נציין כי שלושת הקבלנים שטרם הגישו בקשה להיתר בנייה זכו במגרש במארס האחרון, כאשר החברה הנוספת זכתה במכרז באוגוסט שנה שעברה.

ברמלה, שני פרויקטים משתתפים בהגרלה הגדולה. למרות שמועד זכיית הקבלנים זהה, בדצמבר 2016, מצב הפרויקט שונה. בפרויקט אחד זכתה חברת פרשקובסקי השקעות שטרם הגישה בקשה להיתר בנייה. בפרויקט השני זכתה חברת צפריר וזוהר שרבט שקיבלה החלטת ועדה לגבי 274 יחידות דיור, וטרם הגישה בקשה להיתר בניה לגבי 298 יח"ד.

ברעננה ארבעה פרויקטים שונים בהגרלה הגדולה. הפרויקט המתקדם ביותר הוא פרויקט של חברת בוני בניין שכבר פתח תיק במחלקת ההנדסה. שני פרויקטים אחרים שנמצאים בשלב מתקדם הם פרויקט של חברת שרבט גיורא ופרויקט של חברת רמי שבירו הנדסה ובניה, שניהם קיבלו החלטת ועדה. והפרויקט הרביעי, בו זכתה חברת אלקטרה השקעות בתחילת השנה, טרם הגיש בקשה להיתר בנייה.

אזור הדרום

באופקים שני פרויקטים משתתפים בהגרלה הגדולה, שניהם של אותה חברה - מגידו י.ק. יזום. החברה זכתה במכרזים ביולי 2016 ושני המגרשים כבר נמצאים בשלב של החלטת ועדה.

בבאר שבע ארבעה מגרשים, שבהם זכו הקבלנים בסוף השנה שעברה, אבל לאף אחד מהם עוד לא הוגשה בקשה להיתר בנייה. הקבלנים שזכו במגרשים הם: ארזים, אבני דרך בית שמש, י. אליה ובניו וחברת רייסדור.

במצפה רמון, פרויקט אחד בהגרלה הגדולה, פרויקט בו זכתה חברת אור נתיבות ישראל בדצמבר 2016. הפרויקט נמצא בשלב מתקדם במסגרתו נפתח תיק לפרויקט.

המיקום האחרון באזור הדרום הוא מרכז שפירא. ביישוב הקטן פרויקט אחד שמשתתף בהגרלה הגדולה - פרויקט של חברת יואב את רמי בנייה, שטרם הגישה בקשה להיתר בנייה. החברה זכתה במכרז בפברואר 2016, לפני כמעט שנה וחצי.

מקרא: סטטוס הפרויקטים

"טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה": השלב המוקדם ביותר בתהליך. קבלן זכה במכרז וקיבל הקרקע, אך טרם הגיש בקשה להיתר בנייה לרשות המקומית.

"נפתח תיק": לאחר הגשת הבקשה להיתר בנייה נפתח תיק הוועדה המקומית. מדובר בשלב ביניים.

"החלטת ועדה": השלב המתקדם ביותר ממנו, שרק לאחריו ניתן להתחיל ליצור קשר עם הזוכים ולאפשר את בחירת הדירות.

פרויקטים בהם לא הוגשה בקשה להיתר בנייה: חיפה, חריש, טירת הכרמל, מגדל העמק, שלומי, גדרה, בית שמש, הרצליה, יבנה, כפר יונה, מודיעין, נתניה, ראש העין, ראשון לציון, רעננה, באר שבע, רמלה, מרכז שפירא.

פרויקטים שנפתח להם תיק: קריית ביאליק, גדרה, הרצליה, כפר יונה, ראשון לציון, רעננה, מצפה רמון.

פרויקטים לגביהם התקבלה החלטת ועדה: חיפה, חריש, טירת הכרמל, מגדל העמק, נצרת עילית, עתלית, קריית ביאליק, נתניה, פרדסיה, רמלה, רעננה, אופקים.

■ הערה: חלק מהיישובים מופעים יותר מפעם אחת כי יש בהם פרויקטים בשלבים שונים.

■ הערה: הנתונים בכתבה נאספו מאתר "מחיר למשתכן" ומעודכנים ליום חמישי האחרון.

מצב הפרויקטים
 מצב הפרויקטים