אישום: גזבר מושב משמר הירדן גנב מקופת המושב 1.4 מ' ש'

לפי כתב האישום, במשך כ-5 שנים חיים עמור רכש בכספי הגניבה מכוניות, חופשות לחו"ל, מוצרי מזון, וחשמל ואף מתנות לחתונות ואירועים של מקורביו

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

מזכיר וגזבר מושב משמר הירדן גנב מקופת המושב כ-1.4 מיליון שקל במשך כ-5 שנים; ובכספי הגניבה רכש מכוניות, חופשות לחו"ל, מוצרי מזון, וחשמל ואף מתנות לחתונות ואירועים של מקורביו - כך נטען בכתב אישום שהגישה הבוקר (ד') פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט המחוזי בנצרת.

כתב האישום הוגש נגד חיים עמור, חבר ועד במושב משמר הירדן, אשר שימש כמזכיר וגזבר המושב, וכן כיהן סגן וממלא מקום יו"ר המועצה האזורית מבואת החרמון.

מעובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד עודד קם, עולה כי בין השנים 2009 ל-2014 גנב עמור במרמה, ללא ידיעת חברי המושב או הסכמתם, סך של לא פחות מ-1.32 מיליון שקל, באמצעות משיכת 133 צ'קים והעברה בנקאית אחת, מקופת המושב ומקופת גידולים חקלאיים. על הצ'קים, נטען, חתם עמר בשם המושב מתוקף תפקידו. חלק מן הצ'קים הופקדו לחשבון הבנק הפרטי שלו ולחשבונות בני משפחתו, ואת חלקם האחר העביר לרשויות המס, לרשות המקומית ולחברת החשמל, לטובת הסדרת חובותיו האישיים. כמו כן, על פי האישום, רכש עמר באמצעות חלק מן הצ'קים טובין ושירותים מספקים שונים - הכל לצרכיו הפרטיים ולצרכי בני משפחתו, או מקורביו.

בנוסף, נטען, במהלך שנת 2012 נטל עמור לכיסו, כסף מזומן בסך כ-71.6 אלף שקל מקופת המזומנים של המושב, אשר הייתה תחת משמורתו מתוקף תפקידו.

"בעשותו כאמור, גנב הנאשם, עובד הציבור, ב-135 מקרים, סך של לא פחות מ- 1,394,229 שקל שהגיע לידיו מכוח עבודתו", נכתב באישום.

עוד עולה מהאישום כי על מנת "להלבין" את הכספים הגנובים, נזקק הנאשם לחשבוניות פיקטיביות, כדי להציג להנהלת החשבונות במושב כאילו הכספים שהוא גונב משולמים לקבלנים שונים עבור עבודה - שבפועל לא בוצעה מעולם.

לצורך כך, נטען, יצר עמור קשר עם קבלנים שידעו על תפקידיו הבכירים במועצה האזורית ובוועדות התכנון והבנייה, ואלה סיפקו לו את החשבוניות הפיקטיביות. החשבוניות הפיקטיביות ניתנו לעמור כשוחד מהקבלנים, בתמורה לקידום אינטרסים שלהם הקשורים לעבודתו. כך למשל, אחד הקבלנים שסיפר לעמור חשבוניות כוזבות ביקש לקדם תכניות בנייה ובקשות להיתרים שהגיש לוועדות התכנון ולמועצה האזורית, לצורך הקמת בית מלון במתחם תחנת הדלק, הסמוך למושב. כמו כן, פעלו חלק מהקבלנים בפרויקטים שונים בשטחי המועצה ושל הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה גליל עליון.

באופן זה, נטען באישום, ביצע עמור "גניבה בידי עובד הציבור" של 1.4 מיליון שקל, כשהוא "מלבין" את הגניבה עם חשבוניות פיקטיביות שקיבל לידיו כטובת הנאה-שוחד - מקבלנים שביקשו לשחד אותו.
עוד מואשם עמור בכך שהשמיט מן הדו"חות שהגיש לפקיד השומה את הכנסותיו מכספי הגניבה, תוך שהוא מוסר תרשומת כוזבת בדוח והכל במזיד ומתוך כוונה להתחמק מתשלום מס.

כתב האישום מייחס לנאשם ביצוע עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, איסור הלבנת הון ולקיחת שוחד. כמו כן יוחסו בכתב האישום נגד הקבלנים המעורבים עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ומתן שוחד.