הצעת חוק דיור בר-השגה אושרה לקריאה ראשונה

עפ"י הצעת החוק, יזם יוכל לבקש תוספת בנייה, בתנאי שהתוספת של עד 25% מהתוכנית המקורית תיועד להשכרה ארוכת-טווח

הצעת חוק חדשה העוסקת בקידום דיור להשכרה אושרה היום לקריאה ראשונה בוועדת הרפורמות של הכנסת. מדובר בהצעת חוק פרטית שיזם חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) שמציעה לערוך שינוי בחוק התכנון והבנייה בכל הנוגע להגדרות של דיור בהישג יד ולאפשר לוועדות התכנון, מקומיות ומחוזיות, לאשר תוספת זכויות שתותנה בכך שינוצלו לדיור להשכרה בלבד.

חברי כנסת נוספים שחתומים על הצעת החוק הם דוד אמסלם (ליכוד), יואב בן צור (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה) ורחל עזריה (כולנו).

על פי נוסח הצעת החוק כפי שאושר היום בוועדה, יזם יוכל לבקש תוספת בנייה בפרויקט ורשות מקומית תוסמך לאשר את התוספת האמורה, בתנאי שמדובר בתוספת של עד 25% מהתוכנית המקורית ובתנאי שכלל הדירות הנוספות ייועדו להשכרה ארוכת טווח.

עוד מוצע כי ועדה מחוזית תוכל לאשר תוספת יחידות דיור לתוכנית, בהיקף שגדול מ-25%, אך שוב, רק בתנאי שיחידות הדיור הנוספות ייועדו להשכרה בלבד. בנקודה זו נציין כי מדובר בתוספת שאינה קשורה להקלת שבס (תוספת של עד 30% במספר יחידות הדיור ללא תוספת בשטח הבנוי) או הקלת שבס-כחלון (תוספת של עד 20% בשטח הבנוי בפרויקט) שתיהן בסמכות ועדה מקומית, אלא מעבר לתוספות אפשריות אלו.

עוד מציעה הצעת החוק כי מתווה ההשכרה יהיה דומה לזה שמפעילה היום החברה הממשלתית לדיור להשכרה, "דירה להשכיר", כלומר חלק מהדירות להשכרה בשוק החופשי במחירי שוק וחלק במחיר מפוקח ומוזל למחוסרי דיור. נכון להיום לא נקבע היחס, אך הגישה היא להתאים את התמהיל לזה הקיים היום בפרויקטים להשכרה כך שיהיה מדובר ב-25% דירות מוזלות מכלל הדירות. עוד מוצע כי כל תוכנית שכזו תצטרך לעבור דרך החברה הממשלתית "דירה להשכיר" שתהווה מעין יועצת לתחום זה.

עוד נושא שנכלל בהצעת החוק אך טרם נסגר סופית הוא השאלה האם תוכל להיות עדיפות לבני מקום בכל פרויקט שכזה, והאם הדירות המוזלות יוגרלו בהגרלה כפי שנעשה היום בפרויקטים להשכרה ארוכת טווח.

חבר הכנסת פולקמן אמר היום לאחר אישור הצעת החוק בוועדה כי:"השלטון המקומי חוזרים על מילת מפתח אחת - גמישות. זו דוגמה קלאסית לזה שהרגולציה מתערבת יותר מידי. הגישה הבסיסית היא לתת מקסימום גמישות לשלטון המקומי. הצעת החוק עושה שני דברים משמעותיים, מתקנת את התוספת השישית לחוק התכנון והבנייה כדי לאפשר פרויקט להשכרה שאינו מורכב רק מדירות להשכרה אלא גם למכירה. דבר נוסף הוא מתן סמכויות נוספות לרשות המקומית שתוכל לאשר תוספת זכויות לדיור להשכרה בתחומה". ח"כ העריך שהצעת החוק תעלה בשבוע הבא למליאת הכנסת.