השוק הסיני נפתח לעולם: כמה מיליארדים צפויים לזרום לתוכו?

הכנסת המניות של החברות הגדולות בסין למדד השווקים המתעוררים של MSCI היא החלטה בעלת משמעות אדירה עבור הכלכלה הסינית ■ אם שוק המניות הסיני ייפתח באופן מלא למסחר העולמי בשנים הקרובות, צפויים לזרום לתוכו קרוב ל-500 מיליארד דולר

חדר מסחר בשנחאי/ צילום: בלומברג
חדר מסחר בשנחאי/ צילום: בלומברג

חודש שעבר החליטה ענקית המדדים העולמית MSCI להכניס לראשונה מניות סיניות מסוג A למדד השווקים המתעוררים ולמדד נוסף שאותו היא עורכת. מניות A Shares הן מניות הנסחרות בבורסות בסין, כמו בורסות שנחאי ושנזן, וזאת להבדיל ממניות H Shares, הנסחרות בבורסת הונג-קונג.

קדמו למהלך כמה דחיות של כניסת המניות הסיניות למדדים. בין המניות שייכנסו למדדים השונים נכללות 222 מניות Large Cap דואליות, שנסחרות גם בבורסה בהונג-קונג.

ההחלטה הגיעה לאחר שהרשויות בסין נקטו כמה צעדים, כמו חיבור בין הבורסות בסין לבורסה בהונג-קונג ושינוי מנגנון הפסקות המסחר שהיה נהוג בסין. צריך לזכור כי עדיין יש הגבלות מהותיות על משקיעים זרים הרוצים להשקיע במניות בסין, וזאת לעומת הבורסה בהונג-קונג, שפתוחה בפני המשקיעים הזרים.

כדי להבין את גודל ההחלטה וחשיבותה עבור הממשל בסין, צריך לחזור כמה שנים אחורה, לתקופה שבה הכלכלה צמחה בקצב אדיר של 10% ואף יותר, וזאת בעיקר הודות להשקעות מאסיביות של הממשל, נוסף על גידול מתמיד ביצוא. לפני כמה שנים הבין הממשל בבייג'ין כי אופן הצמיחה של הכלכלה אינו יכול להיות עקבי ולהימשך לנצח, ולכן הוחלט לשנות את אופי הכלכלה לכלכלה מודרנית ומערבית, המתבססת בעיקר על צריכה פרטית ושירותים.

קיפאון במגזר היצרני בסין

תהליך השינוי שהתחיל צפוי להיות ארוך ואטי, ולכלול מספר רב של רפורמות כלכליות. בין הרפורמות ניתן למצוא גם מספר רב של צעדים בתחום שוק ההון ופתיחתו למשקיעים זרים, וכמו כן, הממשל התחיל להשקיע כספים אדירים בתחום הטכנולוגיה והבריאות, על חשבון ההשקעה המסורתית בתשתיות.

האפקט של הרפורמות הכלכליות צפוי להיות דרמטי ולמתן באופן משמעותי את נתוני הצמיחה, כשבשנים האחרונות הכלכלה בסין צומחת בקצב נמוך יחסית. ב-2016 צמחה הכלכלה בפחות מ-7% - קצב הצמיחה הנמוך ביותר שחוותה סין ביותר משני עשורים. אפילו בשיא המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, קצב הצמיחה בסין היה מעל 7%.

למרות הצמיחה הנמוכה יחסית, בשנים האחרונות יש שוני דרמטי בין הענפים השונים בסין, כשהסקטור היצרני, הקשור לחומרי גלם והשקעות, נמצא במצב של סטגנציה. מדד מנהלי הרכש לסקטור היצרני של קייצ'ין עמד על 49.6 נקודות במאי האחרון (כל נתון הנמוך מ-50 נקודות מעיד על התכווצות כלכלית, ונתון מעל ל-50 מעיד על התרחבות), ובשלוש השנים האחרונות הנתון הוא סביב 50 - מה שמצביע על חולשת המגזר. מצד שני, מגזר השירותים רושם צמיחה עקבית: במאי האחרון ניצב על 52.8 נקודות, ובשלוש השנים האחרונות הנתון מצביע על התרחבות הסקטור בצורה חזקה.

נתונים אלה משתקפים גם בבחינת המיקרו, כשהחברות המסורתיות בסין, העוסקות בחומרי גלם ותעשייה, רושמות צמיחה אפסית ואף שלילית בשנים האחרונות. גם הירידה במחירי הסחורות, נוסף על הירידה בביקושים המקומיים, מביאות את החברות לרשום ירידה בהכנסות וברווחיות.

מצד שני, חברות הטכנולוגיה, וכאלה הקשורות בצריכה מקומית, רושמות צמיחה חזקה מאוד בשנים האחרונות. לדוגמה, חברת האינטרנט הגדולה בסין, Tencent, רושמת צמיחה דו-ספרתית גבוהה, ואת 2016 סיימה עם צמיחה של 48%. גם ענקית המסחר המקוון Alibaba רושמת צמיחה חזקה מאוד, כשבאחרונה העלתה החברה את צפי ההכנסות לשנה הקלנדרית הקרובה לשיעור צמיחה המתקרב ל-50%.

גם בתחום הפיננסים ניתן לראות את השוני הגדול, כשמניות הבנקים עמוסי החובות מציגות תשואות חסר, לעומת מניות חברות הביטוח הסיניות, הרושמות תשואות יתר, וזאת הודות למספר רב של רפורמות בתחום הביטוח במדינה.

כניסת סין למדדי MSCI צפויה להביא לכניסה של 17 מיליארד דולר לשוק המניות בסין - סכום סמלי יחסית לגודלו של שוק זה. פעימה שנייה צפויה במחצית השנייה של 2018, והצפי הוא כי פתיחה מלאה של שוק המניות הסיני, אם תתרחש, תביא לכניסה של 400-500 מיליארד דולר.

בטווח הקצר, שוק המניות בסין צפוי ליהנות מהמהלך האחרון - אבל בהסתכלות ארוכה יותר, צפויות המניות הנסחרות בהונג-קונג לסגור את פערי התמחור מול המניות הנסחרות בסין.

נכון להיום, המניות של החברות המקומיות הגדולות הנסחרות בסין נהנות מפרמיה של מעל 25% ביחס לאותן מניות הנסחרות בהונג-קונג (ראו תרשים). הפער מוסבר בקושי של משקיעים זרים להשקיע בסין, ושל משקיעים סינים להשקיע בהונג-קונג - כך שאין אפשרות לארביטראז'.

הכנסת המניות הסיניות למדדי MSCI צפויה לתמוך בשוקי המניות בסין. הפוטנציאל הגדול נמצא במניות הסיניות הנסחרות בבורסה בהונג-קונג, שלמשקיעים הזרים יש גישה חופשית אליהן. תשואות היתר המשמעותיות שהשיגו בשנים האחרונות חברות הצמיחה, בדגש על חברות הטכנולוגיה, צפויות להימשך, ולכן ההמלצה היא להיחשף לאותן מניות, ולא בהכרח למדד המניות בסין, שבו המשקל הגדול הוא לבנקים ולחברות הפעילות בתחומי הכלכלה המסורתיים.

מניות סיניות
 מניות סיניות

■ הכותב הוא מנהל השקעות קרנות חו"ל ומנהל קרן סין במגדל שוקי הון.