רא"מ תנסה לגייס 25 מיליון שקל בת"א לצורך הפקת פצלי שמן

רא"מ (רותם אנרגיה) נשלטת על ידי משפחת קאסלה האוסטרלית, המתמחה בתחום המחצבים ושולטת בחברת היקבים הגדולה באוסטרליה

השותפות המוגבלת רותם אנרגיה (רא"מ) פירסמה היום (ד') טיוטת תשקיף ראשונה, במטרה לגייס 25 מיליון שקל לניסיון ראשון של הפקת נפט מפצלי שמן ברישיון "רותם מזרח" במישור רותם. שטח הרישיון הוא 2,900 דונם, ועתודות פצלי השמן הקיימות בו נאמדות ב-245 מיליון טונה, שמהן ניתן להפיק, לטענת השותפות, כ-135 מיליון חביות נפט.

רותם אנרגיה הוקמה ב-2016 על ידי השותף הכללי, חברת נורת'ווד אקספלוריישן ישראל. האחרונה הוקמה על ידי חברת נורת'ווד (Northwood) האוסטרלית, שבעלת השליטה בה היא משפחת התעשיינים קאסלה (Casella). משפחת קאסלה מתמחה בתחום המחצבים ושולטת בחברת היקבים הגדולה באוסטרליה. החברה מחזיקה 90% בשותף הכללי, יחד עם יצחק גולדשטין וג'אק סבג, המחזיקים ב-5% כל אחד.

כמנכ"ל השותפות המוגבלת מכהן סבג, המנהל את עסקי משפחת קאסלה בישראל בעשור האחרון. לצדו מועסקים בשותפות ד"ר יעקב מימרן, לשעבר הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה, שהוא בעל ניסיון רב בביצוע סקרים גיאולוגיים; משה פרג'ון, מנכ"ל בזן לשעבר; ארנון וולפרט; ורו"ח ועו"ד רפי דיין.

מזכר הבנות עם חברה סינית

על פי הודעת השותפות, "שטח הרישיון של השותפות ממוקם באזור בלתי מאוכלס וייעודי לכרייה. עומק שכבות פצלי השמן רדוד, קרוב לפני הקרקע, ומאפשר כרייה פתוחה. זאת ועוד, בשטח הרישיון שכבות פצלי השמן רבודות מעל שכבות הפוספטים שאותם כורים באזור. כרייתם המשותפת של שני המחצבים צפויה לייצר סינרגיה תפעולית ולהקטין את ההשפעה הסביבתית.

"המתקן שאותו מתכוונת השותפות להקים, יפעל באמצעות טכנולוגיית Solid Heat Carrier המוכחת ומיושמת זה עשרות שנים בעולם (אך עדיין לא נוסתה בישראל; ס"ג). טכנולוגיית SHC מאופיינת ביעילות אנרגטית גבוהה וניצול מירבי של מרבץ פצלי השמן. בניגוד לשיטות אחרות, שיטה זו פועלת ללא סידוק הידראולי, ללא חימום תת-הקרקע וללא קידוחי הפקה. חלקו הארי של אפר הפצלים (תוצר לוואי של התהליך) ישמש לשיקום המכרה שממנו ייכרו פצלי השמן".

על פי ההודעה, נורת'ווד ישראל חתמה על מזכר הבנות ראשוני עם חברת תשתיות סינית, להקמת המתקנים הנדרשים להפקת הנפט בשדה הרישיון. "במתקן שאותו מתכוונת השותפות להקים, בכוונתה לבצע העשרת פצלי השמן בפסולת פלסטיק עירונית ממוינת בלתי מתכלה, להגברת התפוקה מתוך חשיבה ירוקה. לשם כך, חתם השותף הכללי על מזכר הבנות עם חברת ורידיס (Veolia) להספקת פסולת עירונית ממוינת".

מבחינת כמויות מדובר בכרייה שנתית של 900 אלף טונה פצלי שמן, שיועשרו בכ-100 אלף טונה פסולת פלסטיק עירונית, ויאפשרו הפקת 800-900 אלף חביות נפט בשנה, במקביל להפקה עצמית של חשמל בהספק של 15 מגה-ואט לשימוש עצמי ולמכירה ללקוחות חיצוניים.

בטיוטת התשקיף מצוין כי מכספי ההנפקה ישולמו לשותף הכללי 479 אלף דולר על הוצאות העבר לקידום הרישיון, שהסתכמו ב-11 מיליון דולר; ישולם סכום נוסף, שלא פורט, על הלוואה שהעמיד השותף הכללי לשותפות המוגבלת; ותועבר ערבות, שתחליף את הערבות שהעמיד השותף הכללי.

כחלק ממהלך ההנפקה, השותף הכללי יעביר את הבעלות ברישיון החיפוש לשותפות רא"מ. תמלוגי-על לשותף הכללי יחושבו בהתאם לפקודת המכרות - 6%-8% לפני ואחרי החזר השקעה, בהתאמה. לדברי סבג, "חזון השותפות משתלב היטב עם חזון מדינת ישראל לעידוד תעסוקה בנגב, המהווה נדבך מהותי בפעילות השותפות בכך שתספק מאות מקומות עבודה חדשים בנגב".

את הליך הגשת טיוטת התשקיף ליוו עורכי הדין איתי ברפמן, מורן פסיס ואמיר דר ממשרד עו"ד ד"ר זאב הולנדר.