גיל הפרישה לנשים לא צפוי לעלות לפני חודש פברואר 2018

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המונעת מגיל הפרישה לנשים להעלות באופן אוטומטי ל-64, זאת לפחות עד 15 בפברואר 2018 ולא לפני שיימצא מענה לנשים המועסקות במקצועות שוחקים או כאלה שיצאו משוק העבודה לפני גיל 62

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המונעת מגיל הפרישה לנשים להעלות באופן אוטומטי ל-64, זאת לפחות עד ה-15 בפברואר 2018 ולא לפני שיימצא מענה לנשים המועסקות במקצועות שוחקים או כאלה שיצאו משוק העבודה לפני גיל 62. על פי החוק הקיים, שיישומו נדחה פעם אחר פעם, גיל הפרישה אמור היה להעלות באופן אוטומטי אם לא יוסכם על מתווה אחר.

החוק החדש, שצפוי לעבור סופית במליאת הכנסת בשבוע הבא, הופך למעשה את ברירת המחדל. על פי המתווה שסוכם בוועדת הכספים, שר האוצר יגיש את המלצתו לוועדת הכספים עד ה-15 בנובמבר 2017, ומרגע ההגשה הוועדה תדון בהמלצה לכל המאוחר עד תום המועד שנקבע בחוק החדש.

כחלון בחר שלא להכריע

על פי החוק המקורי, אמור היה שר האוצר, משה כחלון, להגיש את המלצתו במהלך שנת 2016, כאשר גיל הפרישה אמור היה להעלות באופן הדרגתי מינואר 2017 עד שנת 2022. בסופו של דבר, בחר כחלון שלא להכריע, וספג ביקורת מחברי הכנסת.

ועדת הכספים החליטה, בין היתר, כי צוות משותף לוועדה ולאנשי משרד האוצר, יגבש מתווה מוסכם כדי למנוע פגיעה בנשים המועסקות במקצועות שוחקים ובנשים שייפלטו משוק העבודה לפני גיל 62.

הצוות ירכז גם את הנתונים מקרנות הפנסיה הוותיקות, כדי להבין את ההשלכות השונות של דחיית העלאת גיל הפרישה. ההחלטה הזאת התקבלה בעקבות אזהרה שהשמיע נציג הקרנות הוותיקות, יאיר כוכב, שאמר במהלך הדיון: "יש כ-500 אלף נשים בקרנות הוותיקות, וכ-100 אלף מתוכן לפני פרישה. ההשהיה הזו של שנה, מינואר עד עכשיו וכעת עד סוף השנה, כבר עלתה לעמיתים 250 מיליון שקל. קרנות הפנסיה הוותיקות זו מערכת סגורה, והכסף שיש בהן זה כל מה שיש לשלם לנשים ולגברים שפורשים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הבהיר כי "לא יקרה דבר ללא הכרעה ברורה של הוועדה ולאחר שקיבלה את עמדת שר האוצר".