מגביהים את החומה: סין חסמה חלקית את אפליקציית ווטסאפ

הרשויות בסין מגבירות את הצנזורה על הרשתות החברתיות ועל פלטפורמות העברת המסרים, לקראת כינוס המפלגה הקומוניסטית ■ הודעות שעסקו במותו של חתן פרס נובל לשלום, ליו שיאובו, שנשלחו בשיחות פרטיות ב-WeChat, המקבילה הסינית לווטסאפ הנתונה לפיקוח הדוק, נמחקו

ליו שיאובו / צילום: רויטרס
ליו שיאובו / צילום: רויטרס

ווטסאפ, שירות ההודעות שבבעלות חברת פייסבוק, נחסם באופן חלקי בסין, במסגרת צעדי צנזורה שנוקטת הממשלה. משתמשים באפליקציית ווטסאפ בסין דיווחו ביומיים האחרונים כי הם נתקלים בהשבתות חוזרות ונשנות של השירות. אתמול דיווחו משתמשים ברשתות חברתיות כמו טוויטר, כי תמונות וקטעי אודיו - פורמט פופולרי בסין - אינם מועברים ליעדם באמצעות האפליקציה.

"השלטונות הסיניים מעוניינים לעקוב אחר כל התקשורת באינטרנט", אמר אחד ממייסדי ארגון GreatFire.org, אשר עוקב אחר חסימות ברשת. האיש ביקש להישאר בעילום שם, מחשש לפעולות תגמול מצד הרשויות בסין. "חסימת ווטסאפ מאפשרת לרשויות להגביל את האפשרויות העומדות לרשות הסינים להעביר מסרים מוצפנים, ומאלצת יותר ויותר משתמשים לאמץ את WeChat בתור אפליקציית ההודעות שלהם", הוסיף.

בעוד שהודעות בווטסאפ מוצפנות, WeChat אינה מצפינה הודעות ונתונה לצנזורה הדוקה. ב-WeChat - אפליקציית העברת המסרים הפופולרית ביותר, המופעלת על ידי חברת טנסנט - משתמשים צריכים להשתמש בשמותיהם האמיתיים. "זה חלק מתוכנית האב לצנזורה", אמר הבכיר ב-GreatFire.org.

הרשויות בסין הגבירו לאחרונה את הצנזורה על הרשתות החברתיות ועל פלטפורמות העברת המסרים, לקראת הכינוס ה-19 של המפלגה הקומוניסטית - אירוע רגיש מבחינה פוליטית, שבו אמור הנשיא שי ג'ינפינג לגבש את סמכותו.

חלק מהמשתמשים בפלטפורמות הללו כבר החלו להסתמך על רשתות וירטואליות פרטיות - טכנולוגיה המאפשרת למשתמשים לעקוף את הצנזורה על ידי ניתוב הנתונים שלהם לחו"ל - אם כי ממשלת סין החלה בזמן האחרון לבלום גם את הכלים הללו.

ל-WeChat יש בסין יותר משתמשים מאשר בווסטאפ, אך אנשים מסוימים מעדיפים אותה מכיוון שהיא נחשבת לפחות מפוקחת מאשר יריבתה הסינית.

מותו לאחרונה של זוכה פרס נובל לשלום, ליו שיאובו, עורר ביקורת ברחבי העולם אך במולדתו השתררה שתיקה, מכיוון שתנאי החיפוש והדיון הציבורי לגבי הפעיל למען הדמוקרטיה צונזרו ביד קשה. מחקר של "המעבדה האזרחית" של אוניברסיטת טורונטו ואף צילומים של ליו נמחקו מהודעות שנשלחו באמצעות WeChat. הייתה זו הפעם הראשונה שסינון תמונות הופעל בצ'אטים פרטיים בין שני אנשים, כך נמסר מן המעבדה.

מותו של ליו הוא אירוע רגיש מבחינת המפלגה הקומוניסטית, בין היתר בשל מעורבותו במחאות בכיכר טיאנאנמן בשנת 1989, ציין רונלד דייברט, מנהל "המעבדה האזרחית".

"בשל חששן כי הדימוי של ליו כקדוש מעונה עלול לעודד פעולה קולקטיבית דומה, כמו גם הצורך להציל את כבודן, התגובה האוטומטית של הרשויות בסין היא לדכא את כל הדיון הציבורי על ליו, אשר בעולם של היום מיתרגם לצנזורה על הרשתות החברתיות", כתב דייברט בפוסט שפרסם בבלוג שלו.