עליבאבא לקחה על עצמה לבנות מאפס את תעשיית הספורט בסין

חטיבה ייעודית בענקית הסחר יורה לכל הכיוונים כדי להגדיל את מכירות מוצרי הספורט במדינה ■ היא משתמשת בדאטה כדי לשלוח המלצות לצרכנים שקנו מוצרי ספורט, משדרת משחקים בפלטפורמות של חברות-האם וקונה את הזכויות השמיות על אירועים כמו אליפות העולם ברוגבי

הזוכים הסינים באליפות בבדמינטון / צילום: רויטרס
הזוכים הסינים באליפות בבדמינטון / צילום: רויטרס

עליבאבא, חברת המסחר המקוון המובילה בסין, מנסה זה כמה שנים להגדיל את מכירות מוצרי הספורט והמוצרים הנלווים בפלטפורמות שלה, שהסתכמו אשתקד ב-76 מיליארד יואן (11.2 מיליארד דולר). בשוק האמריקאי נתון זה גדול פי יותר מעשרה. הבעיה היא שלמרות גודלה העצום, אין בסין תעשיית ספורט ראויה לשמה. לכן, יחידה זעירה יחסית של עליבאבא מנסה ליצור אותה.

עליספורטס (Alisports), חברה-בת שמעסיקה 210 עובדים ושחלק ממימונה מגיע מחברת הטלקום הסינית Sina Corp ומחברת הון סיכון בשם Yunfend Capital, משתמשת בכמות העצומה של נתונים שאספה החברה-האם על 500 מיליון קונים, כדי לארגן ולשדר תחרויות ספורט ולהתאים מוצרים לשווקים המקומיים. עליספורטס משתפת פעולה עם יצרניות מוצרי ספורט ועם קבוצות ספורט ארציות ומקומיות, וכן עם בתי ספר, מאמנים ומפעילי מגרשי אימונים. במקרים מסוימים היא אף מנהלת בעצמה חלק מעסקי המכירה הישירה - מהלך נדיר מצדה של עליבאבא.

"הנתונים והטכנולוגיה כבר בנמצא", אומר לי "רוקי" פנג, סמנכ"ל השיווק של עליספורטס. "אנחנו לא צריכים ליצור אותם בעצמנו".

ותודה לביג דאטה

ברמת המקרו, לפי המידע שעליספורטס שואבת מהנתונים, הלקוחות באזור הקריר יותר של צפון סין הם קהל היעד הטוב ביותר למוצרי ספורט בתחום ההיאבקות והירי בחץ וקשת, בעוד תושבי הדרום מעדיפים בגדי ים ומחבטי בדמינגטון. בגדי ספורט לשימוש יומיומי בהקשרים לא-ספורטיביים - כגון בגדי יוגה וריצה - נמצאים בראש רשימת המכירות הכללית.

בדיקה מעמיקה יותר חושפת את העוצמה של נתוני החברה. כשלקוחות קונים מחבטי טניס או כדורי סל באמצעות עליספורטס, שולח להם האתר המלצות למאמנים ומגרשי אימונים מקומיים כדי שיוכלו להזמין לעצמם מקום באמצעות האינטרנט. "יש לנו מושג טוב יותר לגבי איזה קורס הם צריכים, ואיזה מחיר יהיה מושלם מבחינתם", אומר פנג.

כדי להרחיב את השתתפות הצעירים ולהגביר את העניין בקרב האוהדים, משדרת עליספורטס תחרויות חובבים בשירותי הווידיאו של חברות-האם שלה: Youku Tudou של עליבאבא והשירות דמוי טוויטר של Sina, ווייבו. עליספורטס אומרת כי אין לה כמעט נתונים על ספורט בבתי ספר תיכוניים וקולג'ים או על עניין במוצרים נלווים, אך היא עושה מאמצים גם בתחום זה. Youku Tudou החלה לשדר את כל המשחקים בין קבוצות בהתאחדות הכדורסל של האוניברסיטאות הסיניות, למשל. מדובר יותר בהשקעה לטווח ארוך, לדברי פנג: "אנחנו לא באמת מאמינים שנוכל לרשום תשואה כלכלית רבה מזה".

ברמה הארצית מנסה עליספורטס למצב את עצמה כמוכרת המובילה של כרטיסים וכשירות חדשות ספורט מוביל. לצורך זה היא רכשה את הזכויות השמיות של אירוע הספורט שבמימונו היא משתתפת, כגון אליפות העולם ברוגבי (100 מיליון דולר), ואליפות העולם למועדונים בכדורגל של פיפ"א (סכום שגובהו לא נחשף). החברה גם כוננה שותפות עם איגוד הגולף המקצועי לנשים כדי לארח תחרות שנתית בסין, וכן שותפות עם איגוד האיגרוף הבינלאומי כדי להעניק חסות לתחרויות ולבצע שידורי אינטרנט.

השקעה בפיתוח ערוץ אולימפי

מה שחשוב לא פחות, עליספורטס ויחידות אחרות של אימפריית עליבאבא שוקדות על פיתוח והתאמה של הערוץ האולימפי, הפלטפורמה הדיגיטלית של הוועדה האולימפית הבינלאומית, במסגרת הסכם עם הוועדה לשדר תוכניות בסין במשך כל השנה עד סוף 2028. התנאים הפיננסיים של העסקה לא נחשפו.

תעשיית הספורט וקהילת הספורט הקטנות יחסית של סין משקפות עשרות שנים של תמיכה ממשלתית מוגבלת והכנסות פנויות לא מספיקות, לדברי ז'ושיאנג לו, מרצה באוניברסיטת מינות' באירלנד, שחקר את מדיניות הספורט ומצב הספורט בסין. מספר אולמות הספורט ובריכות השחייה בערים רבות גדל ביותר מפי עשרה מאז שנת 2000, אך הכדורגל, הכדורסל, הוקי הקרח ומרוצי המכוניות ממשיכים לסבול מייצוג חסר, מכיוון שענפי ספורט אלה דורשים השקעות גדולות בשטחי משחק, ואינם רווחיים כמו פרויקטי פיתוח בני השוואה, לדברי לו.

ב-8 ביוני צפתה עליבאבא צמיחה של 45%-49% בהכנסות ב-12 החודשים שיסתיימו במארס 2018, ולפיכך יכולים מנהלי עליספורטס להרשות לעצמם להיות אופטימיים לגבי הטווח הקרוב. "בעצם אין לנו נתון ספציפי שבו עלינו לעמוד במונחי הכנסה", אומר פנג. דונג "מרטין" וונג, סמנכ"ל לעניינים בינלאומיים בעליספורטס, אומר כי לחברה יש יותר תוכניות ל-5-10 השנים הבאות.