סוף למינהלת ההסדרים במגזר החקלאי: נמחקו 25.5 מיליארד שקל

סך הגבייה מהחוב, שהחלה ב-1993, הגיעה לכ-2 מיליארד שקל בלבד

חובות הסקטור החקלאי אשר טופלו על ידי מנהלת ההסדרים במגזר החקלאי, עמדו על 27.5 מילארד שקל וסך הגבייה כנגד החוב הגיעה ל-2.05 מילארד שקל בלבד - כך עולה בהודעה של משרד החקלאות לכנסת, במסגרת אישור שניתן בסוף השבוע שעבר בקריאה ראשונה להצעת חוק של שר החקלאות אורי אריאל, לסגירת המנהלה להסדרים במגזר החקלאי, ברוב של 22 ח"כים, ללא מתנגדים או נמנעים. המשך הטיפול בחוק יהיה בוועדת הכספים של הכנסת.

המנהלה להסדרים במגזר החקלאי הוקמה בשנת 1993, בעקבות המשבר בסקטור החקלאי שפרץ באמצע שנות ה-80'. מדובר ב"חוק גל", שמטרתו העיקרית היתה ייזום, קידום, ליווי, ביצוע ומימוש ההסדרים, על מנת לשקם את המגזר החקלאי וכדי למנוע את כניסתם של רוב חקלאי ישראל להליכי פשיטת רגל, תוך שמירת ערכים נוספים כמו ערכי נוף וסביבה. במסגרת החקיקה המקורית נקבע, כי על המנהלת לסיים את עבודתה תוך 5 שנים מיום הקמתה, אך בפועל פעילותה הוארכה ונמשכה 24 שנים, עד עתה.

לפי הודעת משרד החקלאות, מאז הקמתה, המנהלה הסדירה את חובם של 478 אגודות חקלאיות (קיבוצים, מושבים, ומושבים שיתופיים), 18 ארגוני קניות ותאגידים חקלאיים ו-29,000 משקי מושבים. חובות המגזר החקלאי בערכים ריאליים לפני "תספורת" של 20% הקבועה בחוק, מסתכמים ב-27.5 מיליארד שקל. המנהלת גבתה וחילקה לנושים 2.05 מיליארד שקל, סכום שמהווה כ-7.5% מערכו של החוב הכולל. יתרת החוב, כ-25.5 מיליארד שקל, נמחקה על ידי המדינה והבנקים.