הושלמה מכירת השליטה באורמת ל-Orix ב-630 מיליון דולר

קרן פימי קיבלה כ-395 מיליון דולר ומשפחת ברוניצקי כ-200 מיליון דולר - תשואה של פי שלושה לפימי ■ בהתאם להסכם, 3 דירקטורים בחברה יוחלפו, ובהם היו"ר גילון בק

ישי דוידי / צילום: תמר מצפי
ישי דוידי / צילום: תמר מצפי

החברה היפנית Orix הפכה אתמול (ד') רשמית לבעלת המניות הגדולה בחברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת  , עם החזקה של 22.1%. אתמול הושלמה העסקה, במסגרתה רכשה Orix את מניות קרן פימי באורמת, ומניות נוספות מידי משפחת ברוניצקי שהקימה את אורמת ומחלק מבכירי החברה.

בהתאם להסכם שנחתם בחודש מאי, עם השלמת העסקה התפטרו אתמול 3 דירקטורים - רוברט ג'ויאל, עמי בם וגילון בק, ששימש גם כיו"ר החברה - ובמקומם מונו 3 דירקטורים חדשים מטעם Orix. השלושה הם יואיצ'י נישיגורי, ראש חטיבת האנרגיה ב-Orix; סטן קויאנאגי, יועץ בינלאומי בחברה; וטוד פרידלנד, שכיהן בתפקידים בכירים בחברות פיננסיות.

העסקה התבצעה במחיר של 57 דולר למניית אורמת, שנמוך בכ-2 דולר מהמחיר הנוכחי. אורמת נסחרת בבורסות ניו-יורק ותל-אביב לפי שווי שוק של 2.9 מיליארד דולר אחרי עלייה של 32% במנייתה בשנה האחרונה. בסך-הכול שילמה Orix קרוב ל-630 מיליון דולר עבור מניות אורמת. קרן פימי שמוביל ישי דוידי קיבלה כ-395 מיליון דולר בעסקה, תשואה של פי 3 על השקעתה בחברה (כולל הדיבידנדים שמשכה מאז). התמורה למייסדי אורמת, משפחת ברוניצקי, הגיעה לכ-200 מיליון דולר.

"אני שמח על השלמת העסקה המורכבת לקונצרן הענק היפני Orix. מכירת מניות פימי באורמת טכנולוגיות מהווה חלק מהאסטרטגיה של פימי לרכישת חברות והשבחתן ומציאת עיתוי נכון מבחינת החברה, השותפים והקרן לממש את החזקותיה", מסר גילון בק, היו"ר הפורש של אורמת ושותף בכיר בפימי. לדבריו, "הקרן החליטה לממש כעת את החזקתה באורמת, כאשר החברה מצויה בתנופת צמיחה, עם הנהלה חזקה. אנו בטוחים כי רכישת מניות פימי באורמת טכנולוגיות על-ידי Orix, שהוא קונצרן ענק שחרת על דגלו צמיחה בתחום האנרגיה המתחדשת העולמית בכלל ובמזרח הרחוק בפרט, יביא להמשך הצמיחה וביסוס מעמדה של אורמת כחברה מובילה עולמית".

בהודעת אורמת על מינוי הדירקטורים החדשים, מסר בק כי הוא מודה לעובדי אורמת ובפרט להנהלה בהובלת אנג'ל, על המסירות והמחויבות להצטיינות. "היה לי הכבוד לעבוד עם העובדים וההנהלה בשנים האחרונות ואני מאמין מאוד שהחברה תמשיך לצמוח יחד עם Orix כמשקיעה אסטרטגית", אמר בק.

העימות שהכניס את פימי לאורמת

אורמת הוקמה בשנת 1965 על-ידי בני הזוג יהודה ויהודית (דיתה) ברוניצקי. הם ניהלו את החברה לאורך השנים, אבל ב-2011 נקלעו למאבק שליטה מול ניסיון ההשתלטות העוינת של חברת נורסטאר של חיים כצמן ודורי סגל, שהוביל אותם להכניס את פימי לחברה. קרן פימי, שמוביל ישי דוידי, נכנסה להשקעה באורמת ב-2012 כשרכשה 22.5% מהחברה בכ-145 מיליון דולר. הקרן הובילה מספר מהלכים להצפת ערך בחברה, לצד הצוות הניהולי שהביאה הכולל את המנכ"ל יצחק אנג'ל וסמנכ"ל הכספים דורון בלשר.

בין המהלכים שהובילה פימי היה פישוט מבנה ההחזקות על-ידי מיזוג של אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות. בעבר אורמת תעשיות היתה חברה-אם של אורמת טכנולוגיות, ושתי החברות היו ציבוריות. המיזוג נועד לבטל כפילויות בעלויות הניהול השוטף ולפשט את הדיווח החשבונאי.

מהלך נוסף היה הכנסת שותף - קרן ההשקעות הקנדית Northleaf Capital - לחלק מנכסי אורמת בארה"ב. זאת, בהשקעה של כ-162 מיליון דולר מצד הקרן הקנדית. לפני כמה חודשים השלימה אורמת גיוס מוצלח באג"ח מגופים מוסדיים ישראליים, לצורך מחזור חוב. החברה גייסה 204 מיליון דולר בהנפקת אג"ח פרטית, וזכתה לביקושים גבוהים.

Orix הוקמה ב-1964, שנה לפני אורמת, והיום היא נסחרת בשווי 21 מיליארד דולר בבורסה היפנית. החברה מחזיקה בפורטפוליו השקעות מגוון מתחומי האנרגיה, תשתיות, תחבורה ונדל"ן, ב-36 מדינות בעולם.