אפריקה קיבלה היתר בנייה לפרויקט פינוי-בינוי הראשון בנתניה

בסך-הכול כולל המתחם הישן 116 דירות, ברחובות אנדריוס, הרב קוק ובורוכוב, שבמקומן יוקמו 388 דירות חדשות

הפרויקט בנתניה / הדמיה: סטודיו בונסאיי
הפרויקט בנתניה / הדמיה: סטודיו בונסאיי

פרויקט פינוי-בינוי הראשון בנתניה יוצא לדרך: אחרי שנים של התדיינויות מול רשויות התכנון ומול בעלי הדירות במתחם אנדריוס בעיר, חברת אפריקה ישראל קיבלה לאחרונה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה נתניה היתר בנייה להריסת הבניינים הראשונים במתחם והקמת שני המגדלים הראשונים בפרויקט הפינוי-בינוי.

החברה אף הודיעה ל-60 הדיירים הראשונים במתחם כי עליהם לחתום על הסכמי הליווי עם הבנק, אז יוכלו להתפנות לדירות זמניות עד להקמת הבניינים החדשים.

בסך-הכול כולל המתחם הישן 116 דירות, ברחובות אנדריוס, הרב קוק ובורוכוב, שבמקומן יוקמו 388 דירות חדשות.

בשלב הראשון כאמור, יפונו 3 הבניינים המערביים במתחם הכוללים 60 דיירים שכולם חתומים עם החברה על הסכם פינוי-בינוי, ויוקמו שני מגדלים בני 26 קומות - 102 דירות חדשות בכל אחד מהם. בשלב השני יפונו יתרת הדיירים ויוקמו שני מגדלים נוספים. חברת אפריקה ישראל אף החלה בשיווק הדירות החדשות שייבנו בפרויקט.

מדובר במתחם שהוכרז על ידי הממשלה כמיועד לפינוי-בינוי, ותוכנית בניין העיר של הפרויקט אף אושרה לפני מספר שנים. בגרסתה הסופית של התוכנית נקבע מקדם כלכלי של 3.4 דירות חדשות לכל דירה ישנה - מקדם נמוך יחסית שהיה נכון לערים בהן ערכי הקרקע גבוהים יותר כמו קרית אונו וגבעתיים. עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, ובנתניה בפרט, הביאה לכך שהפרויקט הפך לכלכלי גם שם על כן ממומש רק בימים אלה.

במהלך השנים ביקשה אפריקה ישראל מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה נתניה אישור לפטור מהיטל השבחה בטענה כי ללא הפטור הפרויקט לא יהיה כלכלי, ואף התנתה בהסכמים עם הדיירים את ביצוע הפרויקט במתן הפטור. בסופו של יום, עיריית נתניה לא אישרה פטור וחברת אפריקה החליטה בכל זאת לממש את הפרויקט.

עיכוב נוסף ביציאת הפרויקט לדרך נרשם גם בשל התנגדות של דייר סרבן בחלק הראשון של הפרויקט לחתום על ההסכם עם החברה. לאחר פתיחה של הליך משפטי נגדו מצד יתר בעלי הדירות, חתם הדייר הסרבן על ההסכם וניתן אור ירוק למימושו.

זהו פרויקט פינוי-בינוי הראשון בעיר נתניה שיוצא לדרך, וכן הראשון שמבצעת אפריקה ישראל, שביצעה פרויקטים של תמ"א 38, אך לא של פינוי-בינוי בסמכות ועדה מחוזית. עד כה מומשו פרויקטי פינוי-בינוי עד שלב האכלוס בערים קרית אונו, יהוד, גבעתיים, כפר סבא, תל אביב, פתח תקווה וראשון לציון.

האדריכל דיוויד סוקט, סמנכ"ל תכנון באפריקה ישראל מגורים, מסר ל"גלובס" כי "מיקום הפרויקט בסמיכות יחסית למרכז העיר ולחוף הים הוא יתרון משמעותי. אפריקה ישראל מגורים מאוד גאה לקדם למימוש את פרויקט ההתחדשות העירונית המשמעותי הראשון בעיר נתניה לאחר שנים של שיתוף פעולה עם העירייה ומשרד הבינוי והשיכון".