המועצה לצרכנות: מה צריך לבדוק ברכישת חבילת סלולר לחו"ל

מנכ"ל המועצה, ג'וש גולדשמיד: "במקרה בו חויבתם בסכום מנופח כתוצאה משיחות או גלישה סלולרית בחו"ל, מומלץ לבדוק היטב את פרטי החבילה שנרכשה אל מול החיוב בפועל, ובמידת הצורך לפנות בכתב לספק הסלולר ואף לערער על החיוב"

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

היקף הרוכשים חבילות חו"ל עם הנסיעה לחופשה הולך ופוחת עקב היכולת הנוחה לתקשר דרך שיחות אינטרנטיות ובחסות הרשתיות האלחוטיות החינמיות שנפוצות היום יותר ויותר. עם זאת, כל שנה מתקבלות במועצה לצרכנות תלונות רבות נגד חברות הסלולר שעניינן חיוב בסכומים גבוהים בגין שיחות וגלישה בחו"ל, על אף שהצרכן דאג לרכוש "חבילת חו"ל" (חבילת שירותי נדידה בחו"ל).

נזכיר כי במארס 2014, עקב חיובים גבוהים שהמריאו לאלפי שקלים בגין גלישה בחו"ל ביודעין או שלא, קבע משרד התקשורת כי ברירת המחדל היא חסימת הגלישה בחו"ל לכל מנוי - כלומר ששירות זה יינתן רק למי שמבקש במפורש לפתוח את הקו לפני שהוא יוצא מהארץ.

עוד יודגש כי לפי תנאי הרישיון שעודכנו מאז, מדובר בחסימה רק לשירותי הגלישה אולם לא לשירותי ביצוע שיחות טלפון - נכנסות ויוצאות - בגינן עבור מי שלא רכש חבילת חו"ל מבעוד מועד גובות מפעילות הסלולר מחירים מופרכים.

כך למשל, לשם הדוגמה - לקוחות סלקום השוהים באיטליה או בארצות-הברית, ישלמו כ-25 שקל עבור דקת שיחה יוצאת ללא חבילה וכ-17 דקות עבור דקת שיחה נכנסת. עוד ישלמו לקוחות אלה 3.50 שקלים לכל הודעת טקסט שישלחו משם. 

כך או כך, במועצה מדגישים כי לעתים התלונות נובעות מחוסר גילוי נאות של חברות הסלולר בדבר כלל הפרטים ותנאי העסקה במסגרת רכישת חבילת חו"ל או מחוסר הבנה של ציבור הצרכנים בעניין חסימת שירותי נדידה בחו"ל.

חבילות חו"ל של הספקיות השונות כוללים תנאים שונים ומבנה שונה של חבילות, כשהמפעילות הגדולות - פלאפון, פרטנר וסלקום - מציעות כיום חבילות במבנה של בנק טעון מראש במחירים המתחילים בכ-150 שקל.

 

במועצה לצרכנות קוראים לצרכן שרוכש מראש חבילות חו"ל (נזכיר כי לא ניתן לרכוש חבילה אחרי היציאה מהארץ) לבדוק כי חברת הסלולר משגרת אליו הודעה כאשר החבילה שנרכשה נוצלה בשיעורים שבין 75% ל-90%. בהודעה צריך להיות מפורט שיעור הניצול של כל אחד מהשירותים (שיחות, הודעות, גלישה באינטרנט) ומועד עריכת החישוב.

בנוסף ובהתאם לרישיון, בתום תקופת החבילה, או כאשר היא נוצלה במלואה, על חברת הסלולר לחסום מיידית את המכשיר לשירותי גלישה בחו"ל ולהציע לצרכן חבילה נוספת ב-SMS במחיר שיוצג. במועצה מדגישים כי הצרכנים נפגעים בשלב הזה, בו חברת הסלולר אינה מציגה באופן ברור את תנאי העסקה והמחיר, ולאחר שובם מחו"ל הם מגלים חיובים מנופחים ומופרזים.

לדברי ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "במקרה בו חויבתם בסכום מנופח כתוצאה משיחות או גלישה סלולרית בחו"ל, מומלץ לבדוק היטב את פרטי החבילה שנרכשה אל מול החיוב בפועל, ובמידת הצורך לפנות בכתב לספק הסלולר ואף לערער על החיוב.

"על-פי החוק ורישיון החברות, ספק הסלולר חייב להשיב לכם את הסכומים שחויבתם ללא הצדקה תוך 14 ימי עבודה, או לנמק בכתב תוך 21 ימי עבודה מדוע החיוב שנשלח מוצדק. אם הספק אינו עונה לכם, או שתשובתו אינה מניחה את דעתכם - מומלץ להפנות תלונה בכתב למשרד התקשורת המפקח על חברות הסלולר.

"כמובן, כדאי לבדוק ולרכוש חבילת חו"ל מבעוד מועד ולגלות ערנות, כך שלא תופתעו בחשבון עם חזרתכם לארץ, וכמו בכל בעיה או עוולה צרכנית, אתם מוזמנים לפנות אלינו במועצה לצרכנות, על-מנת שנסייע לכם".