בקשה לייצוגית: המחיר המופרז של חטיפים ומשקאות במכונות ברציפים - "ניצול ציני של רכבת ישראל"

הרכבת גובה ממפעיל המכונות עמלה של 47% - בהתאם למכרז שהציב רף מינימלי של 40% - אף שהיא משלמת לרשות מקרקעי ישראל 8% בלבד

רכבת ישראל גובה מחירים מופרזים על מזון ומשקאות הנמכרים במכונות, כך טוענת בקשה להכרה בתביעה כייצוגית שהוגשה נגד רכבת ישראל ומפעיל המכונות האוטומטיות למכירת שתייה ומזון בתחנות. הטענה היא כי לאור העמלה הגבוהה שגובה הרכבת ממ.א מכונות אוטומטיות - ששיעורה 47% - הנוסעים, שהם בבחינת צרכן שבוי, משלמים מחירים מופקעים. עוד נטען כי מול העמלה משלמת רכבת ישראל 8% דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל - כך שהפער מוביל לרווח בלתי הוגן וסביר. מדובר במוצרי המזון והשתייה הנמכרים בכ-130 מכונות המוצבות בתחנות הרכבת, והתביעה מעריכה את היקף הנזק ב-14 מיליון שקל. את הבקשה הגישו עוה"ד אביעד ויסולי ואיתמר כהן.

לטענת העותר, בן-ציון ציטרין, מחירי המוצרים מתומחרים ב-150%-400% ביחס למחיר המקובל בשוק (האינדיקציה לתחשיב של ציטרין התייחסה למחיר המקובל ברשתות המזון). כך, אחת הדוגמאות המובאות בבקשה היא המחיר לבקבוק מים מינרליים של 500 מ"ל הנמכר במכונות האוטומטיות ב-9 שקלים, וכל שתייה אחרת נמכרת ב-10 שקלים לבקבוק או פחית. במכונות המוצבות במקומות ציבוריים אחרים כמו בתי משפט נמכרים מוצרים דומים במחירים נמוכים יותר, למשל 5 שקלים לשתייה.

טענת התביעה היא שהצרכן בתחנות הרכבת ניצב מול מונופול: "גביית מחירים מופרזים על ידי מ.א. מכונות אוטומטיות, שהיא הזכיין הבלעדי בתחנות הרכבת למכונות ממכר אוטומטיות, סותר את מטרות הרכבת, כפי שהוגדרו בהסכמיה עם ממשלת ישראל, את מהותה של הרכבת כגוף ציבורי, ואת התחייבותה לפעול 'למען רווחת תושבי ישראל בהיבט החברתי' כפי שהתחייבה באמנת השירות שלה". עוד נטען כי "הרכבת מנצלת בצורה צינית את המשאבים שהעניקה לה מדינת ישראל לצורך ולטובת הציבור, לשם גביית רווחים חזיריים. מדובר בניצול פסול של המונופול שהוענק לרכבת ישראל, ובהפרת חובותיה של הרכבת לציבור לפי כל דין".

תנאי סף במכרז הרכבת היה שהעמלה תעמוד על 40% לפחות. ביולי 2012 פרסמה הרכבת את תוצאות המכרז ולפי הפרסום סכום הזכייה עמד על כ-2.4 מיליון שקל בשנה או 47% מההכנסות - הגבוה מהם - אף שהרכבת משכירה לזכיינית בפועל שטח השייך לרשות מקרקעי ישראל הגובה מהרכבת 8% מסכום המכירה.

"בכך גובה הרכבת מחיר הגבוה ביותר מ-500% מהעלות שהיא משלמת עליו למדינה (רמ"י)", כך לשון הבקשה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "התביעה עדיין לא התקבלה במשרדינו".