הסדר חוב שני בחברת ארזים בהיקף של כ-170 מיליון שקל

מדובר בהסדר חוב שני תוך פחות משנה, ושלישי תוך שש שנים בארזים ■ הקשיים האחרונים בהם נתקלה ארזים, ואשר לטענתה גררו אותה להסדר החוב הנוכחי, נעוצים בהיחלשות ניכרת של הליש"ט הבריטי ביחס לשקל

מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר
מאיר גורביץ', בעל השליטה בארזים / צילום: רוני שיצר

הסדר חוב שני תוך פחות משנה, ושלישי תוך שש שנים, החל להתגבש בחברת הנדל"ן ארזים, שבשליטת מאיר גורביץ' (74.5%). הרקע - תשלום ריבית אותו לא צפויה ארזים להעביר מחר (ב') למחזיקי האג"ח שלה (סדרה 4), לאחר תחלופת מכתבים בימים האחרונים בין עו"ד רונן ציטבר המייצג את החברה, לבין עו"ד אמיר פלמר, המייצג את נאמני מחזיקי האג"ח של שתי הסדרות הנסחרות של ארזים. הקשיים האחרונים בהם נתקלה ארזים, ואשר לטענתה גררו אותה להסדר החוב הנוכחי, נעוצים בהיחלשות ניכרת של הליש"ט הבריטי ביחס לשקל בשנה החולפת.

מוקדם יותר החודש התכנסו מחזיקי שתי הסדרות לדון בדחיית התשלומים הקרובים, כדי לאפשר בין היתר "מיצוי של המו"מ להסדר חדש בין החברה לבין הנאמנים ומחזיקי האג"ח". אולם, בעוד שמחזיקי סדרה 2, בהיקף של כ-15 מיליון שקל, אישרו את הדחייה, באסיפת מחזיקי סדרה 4, הגדולה יותר - בהיקף של כ-155 מיליון שקל, לא התקבל הרוב הנדרש לאישור דחייה זו. בארזים תכננו בתחילה לשלם למחזיקים, אולם בעקבות חילופי המכתבים בינם לבין עוה"ד של הנאמנים, החליטו בסופו של דבר שלא לעשות זאת.

מאותם מכתבים עולה בין היתר כי "בימים אלה מתנהלים מגעים מתקדמים בין הנאמנים למחזיקי האג"ח משתי הסדרות, שתכליתם הגעה להסכמות", וככל הידוע, טיוטות הסדר ראשוניות כבר הוחלפו בין נאמני האג"ח לבין החברה, וכבר בימים הקרובים תגובש טיוטת הסדר סופית במטרה להתקדם בו.

הזהירה במארס מ"קושי בפירעון"

באוגוסט 2016 נכנס לתוקף הסדר החוב השני של ארזים, בהיקף של 215 מיליון שקל בשתי סדרות אג"ח, לאחר קבלת אישור בית המשפט והתקיימות התנאים המתלים עבורו. זאת, לאחר שבאפריל 2012 אישר בית המשפט את הסדר החוב הראשון בחברה, אז בהיקף של כ-400 מיליון שקל.

עיקרי ההסדר השני בין החברה למחזיקי האג"ח קבעו לוחות סילוקין חדשים לשתי הסדרות, ונקבע בין השאר כי הכנסות החברה מדמי שכירות ישמשו במלואן לתשלומי הקרן והריבית. תזרים המזומנים שעליו התבסס ההסדר מהשנה שעברה נעשה לפי שווי של 5.9 שקל לליש"ט, אולם מאז, על רקע ה"ברקזיט" ערכו של הליש"ט נשחק בצורה ניכרת מול המטבע המקומי, וכיום שוויו עומד על פחות מ-4.7 שקל - נמוך ביותר מ-20% מהשער עליו התבסס ההסדר.

כבר בחודש מארס השנה עדכנה ארזים כי "לאור הירידה שהתרחשה במהלך השנה האחרונה בשער הליש"ט ביחס לשקל, לחברה יהיה קושי בפירעון חלק מהתשלומים השוטפים על חשבון קרן האג"ח".

ארזים מחזיקה כיום בשישה מגרשים ומבנים תעשייתיים בבריטניה ("נכסי קאפלה"), המאוכלסים על ידי שתי יצרניות מזון בריטיות (Park Cakes ו-Pork Farms) מקבוצת קאפלה (Capella), שהניבו לה בסיכום 2016 הכנסות של 23 מיליון שקל - ירידה של יותר מ-10% לעומת 2015, בהשפעת היחלשות הליש"ט. בסיכום הרבעון הראשון של 2017 המגמה דומה, עם שחיקה של כ-15% בהכנסות, לקצת יותר מ-5 מיליון שקל, בגין אותה השפעה.

בארזים מסבירים כי "התלות בקבוצת קאפלה גבוהה במיוחד, לאור העובדה שהמבנים שאותם היא שוכרת הם ייעודיים, ויהיה קושי למצוא להם שוכר חלופי".