קופות הגמל להשקעה - למה זה כדאי? ומי מובילה בתשואות?

למדריך קופת גמל להשקעה

ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קופות הגמל להשקעה הן המוצר המועדף היום בשוק, בעיקר בשל הטבות המס שגלומות בו, הגמישות במעבר בין קופה לקופה (וגם בין החברות) הנזילות של המוצר, ודמי הניהול היחסית נמוכים - להרחבה על קופות גמל להשקעה.

הקופות האלו הושקו לקראת סוף 2016, והן מנהלות כבר מעל 6 מיליארד שקל. החברות המנהלות את הקופות השיקו מסלולים מגוונים: מסלול כללי, מסלול מניות, מסלול אג"ח, מסלול מעורב של מניות ואג"ח ומסלול שקלי.

המסלול העיקרי והפופולרי ביותר הוא המסלול הכללי - מסלול בו קופת הגמל להשקעה מפזרת את עיקר השקעותיה בין מניות, אג"ח קונצרני ואג"ח ממשלתי לפי שיקול דעת מנהלי קופת הגמל.

במסלול אג"חי מנהלי הקופה משקיעים באגרות חוב שונות ובמסלול מנייתי ההשקעה היא במניות שונות (לרבות, בארץ ובחו"ל; מניות גדולות ומניות קטנות).

החברות המנהלות מציעות גם מסלולים פסיביים (חלק מהחברות). מדובר על קופות גמל שמשקיעות במכשירים פסיביים ולא ישירות דרך מניות ואגרות חוב. המכשירים הפסיביים - קרנות סל וקרנות מחקות, מאפשרות לעקוב אחרי המדדים השונים - מדדי מניות מדדי אג"ח, מבלי לנתח, לבדוק ולהיות מומחה בשוק ההון.

הרציונל של המכשירים הפסיביים, עוקבי המדדים הוא שלא ניתן לאורך זמן להכות את השוק ולכן עדיף "להיצמד" למדד. זאת ועוד - העלויות בהשקעה בתעודות סל וקרנות מחקות נמוכות במיוחד לעומת הניהול האקטיבי.

קופות גמל להשקעה - יתרונות מיסוי משמעותיים

הציבור נחשף לקופות הגמל רק בשנתיים האחרונות , אבל סיכויים טובים שהשוק הזה ילך ויגדל - מדובר במוצר עם הטבות מס גדולות, שמאפשר לרקוד על שתי חתונות - מצד אחד מוצר נזיל, מצד שני, מוצר שאם לא פורעים אותו (אפשר לעבור בין קופות וזה לא נחשב פירעון/ מכירה) אז אפשר לקבל עליו הטבות גדולות בגיל 60 - להפוך אותו למוצר פנסיוני , ולקבל קצבה חודשית פטורה ממס.

איך בוחרים קופת גמל להשקעה?

חשוב לבחור נכון את הקופה בהתאם לרמת הסיכון והסיכוי שאתם מבקשים. בפועל, לפחות בהסתמך על ההיסטוריה ככל שהחיסכון הוא לטווח ארוך יותר, קיים יתרון לחיסכון באפיק המנייתי. מניות פשוט משיגות תשואה עודפת לאורך זמן. אבל הן כמובן מסוכנות יותר ולכן במסלול קצר טווח, ממש לא בטוח שהתזמון בשוק המניות לא יגרום להפסדים.

מעבר לכך - אנחנו בסייקל חיובי בשווקים כבר שנים רבות, ולכן רמת הסיכון בהשקעות בשווקים, יחסית גבוה, וזה דווקא מגביר את ההשקעות באפיק האג"ח - אבל, אפיק זה גם מסוכן, במיוחד כעת כשהריבית נמוכה, ובעולם מתחילים במהלכים של העלאות ריבית. עליית ריבית עתידית, עלולה לגרום לירידה בשוק האג"ח וזה כבר מתרחש בפועל.

דרך נוחה לחסוך בקופת הגמל להשקעה היא באמצעות הפקדות חודשיות קבועות. בדרך הזו הסיכון קטן, ומעבר לזה, החיסכון אמור להיות פחות מורגש בכיס, מאשר הפקדה חד פעמית גדולה.

מיהן קופות הגמל להשקעה המובילות?

בקטגוריית הקופות המתמחות במסלול כללי (המסלול הפופולרי) בולטות קופות הגמל של אלטשולר שחם (אלטשולר שחם פלוס כללי) עם תשואה של 11.7% מאז ההשקה, וילין לפידות (ילין לפידות כללי) עם 11.52% - מדובר בעצם על צמידות בין שני הגופים (אחרי שבעבר אלטשולר פתחה פער - שהלך והצטמצם).

שלישית בדירוג - אקסלנס קופת גמל להשקעה מסלול כללי, עם תשואה של 10.75%. (לדירוג המלא).

בחודש האחרון (חודש אוגוסט) מובילות הקרנות של אנליסט, אינפיניטי וילין לפידות. אלטשולר הרחק מאחור. אז נכון שככל שהדירוג לטווח ממושך יותר הוא איכותי יותר, אבל הדירוגים לזמן קצר מלמדים במקרים רבות על מגמה. עם בית השקעות מסויים שינה פוזיציה, מדיניות השקעה, אסטרטגיה, זה יהיה מנקודה זו ואילך ויתבטא בתשואות בהמשך; ולכן - מעקב גם ברמה חודשית משלים את "הפאזל" של הדירוגים ומספק לכם הבנה על הגופים שנמצאים במומנטום חיובי (לדירוג החודשי המלא).

דירוגים נוספים מאתר הון:

קופות הגמל להשקעה - מסלול מנייתי

קופות הגמל להשקעה - מסלול אג"חי

דירוג קרנות השתלמות

* המאמר נכתב על ידי הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.