צ'ופר חדש לעובדים: חינוך פיננסי מהמעסיק

חברות מהמרות יותר ויותר על סוג אחר של צ'ופר משרדי לעובדים לחוצים: עזרה בניהול החיים הפיננסיים שלהם

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משחקי פינג פונג ועיסוי זה נחמד, אבל חברות מהמרות יותר ויותר על סוג אחר של צ'ופר משרדי לעובדים לחוצים: עזרה בניהול החיים הפיננסיים שלהם. כ-59% מהמעסיקים אומרים שקרוב לוודאי שהשנה הם יתמקדו בשיפור הרווחה הפיננסית של עובדיהם, מעבר לסיוע בקבלת החלטות הנוגעות לפנסיה - כך עולה מסקר שערכה לאחרונה חברת משאבי האנוש Aon Hewitt. מדובר בזינוק חד בהשוואה ל-30% מהמעסיקים ב-2014.

לפני כמה שנים התמקדו מעסיקים בעיקר בעידוד העובדים לחסוך לפנסיה ולבצע הקצאת נכסים מתאימה. כעת נוקט מספר גדל והולך של מעסיקים מגוון של גישות - מתחרויות ועד תמריצים כספיים ויישומים ניידים - כדי ללמד את העובדים את יסודות ההתנהלות הפיננסית, כגון צמצום חוב, ואף מציעים לעובדים הדרכה אישית בסוגיות פיננסיות.

העניין שמגלים תאגידים בקונספט הזה נובע מכמה גורמים, לדברי מומחים. רבים מבני דור הבייבי בום מבקשים ייעוץ בשאלה כיצד לשמור על הונם בתקופת הפנסיה; בני דור ה-X עלולים לחוש שהם כורעים תחת נטל התחייבויותיהם הפיננסיות והמחויבות להוריהם ולילדיהם; ובני דור המילניום מתקשים לפרוע את הלוואות הסטודנטים שלהם. בעיות כאלה מסיחות את דעת העובדים, מפעילות עליהם לחץ ומפחיתות את פריון העבודה שלהם. עובדים עם בעיות כספיות יהססו לפרוש, יסבלו מנטל גבוה יותר של עלויות טיפול רפואי ויגלו נכונות רבה יותר לעזוב את מעסיקם לטובת מתחרה שיציע להם קצת יותר כסף.

חברות רבות גם מזהותאת הקשר בין בריאות פיננסית לבריאות פיזית, לדברי שרה ניוקומב, מומחית לכלכלה התנהגותית ב-HelloWallet, חברה-בת של מורנינגסטאר שמסייעת לעובדים לנהל את השכר וההטבות שהם מקבלים מהמעסיק. חברות כאלה חוששות שעובד לחוץ בגלל בעיות כספיות נמצא בסיכון רב יותר לפתח לחץ דם גבוה או כיב קיבה - מה שיסיח את דעתו מהעבודה ויגרום לתשלומים הרפואיים שלו לתפוח.

נוכח הבעיות האלה, מעסיקים סבורים שתוכניות רווחה פיננסית הן "הדבר הנכון לעשות", על פי סקר של Aon Hewitt.

בחברת משחקי הווידיאו Activision Blizzard, לדוגמה, יש יישום "תמריץ בריא" המעודד את העובדים לנטר את פעילותם הגופנית ולאכול בריא. היישום מתגמל את העובדים על התנהגויות כאלה במזומנים המוזרמים לחשבונות החיסכון, שנועדו לממן הוצאות הקשורות לבריאות. כמו כן, בחברה כיום יש פיילוט לתוכנית הנותנת תמריץ כספי לשימוש ביישום נייד למעקב אחר המצב הפיננסי. הטבות נוספות מוענקות לעובדים המקבלים תדרוך ממאמן רווחה פיננסית ונוקטים צעדים כגון מיחזור הלוואות סטודנט בריבית נמוכה יותר. נוסף על התגמול הכספי יכולים העובדים לזכות בנקודות שבהן ניתן להשתמש בהגרלות נושאות פרסים כגון חופשה או מינוי שנתי לחדר כושר.

כדי לסייע לעובדים לצמצם את חובותיהם הפיננסיים, הציב בנק המשכנתאות Movement Mortgage בפורט מיל, קרוליינה הדרומית, אתגר ל-3,100 עובדיו, שנמשך 90 יום: לצמצם את סך חובותיהם האישיים ב-1 מיליון דולר. כל עובד קיבל מהחברה עותק של הספר The Total Money Makeover מאת דייב רמזי והערכה חינמית של מצבו הפיננסי מ-Financial Finesse, ספקית שירותי תכנון פיננסי וחינוך פיננסי במקום העבודה. כמו כן, העובדים קיבלו במשך שישה שבועות סרטוני וידיאו חינוכיים על ניהול כספיהם. בתום 90 90 יום דיווחו 25% מהעובדים כי פרעו חובות אשראי צרכני בשווי כולל של 2.8 מיליון דולר וחסכו 1.4 מיליון דולר לשעת חירום. 10 עובדים קיבלו צ'ק בסך 1,000 דולר להעברה לנושה שבו הם בחרו.

מה רע בהעלאת שכר?

החברות מתאימות את העצות שהן מספקות לגילם ולצורכיהם של העובדים. במקום לשלוח לכולם מסר אחיד שעליהם לחסוך לגיל הפרישה, שולחים המעסיקים מסרים על תכנון ירושה לעובדים בעלי שכר גבוה שמתקרבים לגיל הפרישה, אומרת בטסי דיל, שותפה בכירה לענייני רווחה פיננסית בחברת שירותי הייעוץ Mercer. "רווחה פיננסית יכולה להיות חוויה מותאמת אישית", היא אומרת, ואכן ניתן להשתמש ביישומים המקושרים לחשבון הבנק של העובד ולספק לו תובנות על האופן שבו הוא מוציא את כספו. לדוגמה, אם לעובד מסוים יש חשבון טלפון גבוה, עשוי היישום לשלוח לו תזכורת אי-מייל על תוכנית הטלפון האלחוטי הזולה של החברה.

כמובן, חלק מהעובדים חשים שצעדים כאלה מצד המעסיק הם פולשניים. הם גם היו רוצים שהמעסיק פשוט יעלה את שכרם. אך מומחים טוענים שעדיין לא ראו מעסיקים שמאלצים עובדים להשתתף בתוכניות כאלה. כמו כן, הם אומרים, כל הנתונים הנאספים באופן זה מנוהלים בדרך כלל בידי צדדים שלישיים ולמעסיקים יש גישה מוגבלת אליהם. לדברי כמה מומחים, נכונות העובדים להעניק למעסיקיהם גישה למידע הפיננסי האישי שלהם משתנה בהתאם לגיל. "הצעירים רגילים יותר לכך שהפריט שהם חיפשו כרגע ממשיך לרדוף אחריהם ברחבי האינטרנט, והם לא מרגישים שזה קריפי", אומרת ניוקומב מ-HelloWallet.