עזיבה הפגנתית או עמדה לצורך מו"מ: משבר בין קסטרו-הודיס לקניוני עזריאלי

קבוצת האופנה החליטה לצאת מ-5 מתוך 15 קניוני הקבוצה בעקבות אי הסכמות על דמי שכירות גבוהים, אך בקבוצת הקניונים טוענים שהיא תרחיב את פעילותה תמיר בן שחר: "החיבור בין קסטרו לקבוצת הודיס הפכה את הקבוצה לחזקה יותר" גורמים בענף: "זה מו"מ שיצא משליטה"

המשבר ביחסים בין קסטרו לעזריאלי עדיין לא הגיע לפתרון: אחרי ההחלטה של קבוצת קסטרו-הודיס לצאת מ-5 קניונים מתוך 15 קניוני הקבוצה ולסגור כ-11 חנויות בעקבות אי הסכמות על דמי שכירות גבוהים, גורמים בסביבת עזריאלי, שסירבה להגיב לטענות, גורסים כי המשבר הסתיים. לדבריהם, קסטרו צפויה דווקא לפתוח חנויות חדשות, בהן חנויות של אורבניקה, שקסטרו צפויה להשלים את רכישתה בשנה הקרובה. גורמים בסביבת קסטרו-הודיס טוענים, לעומת זאת, כי "כרגע עוד אין פתרון והדברים נשארים כמו שהם, איש לא פנה אלינו בניסיון להציע הצעה טובה יותר".

הקניון הראשון שממנו צפויה הקבוצה לצאת הוא קניון מרגליות בהוד השרון, שם החוזה מסתיים בספטמבר, ואחריו היא צפויה לעזוב גם את קניון עכו, קניון קריית אתא, קניון הנגב וקניון חיפה. לעומת זאת, בקניונים המצליחים של עזריאלי קסטרו צפויה להישאר, שם היא גם מחזיקה בחוזים ארוכי טווח, למשל בקניון עזריאלי בת"א, איילון ברמת גן ומלחה.

קסטרו-הודיס נחשב לעוגן בקניונים ובמרכזי המסחריים, ומפעילה כיום 431 חנויות. בקבוצה נערכים כבר כמה חודשים לאפשרות לצאת מחנויות מפסידות לקראת סיום החוזים, אולם לא הצליחו להגיע להבנות עם עזריאלי, ולכן החלו לבחון אם ההפסד שייגרם מעזיבה כזאת צפוי להגיע לחנויות אחרות של הרשת.

לדברי גורם בסביבת קסטרו, "קסטרו היום לא מרוויחה בקבוצת עזריאלי בחלק ניכר מהמיקומים, ואין לה טעם להישאר בקניונים חלשים על מנת להישאר בקניונים שנחשבים לטובים, שגם בהם הקבוצה לא מרוויחה את מה שצריך. לא ייתכן שהקבוצה תפסיד כסף היכן שעזריאלי מרוויחה. במצב הנוכחי של עודפי המסחר והקניבליזציה בשטחי המסחר הקמעונאים, אין מקום לשלם שכר דירה מופרך שלא תואם לביקושים.

"במבנה התחרות של היום, אין יכולת לשלם את שכר הדירה שהיה ניתן לשלם לפני עשור. בחלק מהמקרים מותגים בינלאומיים קיבלו תנאים הרבה יותר טובים מקסטרו". לגבי פשרה, אמר הגורם כי "זה לא עניין של 10%-15%, אלא בהיקפים יותר משמעותיים. קסטרו חייבת לדאוג להרוויח לפחות קצת. כרגע הנוסחה היא לא נוסחה בריאה".

ברשת אופנה גדולה אחרת אמרו היום ל"גלובס": "כל הכבוד לו. זה תהליך טבעי לצאת מחנויות מפסידות. השכירויות גבוהות, העלויות הקבועות עולות, המכירות לא עולות והרווחים נשחקים. גם אנחנו נצא מחנויות שאנחנו מפסידים בהן".

גורם בקבוצת ביג אמר ל"גלובס": "אני מניח שזה מו"מ שיצא משליטה. אם קסטרו תסגור את החנויות הם ייתנו אומץ לשוכרים אחרים לצאת. היום שוכרים שנמצאים ביותר מ-12% שכר דירה ודמי ניהול, קשה להם. בסוף גם בקניונים עם חוזים של 15-20 שנה שכר הדירה צריך להתאים את עצמו".

גם גורם בענף הקניונים העריך כי אף שהתנאים של קסטרו טובים יותר בקניונים של מליסרון, מדובר בסך הכול במשא ומתן: "רשתות בפריסה ארצית לא יכולות להרשות לעצמן להסתכסך עם אחת הקבוצות הגדולות. אני מעריך שעזריאלי יידעו לעשות מולם את המו"מ ולהציע להם תנאים שיהיו אטרקטיביים עבורם".

"המגמה היא שקבוצות הקניונים הגדולות, עזריאלי מליסרון וביג, מדווחות שהן מרוויחות הרבה כסף, והרווחיות של רשתות כמו גולף, קסטרו ופוקס הולכת וקטנה", אומר תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. "עודף שטחי המסחר שנבנה מייצר תחרות, במקביל נוצרת קניבליזציה מהקמת האתרים של ביג ועזריאלי והתחזקות האונליין, לצד רכישה הולכת ומתעצמת בחו"ל. המגמות האלה יוצרות לחץ על הרשתות שמפסידות כסף. הרשתות הבינלאומיות החדשות מקבלות יותר 'מתנות' מקבוצות הניהול, ורשתות האמצע הישראליות משלמות מחירים יותר גבוהים. רשתות כמו קסטרו נאנקות מהעומס ומדמי הניהול הגבוהים, והגיע הזמן שתקבל החלטה".

בן שחר מוסיף כי "ב-3 השנים האחרונות לא נפתח מרכז מסחרי שהצליח כבר מהיום הראשון. כללי המשחק השתנו, נוצרו קבוצות יותר חזקות, והחיבור בין קבוצת קסטרו, שבראשה עומד גבי רוטר, לקבוצת הודיס של יוסי גביזון הפכה את הקבוצה לחזקה יותר במו"מ מול הקניונים. כך גם הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס, שרכש מותגים רבים, או קבוצה כמו זארה, שמחזיקה בכמות מכובדת של מותגים. הם מרגישים בטוחים יותר לדרוש מאשר לפני שנתיים-שלוש".

מקבוצת עזריאלי ומקסטרו-הודיס לא נמסרו תגובות.