קנסות של 1.54 מיליון ש' לבזן וכרמל אולפינים בגין זיהום אוויר

זאת בעקבות כתבי האישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה ■ על הנאשמים גם הוטלה התחייבות בהיקף מצטבר של 3.08 מיליון שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעו למשך שנתיים

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

חברת בתי זיקוק לנפט (בזן) ושתי חברות נוספות שבבעלותה, כרמל אולפינים (כאו"ל) וגדיב, והמנכ"ל לשעבר של מגזר התעשייה בבזן, הודו והורשעו היום (ד') בבית משפט השלום בחיפה בעבירות שיוחסו להם בכתבי האישום שהגיש נגדם המשרד להגנת הסביבה. בית המשפט גזר עליהם קנסות מצטברים בהיקף של 1.54 מיליון שקל והתחייבות בהיקף של 3.08 מיליון שקל להימנע מעבירות דומות במשך שנתיים.

הסדר הטיעון בשלושת התיקים המתנהלים בבית המשפט אושר היום על-ידי סגנית הנשיא, כבוד השופטת אורית קנטור (ת.פ. 17067-07-15). את המשרד להגנת הסביבה ייצגו עורכות הדין אפרת נחמני בר ותהילה חדד.

את כתבי האישום הגיש המשרד להגנת הסביבה ביולי 2015, לאחר שבבדיקות פליטות מזהמים מארובה לאוויר שנערכו במפעלי הנאשמות ב-2011 נמצאו חריגות של פחמן חד-חמצני, גופרית דו-חמצנית ותחמוצות חנקן - חלקן משמעותיות - מהערכים המרביים המותרים לפליטת מזהמים אלה.

לאור חריגות אלה שלח המשרד לשלוש החברות התראות על גרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר לפי חוק אוויר נקי, וזימן את מנהליהן לשימוע במחוז חיפה. בסיום השימוע החליט המשרד לפתוח בחקירה פלילית נגד שלוש החברות, אשר נוהלה על-ידי המשטרה הירוקה.

כתב האישום שהוגש נגד בזן כלל הפרה של הצו האישי גם בגין התעלמות ממושכת מדרישות המשרד להגנת הסביבה להתקין אמצעים להפחתת פליטות ממיכל אחסון המכיל MTBE - חומר אורגני שחשיפה אליו עלולה לפגוע בבריאות. כמו כן, כתב האישום נגד החברה כלל עבירות של אי-קיום צו פינוי רעלים, הפרת תנאים ואי-סילוק פסולת חומרים מסוכנים כדין. זאת, בעקבות סיור פיקוח שערך המשרד ב-2012 ובו תועדה בוצה בהיקף של מאות חביות, מספר מכולות ומאות שקים - בהיקף המוערך בכ-28 אלף טון - שנאגרו במפעל ולא פונו כנדרש, ובגין אי-התקנת מתקן לטיפול בבוצה, על-פי דרישת המשרד.

במסגרת הסדר הטיעון שאישר בית המשפט נגזר על בזן קנס של 600 אלף שקל והתחייבות בסך כולל של 1.2 מיליון שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעה למשך שנתיים; על כרמל אולפינים וגדיב הוטלו על כל אחת קנס של 450 אלף שקל והתחייבות בסך 900 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשעה למשך שנתיים; על מנכ"ל מגזר התעשייה בבזן במועדים הרלוונטיים ומי שהיה אחראי על קביעת המדיניות התפעולית של מפעלי הקבוצה נגזר קנס של 40 אלף שקל וכן התחייבות של 80 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות שבהן הורשע למשך שנתיים. 

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על ההרשעה בבית המשפט, בהתאם לעיקרון 'המזהם משלם' שמוביל המשרד להגנת הסביבה. גם בעתיד נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי להפחית זיהומים וסיכונים לתושבי הארץ כולה ותושבי חיפה, ונמשיך בפיקוח ואכיפה הדוקים כדי לאתר מקרים מסוג זה ולמצות את הדין עם המזהמים". 

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז, מסר: "כפי שאנחנו עדים, ולא בפעם הראשונה, כל מפעל מזהם נותן את הדין, ואני מברך גם על ההרשעה וגם על הקנס. אמרתי לא פעם שלא ניתן יד למפעלים מזהמים, ומי שיזהם, ישלם את המחיר. בריאות הציבור עומדת לנגד עינינו, ורק היא, ונמשיך בעבודת הקודש לבדיקת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה".  

לדברי ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, "המשרד להגנת הסביבה מבצע מהפכה יסודית בתחומי הפיקוח והאכיפה, וכתוצאה מכך פעולות הפיקוח והאכיפה מוגברות ומורחבות - והענישה המינהלית והפלילית בהתאם. לא נאפשר פגיעה בבריאות הציבור".