הצ"ח: הותמ"ל תוגבל ביכולתה לקדם תוכניות על קרקע חקלאית

הצעת חוק חדשה שהונחה על שולחן הכנסת רגע לפני תום המושב מבקשת להטיל מגבלות על הוועדה המיוחדת לתכנון מתחמים מועדפים לדיור ■ את הצעת החוק הפרטית מקדם המגזר הכפרי ומוביל חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני)

קרקע חקלאית/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קרקע חקלאית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אמנם מושב הכנסת הנוכחי כבר נגמר, אך יש מי שכבר מתכונן למושב הבא. הצעת חוק חדשה שהונחה על שולחן הכנסת רגע לפני תום המושב מבקשת להטיל מגבלות על הוועדה המיוחדת לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). את הצעת החוק הפרטית מקדם המגזר הכפרי ומוביל חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני).

על פי הצעת החוק, המדינה תוכל להכריז על קרקע חקלאית ככזו שהותמ"ל יכול לדון בה רק לאחר "מיצוי כל הקרקעות המוגדרות מקרקעי ישראל שאינן קרקע חקלאית". כלומר, רק לאחר שהותמ"ל תסיים לטפל בתוכניות שאינן מתייחסות לקרקע חקלאית ולשטחים הפתוחים, יהיה ניתן לעבור ולטפל בקרקע חקלאית. נזכיר כי על פי חוק הותמ"ל, על קבינט הדיור יחד עם מינהל התכנון באוצר לקבוע אילו מתחמים יוכרזו כמתחמים בהם הותמ"ל תוכל לטפל. כיום אין מגבלה על המתחמים מלבד היקף יחידות הדיור או היבטים תכנוניים.

עוד מציעה הצעת החוק כי אם תוכרז קרקע חקלאית כמתחם המיועד לטיפול הותמ"ל, הדבר ייעשה רק לאחר קיום שימוע אליו יוזמנו כל מחזיקי הקרקע ולאחר שקילת כל השיקולים הרלוונטיים, כולל בין היתר, עוצמת הפגיעה במחזיקי הקרקע החקלאית.

במקביל, הצעת החוק גם מבקשת לקבוע חד משמעית כי קרקע חקלאית המוחזקת על ידי אגודה חקלאית שיתופית לא תוכל להתקדם לאישור הותמ"ל ולהיות מוכרזת על ידי הממשלה, אם היא מהווה למעלה מ-30% מהקרקעות החקלאיות של האגודה החקלאית.

"הצעת החוק נועדה להגביל את הפגיעה בשטחי חקלאות, נוכח העובדה שתכניות ותמ"ל מקודמות בשטחי החקלאות של אגודות חקלאיות שיתופיות, אשר כתוצאה מהתוכניות הללו מרביתם יופקעו, דבר שיוביל לפגיעה כלכלית חריפה ומשמעותית", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

עו*ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, הסביר את מהות הצעת החוק שהיה שותף בגיבושה: "ההצעה לתיקון חוק הותמ"ל באה לרסן את 'הבולען העירוני' ולתת מענה ליישובים החקלאיים הן בהיבט היקף הפגיעה האנושה בשטחים החקלאיים של המושב אשר מותירה אותו ללא אמצעי ייצור חקלאיים, והן בהיבט של תוספת חריגה של יחידות לעיר.

חבר הכנסת ברושי אמר היום כי: "זה חוק אומלל וחסר פרופורציות, ורואים את התוצאות עכשיו בהפקעות מתוכננות. החוק עשוי להשמיד את החלקות הירוקות והשטחים הפתוחים ולהפוך יישובים חקלאיים ללא חקלאיים".