מה אומר טראמפ? 183 הימים המטורפים של מדד הדאו ג'ונס

המדד חצה השבוע את רף 22,000 הנקודות לראשונה והשלים עלייה של 20% מאז הגיע טראמפ לבית הלבן ■ ההיסטוריה מראה שהמשך הקדנציה פחות זוהר למדד המוביל

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אוהב את שוק המניות בימים אלו. מדד הדאו ג'ונס ננעל ביום ד' מעל 22,000 נקודות לראשונה בהיסטוריה, וזהו ציון הדרך האחרון בשוק שורי שנמשך שנים, וממשיך לטפס למעלה. מדובר בעלייה של 20% מנובמבר האחרון, שבו נבחר טראמפ לנשיאות. למדד נדרשו רק 183 ימים כדי לבצע את העלייה הזו - הקצב המהיר ביותר לעלייה של 20% אחרי בחירת נשיא חדש מאז הנשיא ג'ורג' בוש האב ב-1988, לפי בדיקת וול סטריט ג'ורנל.

טראמפ לא צפוי להתעלם מהנתונים הללו. שלשום הוא שיג ציוץ נבואי בטוויטר שבו נכתב: "שוק המניות עשוי לעלות לעוד שיא היסטורי של 22,000 נקודות היום. היה ב-18,000 רק לפני שישה חודשים, ביום החירות. התקשורת של הזרם המרכזי מזכירה זאת לעתים רחוקות!"

יום הבחירות היה למעשה לפני תשעה חודשים, ואנחנו לא בטוחים שסיקור שיאי שוק המניות בתקשורת הרגילה היה מועט. אבל צריך לציין שלדאו ג'ונס נדרשו 537 ימים כדי לטפס ב-20% אחרי בחירתו של הנשיא ברק אובמה ב-2008 בשיא המשבר הפיננסי. ולנשיא בוש הבן נדרשו 1,626 ימים - יותר מכהונה אחת - כדי להעלות את השוק ב-20% אחרי בחירתו.

לביל קלינטון נדרשו 308 ימים לעליית דאו ג'ונס ב-20% מתחילת כהונתו, ולנשיא ג'ורג' בוש האב רק 171 ימים.

טראמפ חזר והזכיר סטטיסטיקות משוק המניות מאז שהוא דייר הבית הלבן. שוק המניות אכן ממשיך לעלות, גם כאשר המשקיעים מתחילים לחשוש מהעדר של הישגי מדיניות בוושינגטון, כמו בנושאי רפורמת המס וההוצאה על תשתיות, שהיו אמורות להקפיץ את הצמיחה הכלכלית. בו זמנית, הפדרל ריזרב מעלה את הריביות בקצב איטי מאוד.

השבחים שטראמפ מעתיר היום על שוק המניות מנוגדים מאוד לאופן שבו הוא התייחס לשוק השורי כשהוא רץ לנשיאות. בעימות טלוויזיה בספטמבר 2016 הוא אמר כך על הכלכלה: "הדבר היחיד שנראה טוב זה שוק המניות, אבל אם יעלו את הריבית אפילו בעוד קצת, זה יתרסק בבת אחת. אנחנו בבועה גדולה ומכוערת, ומוטב שנהיה זהירים מאוד".

אסטרטגים בשוק המניות מזהירים שקישור ממשל טראמפ לשוק המניות עלול להיות מסוכן. אחרי הכל, עליות גדולות במדד דאו בחודשים הראשונים של נשיא אינן חוזרות תמיד על עצמן בהמשך הכהונה. הדוגמה המובהקת ביותר היא הנשיא הובר, ששוק המניות עלה ב-20% ב-63 ימי כהונתו הראשונים ב-1928, לפני שהתרסק בהמשך הכהונה ב-74%. אותה כהונה, כזכור, הסתיימה בשפל הכלכלי העולמי הגדול.

טראמפ
 טראמפ