סוחר הנפט האגדי טעה בחיזוי - ונאלץ לסגור את קרן הגידור

אנדרו הול, שנודע בכינוי "אלוהים", החליט לסגור את הקרן העיקרית בחברת אסטנבק קפיטל מנג'מנט, לאחר שספגה הפסדים כבדים בעקבות הימור שגוי על עליית מחירי הנפט ■ במאי השנה עמד סך הכספים שנוהלו באסטנבק על 1.8 מיליארד דולר, פחות ממחצית ההון שניהלה החברה ב-2013

אנדרו הול / צילום: רויטרס
אנדרו הול / צילום: רויטרס

אנדרו הול, סוחר אגדי שהרוויח מיליארדים מהימור על עליית מחירי הנפט ונודע בכינוי "אלוהים", סוגר את קרן הגידור שלו לאחר שלא העריך נכונה את השפעת הגאות בהפקת הנפט בארה"ב, שהפכה את השוק על פיו.

הול - שזכה לפרסום רחב על מאבקו לקבל תשלום בסך 100 מיליון דולר ממעסיקו לשעבר, סיטיגרופ, בעיצומו של המשבר הפיננסי - אישר ביום ה' שהוא סוגר את הקרן העיקרית של החברה שהקים, אסטנבק קפיטל מנג'מנט (Astenbeck Capital Management).

ההחלטה לסגור את הקרן התקבלה לאחר שמשקיעים עזבו את החברה במשך שנים, והיא האחרונה בשורת מהלומות שנחתו על סוחר וול סטריט שהחליט לפעול באופן עצמאי.

"אני בהלם", אמר דנילו אונורינו, מנהל תיקים בחברת דוגמה קפיטל מלוגאנו, שווייץ. "זה סופו של עידן. הוא אחד מסוחרי הנפט הגדולים ביותר מאז ומעולם".

הול בן ה-66 ידוע בביצוע הימורים גדולים וארוכי טווח על עליית מחירי הנפט. אסטרטגיה זו עבדה היטב כשהסחורות היו במגמת נסיקה, אך הובילה לביצועים גרועים כשהמחירים הידרדרו בשלוש השנים האחרונות. האופטימיות של הול בנוגע לנפט נתקלה במהפכת פצלי השמן, שבעשר השנים האחרונות שמה קץ לתחזיות שבקרוב תאזל אספקת הנפט הגולמי שהגישה אליו קלה.

בין הסיבות להתגברות הלחץ על הול לאחרונה הייתה החלטתה של קבוצת בלקסטון, אחת המשקיעות הראשונות והגדולות ביותר של אסטנבק, למשוך את כספי לקוחותיה מהקרן העיקרית, לדברי מקורות יודעי דבר.

סגירת אסטנבק היא האחרונה בשורה מתעצמת של מפלות שנחלו סוחרים בוול סטריט שהקימו קרנות על בסיס המוניטין שלהם כמהמרים גדולים בבנקי השקעות מובילים.

ריצ'רד פרי, לשעבר סוחר בגולדמן זאקס, שהרוויח יותר מ-1 מיליארד דולר עבור לקוחות שהימרו נגד משכנתאות הסאב-פריים במהלך המשבר הפיננסי, סגר אשתקד את הקרן שנקראה על שמו לאחר תקופה של תשואות חלשות. אריק מינדיץ', השותף הצעיר ביותר בתולדות גולדמן זאקס, סגר באביב את Eton Park Capital Management.

הול היה אחד השמות הגדולים מאותה התקופה שהצליח להמשיך בעסקים, אך לקראת הסוף הוא עמד בראשה של אימפריה מידלדלת. סך הכספים בניהולה של אסטנבק התכווץ ל-1.8 מיליארד דולר במאי, על פי הנתונים במסמך למשקיעים - פחות ממחצית ההון שניהלה החברה ב-2013. מרבית הכספים האלה היו בקרן העיקרית, שנסגרת כעת.

עד סוף אפריל השנה הפסידה הקרן העיקרית 17%, לאחר שהניבה תשואה של 26% ב-2016, והפסידה 36% ב-2015, על פי המסמך למשקיעים. מאז הקמתה בינואר 2008 ועד 30 באפריל 2017, הניבה אסטנבק תשואה של 1.65% לאחר ניכוי עמלות, על פי המסמך.

מגזרי הנפט והסחורות משכו בעבר מנהלי קרנות גידור, שהרוויחו מהאמרת המחירים בשנים שלפני המשבר הפיננסי העולמי. כיום נותר מספר זעיר בלבד של מומחים כאלה.

"עשר שנות השוק השורי במגזר הסחורות הסתיימו", אמר ארנסט סקלמנדרה, בכיר ב-AC Investment Management, המנהלת נכסים בשווי כולל של 750 מיליון דולר, בעיקר השקעות בסחורות ובקרנות גידור של סחורות. "הטכנולוגיה מפחיתה את עלות ההפקה".

גם הבנקים צמצמו את פעילותם בשווקים בעקבות הידוק הרגולציה. דויטשה בנק, קרדיט סוויס, מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן צ'ייס סגרו או צמצמו את פעילותם במגזר. בחודש שעבר דיווח גולדמן זאקס על הרבעון הגרוע ביותר בתולדותיו בתחום הסחר בסחורות.

הול נמנה עם המשקיעים שביצעו השנה הימורים כבדים על האפשרות שקרטל מפיקות הנפט אופ"ק, ובני בריתו, יתרמו לאיזונו המחודש של שוק הנפט ויעלו את המחירים. אך מחירי הנפט צללו במחצית הראשונה של השנה. משקיעים רבים החלו לפקפק ביעילות האסטרטגיה של אופ"ק, ויצאו מהימוריהם על האמרת מחירי הנפט. הול המשיך להרגיע את המשקיעים ולטעון שעודפי התפוקה שהפילו את המחירים בשוק הנפט עומדים להסתיים, לדברי מקורות יודעי דבר.

"עלינו להתוודות שאנחנו עצמנו חשים אכזבה רבה", כתב הול למשקיעים במאי.

מאז החלה הירידה במחירי הנפט ב-2014, המשיך הול לדבוק בעקשנות באמונתו כי עודפי התפוקה לא יימשכו. בפברואר 2016 הוא צפה "צמצומים חדים במלאי הנפט" ו"עלייה יציבה במחירים" לרמה של 60-80 דולר לחבית.

הול סוחר בנפט זה עשרות שנים. הוא החל את הקריירה שלו ב-BP בתקופת משבר הנפט של שנות השבעים, ובסופו של דבר התפרסם בזכות הטקטיקות האגרסיביות שלו, על פי הספר "נפט: כסף, פוליטיקה וכוח במאה ה-21", שיצא ב-2010.

"הייתה לו עוצמה אדירה", אמר גארי רוס, מנהל נפט עולמי ב-PIRA Energy, אחת מיחידות S&P Global Platts. "הוא פיקח במידה שלא תאומן. הוא קורא הכול. הוא עורך ניתוח יסודי וממצה".

בסיטיגרופ הול ביצע הימורים כבדים על אופציות וחוזים עתידיים ארוכי טווח, שהניבו תשואות נאות לאחר שמחירי הנפט זינקו מעבר לרף 100 הדולר לחבית, ובסופו של דבר אף העפילו ליותר מ-145 דולר.

ב-2003 השתכנע הול כי מחירי הנפט עומדים לפרוץ מטווח 10-30 הדולר לחבית, שבו הם נעו במשך זמן רב, מכיוון שהגידול במלאי מפגר אחר הגידול בביקוש. הוא קנה חוזי מסירה עתידיים ארוכי טווח, שהניבו לו רווחים שמנים בעקבות האמרת מחירי הנפט.

על רקע המאבק המשפטי שפרץ לאחר כמה שנים בסוגיית התגמול הכספי המגיע להול, אילץ הזעם הציבורי את סיטיגרופ, שקיבל סיוע חירום פדרלי, למכור ב-2009 את Phibro ל-Occidental Petroleum Corp.

אנדרו הול

גיל: 66

השכלה: תואר שני בכימיה ו-MBA מאינסיאד

עוד משהו: סוחר אמנות ידוע, מחזיק במבצר בן קרוב לאלף שנים בגרמניה, שבו מוצג האוסף שלו

אנדרו הול
 אנדרו הול