גידול בהכנסות וריסון ההוצאות הקפיצו את רווחי ישראכרט ב-46%

חברת כרטיסי האשראי הרוויחה 104 מיליון שקל ברבעון ■ היקף התשלומים לבנקים ירד במחצית הראשונה השנה ב-8%, בשל שינוי בהסכמים מולם

רון וקסלר / צילום: סיון פרג
רון וקסלר / צילום: סיון פרג

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט פתחה היום (ב') את עונת הדוחות הכספיים בענף שלה, כשפרסמה תוצאות חזקות לרבעון השני של השנה. החברה, בניהולו של רון וקסלר, הרוויחה ברבעון זה 104 מיליון שקל, קפיצה של 46% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם תוצאות המחצית היו טובות, כשהרווח עמד על 180 מיליון שקל, עלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה. לדוחות יש חשיבות, שכן ישראכרט נמצאת כיום על המדף, ובקרוב בעלת השליטה, בנק הפועלים, צפויה למכור אותה בעקבות רפורמת שטרום.

לתוצאות הטובות תרמו מספר גורמים: הצמיחה בשימוש בכרטיסי אשראי והעלייה בתיק ההלוואות של החברה. בנוסף, החברה שמרה על ריסון בצד ההוצאות והציגה קיטון בתשלומיה לבנקים.

היקף העסקאות בכרטיסי האשראי של החברה אמנם צמח ברבעון השני ב-6% ל-35.4 מיליארד שקל, אך בצורה מתונה יותר לעומת נתוני הרבעון הראשון, אז עמדה הצמיחה על קרוב ל-9%. היקף התשלומים של החברה לבנקים עמד במחצית הראשונה של השנה על 220 מיליון שקל, ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה. ירידה זו נרשמה על אף הגידול בשימוש בכרטיסי האשראי של החברה, ונבעה ממנגנונים הכוללים מרכיבים שונים בהסכמי החברה מול הבנקים.

בדוח הכספי מסבירה ישראכרט כי ירידה זו נובעת "משינויים בהסכמים בין החברה לבנקים השונים, חלקם גם בגין תקופות קודמות". כאמור, ישראכרט נהנתה גם מגידול בהכנסות. תחום ההלוואות ממשיך להוות מנוע צמיחה חשוב לחברה, בדומה למתחרותיה. תיק ההלוואות צמח במחצית הראשונה של השנה ב-11% ל-2.38 מיליארד שקל. במונחים שנתיים מדובר בגידול של יותר מ-20%.

בעקבות עלייה זו צמחו הכנסות המימון של החברה ביותר מ-20% במחצית הראשונה ל-134 מיליון שקל. ישראכרט היא אמנם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בענף, אבל דווקא בתחום ההלוואות היא הקטנה ביותר. על אף הצמיחה בתחום, הכנסות הריבית מהוות רק כ-12% מסך הכנסות החברה.

במקביל לגידול בפעילות ההלוואות, נרשמה גם עלייה בהיקף ההפרשות להפסדי אשראי של החברה שעמדו במחצית על 53 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-60% לעומת המחצית המקבילה. עוד נציין כי הריבית הממוצעת בתיק ההלוואות שלה עמד בסוף יוני על 8.2%, בדומה לבסוף הרבעון הראשון.

מנוע צמיחה חשוב נוסף של ישראכרט הוא החברה הבת אמריקן אקספרס שממשיכה להראות קצב גידול נאה של קרוב ל-11% בשימוש בכרטיסי האשראי. אמריקן אקספרס הרוויחה במחצית הראשונה של השנה 23 מיליון שקל לעומת 24 מיליון שקל בתקופה המקבילה, והיא נהנית ממונופול בתחום סליקת הכרטיסים שלה.

עד לאחרונה הייתה אי-ודאות לגבי המשך קיומו של המונופול, וכן הייתה אי-ודאות בשאלה האם היא תופרד מישראכרט. אך בחברה הגיעו להבנות עם האוצר ובנק ישראל, ולפחות לעת עתה היא תישאר במבנה הנוכחי, בתמורה להתחייבות להפחתת עמלות סליקה עד לרמה של 2% תוך 3 שנים.

תוצאות ישראכרט07.08
 תוצאות ישראכרט07.08