למשקיעי הנדל"ן אין סיבה לשמוח - ההתקפה הבאה בדרך

בג"ץ אמנם ביטל את מס דירה שלישית בשל הליך החקיקה החפוז שבו עבר החוק, אבל גם פסק כי אין שום מניעה להעבירו שוב ■ למשקיעי הנדל"ן אין סיבה למסיבה, כי כל הסימנים מראים שהכבדה נוספת על בעלי מספר דירות תגיע בקרוב מכיוון זה או אחר

שם: נדלן לאן ,בניה , תוספות בניה, מרפסות/ צילום איל יצהר
שם: נדלן לאן ,בניה , תוספות בניה, מרפסות/ צילום איל יצהר

חוק מס דירה שלישית בוטל על-ידי בג"ץ. אחרי חודשים ארוכים של אי-ודאות, שופטי בג"ץ בהרכב מורחב קבעו השבוע כי החוק השנוי במחלוקת יבוטל. המשקיעים עכשיו בטח חוגגים, המתווכים כבר יצאו בקמפיין פרסומי למשקיעים לרכוש עוד דירות, ומחוסרי הדירה שכל-כך ציפו למס הזה - מאוכזבים. כלומר, לפחות אלה שלא היה להם סעיף בחוזה השכירות שקבע שאם המס יעבור, שכר הדירה שלהם תעלה.

אבל לצד החגיגות והאכזבות, צריך לשים לב למשהו חשוב: שופטי בג"ץ קבעו כי הליך החקיקה של החוק לא היה תקין. פסק הדין, שכולל למעלה מ-100 עמודים, לא מתייחס בכלל למס עצמו. אין הסברים מפורטים למה הנוסחה לא יעילה, אין דיון בשאלה האם מדובר במס צודק או שוויוני, וגם אין אמירה נוקבת כזו או אחרת על עצם הטלת המס. יותר מזה - השופטים מאפשרים למשרד האוצר להחזיר את החוק לחקיקה חוזרת. ולא סתם חקיקה חוזרת, אלא מקוצרת, מהשלב של הדיון בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית.

כלומר, המס לא עבר בצורה טובה בכנסת - בלשון המעטה את נשפוט על-פי פסק הדין - אבל אין שום מניעה להעביר אותו שוב. בגלל זה, לדעתי, משקיעים שמרגישים שהסיכון עבר, ושאפשר לחזור לשגרה - לא בטוח צודקים.

שר האוצר משה כחלון כבר אמר חד-משמעתית שהוא מנסה שוב. הוא אמר שיקדם את החוק מחדש וכבר הצהיר כי סיכם על כך עם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

על המומנטום שיצר החוק, באוצר לא יוותרו כל-כך מהר. ואם זה יהפוך לסאגה פוליטית, זה לא בלתי אפשרי שיצוץ צעד חדש שיתקוף את המשקיעים. העלאה נוספת של מס הרכישה למשל, או אפילו ביטול הפטור ממס על הכנסה משכר דירה ואפילו קביעה של רף מדורג למס כזה.

אז למשקיעים אין סיבה למסיבה. מס ריבוי דירות במתכונתו נוכחית כבר כנראה לא יחזור. יהיו לו שינויים. אבל כל הסימנים מראים שהכבדה נוספת על המשקיעים תגיע מכיוון זה או אחר.

ועוד נקודה חשובה: בזמן שהמשקיעים שמחים, יש כאמור לא מעט מאוכזבים. מדובר בלא מעט מחוסרי דירה למשל שקיוו שזו תהיה הבשורה לה הם ציפו שתוביל לירידת מחיר בשוק. השיח שהתנהל בקבוצות וואטסאפ או דפי פייסבוק טרם החלטת בג"ץ הבהיר כי יש לא מעט אנשים שהמתינו לחוק הזה. לא מן הנמנע כי אותן קבוצות, בהן גם קבוצת מחאה המונה עשרות אלפי משתתפים בפייסבוק, יראו בביטול החוק מכה קשה למאמצים להורדת מחירי הדירות, ואולי פסיקת בג"ץ אפילו תדחוק אותם לעשות מהלכים שלא עשו לפני כן ולהצית מחאה חדשה נגד מחירי הדירות הגבוהים.