פישמן לא לבד: גם תיק דנקנר על המוקד בנגזרת של שי נשר

להחלטת העליון שלא לחשוף את מסמכי ההלוואות של פישמן עם בנק הפועלים עשויה להיות כעת השפעה מהותית על כל ההסכמים, ההלוואות ומתן האשראי למי שכונו עד לאחרונה "הטייקונים", ואשר רבים מהם נקלעו לזירות פשיטות-הרגל והפירוקים

נוחי דנקנר/ צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר/ צילום: שלומי יוסף

להחלטת בית המשפט העליון שלא לחשוף את מסמכי ההלוואות של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן עם בנק הפועלים, עשויה להיות כעת השפעה מהותית על תיקים המתנהלים בבית המשפט המחוזי באותו עניין בדיוק. היא עשויה להשפיע מהותית על כל ההסכמים, ההלוואות ומתן האשראי למי שכונו עד לאחרונה "הטייקונים", ואשר רבים מהם נקלעו לזירות פשיטות-הרגל והפירוקים.

ההחלטה עונה לשאלה - אם קיים חיסיון על הלוואות והאשראים הניתנים לטייקונים, לבעלי שליטה בחברות גדולות ולאנשי עסקים אחרים, ולמעשה אומרת: מדובר בסודיות יחסית. עם זאת, ההחלטה מציבה רף גבוה יחסית להפרתה של הסודיות - והוא אותה "תשתית ראייתית ראשונית" - מונח עמום שבתי המשפט יכולים לפרש כאוות נפשם.

כעת, המונח הזה אמור לקבל משמעות בשני תיקים נוספים המונחים על שולחנו של השופט מגן בבית המשפט המחוזי - פרשת ההלוואות שנתן בנק הפועלים לאיש העסקים נוחי דנקנר; ופרשת ההלוואות שנתן בנק אגוד לאליעזר פישמן.

במארס השנה דחה בית המשפט העליון את בקשתו של בנק הפועלים, לערער על החלטת בית המשפט המחוזי, שלא למחוק על הסף את התביעה הנגזרת שהגיש שי נשר, מפיק וסוכן טאלנטים לשעבר, המחזיק במניות בבנק הפועלים, נגד הבנק, נושאי משרה ודירקטורים בבנק - בהם היו"ר לשעבר, דני דנקנר והמנכ"ל לשעבר, ציון קינן - סביב ההלוואות שנתן הבנק לטייקון לשעבר, איש העסקים ויו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר.

התביעה בסך 75 מיליון שקל מתייחסת לאשראי שנתן הבנק לחברת טומהוק שבשליטת נוחי דנקנר, ושבאמצעותה הוא החזיק בשרשור בשליטה על חברת אי.די.בי אשר קרסה. מספר בנקים העניקו לטומהוק אשראי, כאשר היקף האשראי שהעניק לה בנק הפועלים מוערך ב-150 מיליון שקל.

במסגרת הליך אישור הבקשה הנגזרת, יצטרך הבנק להסביר את נסיבות מתן ההלוואות וכן את הנסיבות שבהן אושרה ההלוואה הסודית, בסך 60 מיליון שקל, שהעניק נוחי דנקנר לבן-דודו, דני דנקנר.

תיק נוסף המונח על שולחנו של אלטוביה, ובו עולות שאלות דומות עד זהות, הוא התביעה הנגזרת שהגיש שלמה גולובינסקי, בעל מניות בבנק אגוד נגד בנק אגוד, שבמסגרתה הוא מבקש לגלות ולעיין במסמכים של ההלוואות שניתנו לפישמן.

התביעה הוגשה לאחר שבנק אגוד, בנק קטן מאוד במערכת, איפשר לפישמן לצבור חובות בהיקף של כ-270 מיליון שקל. מדובר אמנם בסכום קטן מאוד לכאורה לעומת הבנקים הגדולים, אבל כזה המהווה כ-12% מההון העצמי של הבנק.