טראמפ שולח שוב את קושנר למזה"ת לקדם עסקת שלום

חתנו של הנשיא יעמוד בראש משלחת שתכלול גם את השליח למזה"ת ג'ייסון גרינבלאט ואת דינה פאואל, סגן היועץ לביטחון לאומי

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מנסה לתת דחיפה נוספת לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים שנמצא עדיין בקיפאון עמוק. פקיד בבית הלבן הודיע אתמול (ו'), כי חתנו של הנשיא קושנר יעמוד בראש משלחת למזה"ת שתכלול גם את ג'ייסון גרינבלאט, נציג הנשיא למשאים ומתנים בינלאומיים ובפועל השליח האמריקאי למזה"ת, ודנה פאואל, סגנית היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן.

המשלחת צפויה לצאת לדרך בקרוב, אם כי טרם נקבע מועד רשמי לתחילת המסע. היא מתוכננת לבקר בישראל, ברשות הפלסטינית, בסעודיה, באמירויות הערביות המאוחדות, בקטאר, בירדן ובמצרים, לדברי הפקיד בבית הלבן. שיחות קושנר ועמיתיו עם המנהיגים המקומיים יתמקדו במאמצים להסיר מכשולים מהדרך לתחילת המו"מ לשלום בין ישראל לפלסטינים. המאבק המתמשך בקיצוניות האיסלמית יהיה כלול אף הוא בסדר היום המתוכנן, יחד עם מאמצים להקלת המצב ברצועת עזה וזיהוי הזדמנויות כלכליות שעשויות לסייע להשגת ביטחון ויציבות באזור.

"בעוד ששיחות אזוריות (על שלום בין ישראל לפלסטינים) ימלאו תפקיד חשוב, הנשיא חוזר וקובע שהשלום בין שני הצדדים יושג רק באמצעות מו"מ ישיר ביניהם ושארה"ב תוסיף לפעול בצמידות עם הצדדים להשגת התקדמות לקראת מטרה זו", אמר פקיד הממשל.

הוא ציין, שעיתוי הביקור קשור להפגת המתיחות ששררה באחרונה בעקבות התקרית על הר הבית. "כדי להגדיל את הסיכויים להשגת שלום, כל הצדדים חייבים להתאמץ ליצור סביבה שתתרום לתהליך עשיית השלום ותספק למנהלי המו"מ את הזמן והמרחב שהם זקוקים להם כדי לגבש עסקה", אמר הפקיד האמריקאי.

מכל מקום, עוד לפני שניתן פומבי לבואה של המשלחת לאזור, הודיעה אישיות פלסטינית בכירה כי קושנר לא יהיה אורח רצוי ברמאללה. חנן עשראווי, חברת הוועד המרכזי של אש"ף, אמרה ל"ג'רוזלם פוסט" בשבוע שעבר, כי קושנר "פסל את עצמו" מלשמש כמתווך בין ישראל לפלסטינים מפני שהוא אימץ את עמדות ישראל. היא אף התרעמה על דבריו, בנאום סגור בוושינגטון שהודלף לתקשורת, כי ייתכן שלא יהיה ניתן להשיג כלל שלום בין ישראל לפלסטינים.

"העובדות מדברות בעד עצמן", אמרה עשראווי. "ראו את הצהרותיו. את היחס שלו, את את ידידותו רבת השנים עם נתניהו ומשפחתו וההתבטאויות האידיאולוגיות שלו בכל מה שנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא מפגין בבירור מהן עמדותיו. כמובן שהוא אינו כשיר (לשמש כמתווך) מפני שהוא פסל את עצמו".

באותו נאום אמר קושנר, בין היתר, כי אסור להתמקד בהיסטוריה של הסכסוך. "איננו זקוקים לשיעור בהיסטוריה", הוא אמר. "כבר קראנו מספיק ספרים. בואו נתמקד בשאלה כיצד ניתן לפתור את המצב". התבטאויות אלה לא חיבבו אותו על קובעי מדיניות באזור, שמבחינתם הרקע ההיסטורי לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח לפתרונו.

אנליסטים בוושינגטון מציינים, כי עיתוי הביקור קשור, ללא ספק, גם בקשיים שעימם מתמודד קושנר נוכח התעצמות החקירה נגד חותנו ובכירים אחרים בממשל בחשד לשת"פ עם הרוסים ולעבירות פיננסיות בתקופה שקדמה למועמדות טראמפ לנשיאות. קושנר משמש אחד ממטרות החקירה ונראה שהבית הלבן מנסה ליצור סביבו הילה תקושרתית של איש ממשל שעסוק למעלה מראש בפעילות מדינית חיונית. התנהלות כזו לא תשפיע על החקירה אך היא עשויה ליצור לקושנר יחסי ציבור טובים מול הכותרות העוינות שכנראה ממתינות לו.