היקף ה-Buy Back בצ'ק פוינט מ-2012 הגיע ל-4.2 מיליארד ד'

החברה הודיעה בסוף השבוע על הארכת תוכנית הרכישה העצמית של מניותיה, המאפשרת לחברה לרכוש מניות של עצמה תמורת עד 250 מיליון דולר מדי רבעון

חברת צ’ק פוינט / צילום: רויטרס
חברת צ’ק פוינט / צילום: רויטרס

במשך זמן קצר במהלך יום המסחר של שישי בוול סטריט, נסחרה חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  בשווי גבוה יותר משוויה של חברת התרופות טבע , והפכה לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר. עם זאת, בהמשך יום המסחר, ולראשונה לאחר כשבוע, מניית טבע התאוששה וננעלה בעלייה קלה - וכתוצאה מכך החברה עקפה שוב את צ'ק פוינט בשווי השוק.

מניית טבע, שצללה ב-45% מאז שפרסמה את הדוחות החלשים ב-3 באוגוסט ועד יום חמישי האחרון, עלתה ביום שישי ב-0.6% וננעלה במחיר של 17.3 דולר שמשקף לחברה שווי של 17.56 מיליארד דולר. במקביל, מניית צ'ק פוינט עלתה ביום שישי ב-0.9% ושווי החברה הוא כ-17.3 מיליארד דולר.

צ'ק פוינט, בניהולו של גיל שויד, הודיעה בסוף השבוע על הארכת תוכנית הרכישה העצמית של מניותיה (Buy Back), המאפשרת לחברה לרכוש מניות של עצמה תמורת עד 250 מיליון דולר מדי רבעון. ברבעונים האחרונים צ'ק פוינט מימשה כמעט במלואה את התוכנית, כשרכשה מניות בהיקף ממוצע של כ-247 מיליון דולר מדי רבעון. בצ'ק פוינט ציינו כי רכישת המניות תתבצע בעסקאות בשוק הפתוח או בעסקאות פרטיות, בכפוף לתנאי השוק, מחיר המניה, היקפי המסחר וגורמים נוספים.

לפי נתוני החברה, מאז תחילת הרכישות העצמיות בשנת 2003 ועד היום, היא רכשה כ-145 מיליון מניות בתמורה ל-6.3 מיליארד דולר (נתון המשקף מחיר ממוצע של כ-43.5 דולר למניית צ'ק פוינט, לעומת המחיר הנוכחי שעומד על כ-106 דולר).

למעשה, עיקר הרכישות בוצעו בשנים האחרונות. מבדיקת "גלובס" עולה שמתחילת 2012 ועד אמצע 2017, צ'ק פוינט רכשה כ-60 מיליון מניות של עצמה תמורת למעלה מ-4.2 מיליארד דולר (מחיר ממוצע של כ-71 דולר למניה).

בסוף הרבעון השני היו לצ'ק פוינט בקופה 3.8 מיליארד דולר. בחברה אמנם לא פוסלים ביצוע רכישות של חברות, אך הרכישות האחרונות שביצעה החברה היו בשנת 2015, וגם הן היו צנועות יחסית: צ'ק פוינט שילמה עשרות מיליוני דולרים תמורת כל אחת מחברות הסטארט-אפ - Hyperwise ו-Lacoon מישראל. נראה שהמסקנה אליה הגיעו בצ'ק פוינט היא שההשקעה המוצלחת ביותר כיום היא השקעה במניות של עצמה.

החזקת שויד גדלה, ושוויה 3.2 מיליארד ד'

רכישה עצמית של מניות מסייעת לחברה בכמה אספקטים. ראשית, היא מסמלת לשוק שבהנהלת החברה מאמינים במניה וסבורים שהיא נסחרת במחיר אטרקטיבי. שנית, היא מובילה להפחתת מספר המניות - דבר שמגדיל למעשה את הרווח הנקי למניה.

"תופעת לוואי" של הרכישה העצמית המסיבית בצ'ק פוינט נוגעת להחזקות בעלי המניות הגדולים בחברה, ובראשם המנכ"ל שויד. בעוד שמספר המניות שבידי שויד נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות, ונע סביב 31-32 מיליון מניות צ'ק פוינט, הרי שהפחתת מספר המניות הכולל של החברה הובילה לכך ששיעור ההחזקה של שויד בצ'ק פוינט גדל מכ-15% לפני 7 שנים ל-17.8% בסוף שנת 2016. שווי החזקתו של שויד כיום בצ'ק פוינט מגיע ל-3.2 מיליארד דולר.

בעלי המניות הבולטים מלבד שויד הם Massachusetts Financial Services Company עם 7.7% מהמניות בשווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד דולר, ויו"ר צ'ק פוינט ושותפו של שויד להקמת החברה, מריוס נכט, עם 6.8% בשווי נוכחי של כ-1.2 מיליארד דולר, וזאת לאחר שמכר כמחצית מהחזקותיו בחברה במהלך שנת 2016.

טבע מול צ'ק פוינט
 טבע מול צ'ק פוינט