טראמפ תוקף את אמזון: גורמת נזק אדיר למשלמי המסים

נשיא ארה"ב האשים את אמזון גם באובדן משרות ובפגיעה בחברות הקמעונאות בארה"ב ■ באחרונה הודיעה אמזון כי היא מתכננת דווקא להרחיב את מספר המשרות בארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב תוקף את אמזון. דונלד טראמפ מתח היום (ד') ביקורת על חברת הקמעונאות הגדולה בעולם אשר מנוהלת על ידי ג'ף בזוס. טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אמזון גורמת לנזק אדיר למשלמי המסים ולחברות הקמעונאות". הוא הוסיף כי "ערים ומדינות בארה"ב נפגעים מאובדן של משרות רבות" שווי השוק של אמזון הוא כ-470 מיליארד דולר.

נציין כי באחרונה הודיעה אמזון כי היא מתכננת דווקא להרחיב את מספר המשרות בארה"ב, וכי היא מחפשת יותר מ-50 אלף עובדים אשר יטפלו בהיבטים הלוגיסטיים של עסקיה. החברה אף ערכה מספר ירידי תעסוקה על מנת לאייש את המשרות.

ההתקפה על אמזון היא חלק ממערכת היחסים העכורה למדי בין תעשיית ההיי-טק בארה"ב לבין הנשיא. חילוקי הדעות בין הצדדים נחשפו כבר במהלך הקמפיין לנשיאות. בכירים רבים בעמק הסיליקון תמכו במועמדת הילארי קלינטון שניצחה נראה מובטח עד לישורת האחרונה. התמיכה התבטאה בתרומות וגם בהשקת האפליקציה NeverTrump שניסתה להציע עסקת חליפין - לשכנע מצביעים במדינות שבהן התמודד מועמד עצמאי להתקזז עם מצביעים שבהם ניצחונה של קלינטון נראה מובטח.

בראיון נדיר שהעניק ג'ף בזוס לפני כשנה הוא התייחס לטראמפ ואמר כי "צורת התנהגות ראויה למועמד לנשיאות". בזוס אמר גם כי הניסיונות שעושה טראמפ על מנת להדיר את מבקריו מהופעה באמצעי התקשורת "אינם ראויים".

הוא הוסיף כי כל מי שרץ לנשיאות צריך לתמוך בביקורת, בחופש הדיבור ובכל הערכים החוקתיים השונים. הוא התייחס לעימות בין קתרין גראהם, לשעבר הבעלים של ה"וושינגטון פוסט" (כיום בזוס שולט בעיתון), לבין הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון.

פקיד בממשל ניקסון איים בזמנו להכניס את אחד מאיבריה של גראהם "למטחנת בשר גדולה" אם ה"פוסט" יפרסם כתבה מסוימת שהייתה שנויה במחלוקת. בזוס התייחס לקתרין גראהם ואמר: "קיי גראהם היא דוגמה ומופת עבורי, ואני מוכן בהחלט שישימו כל אחד מאיברי גופי במטחנת בשר גדולה, אם יהיה צורך בכך".

טראמפ עורר תרעומת גדולה בקרב אנשי תעשיית ההיי-טק כאשר בחן שינויים במדיניות ההגירה אשר יקשו על חברות טכנולוגיה להשיג אישורי עבודה עבור מהנדסים אשר נולדו מחוץ לארה"ב. אחד האישים היחידים בתעשיית הטכנולוגיה אשר הביע תמיכה בטראמפ הוא משקיע ההון סיכון פיטר ת'יל, אשר היה אחד ממייסדי פייפאל ובהמשך היה אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק - שני מהלכים שסייעו לו לצבור הון של יותר משני מיליארד דולר.

במקביל למתקפה מצד טראמפ ממשיכה אמזון לנהל את עסקיה כרגיל. החברה הנפיקה איגרות חוב בהיקף של 16 מיליארד דולר על מנת לממן את העסקה לרכישת הול פודס. אמזון תשלם עבור רשת המזון האורגני סכום של 13.7 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה.

 

בתוך כך הודיעה החברה על שירות חדש שהיא משיקה - איסוף מיידי. אתמול הודיעה אמזון שתאפשר לחברי תוכנית Prime, אשר משלמים לה דמי מנוי, לאסוף חטיפים, משקאות קרים או מטענים לטלפון בתוך שתי דקות מרגע ההזמנה המקוונת. הלקוחות אשר לא מעוניינים להמתין שהמשלוח יגיע לביתם נדרשים להגיע למוקד של אמזון כדי לאסוף את הרכישה.

השירות, Instant Pickup, הוא מהלך נוסף של ענקית המסחר המקוון המבקשת לעצמה דריסת רגל משמעותית יותר בחנויות פיזיות. אמזון, שהחלה את דרכה בתור אתר למכירת ספרים, כבר פתחה רשת של חנויות ספרים פיזיות ברחבי ארה"ב. בשלב זה, מוקדי האיסוף פועלים סמוך לחמישה קמפוסים אקדמאיים בחמש ערים: אטלנטה; ברקלי, קליפורניה; קולג' פארק, מרילנד; קולומבוס, אוהיו ולוס אנג'לס. אמזון ציינה כי בחודשים הקרובים היא תרחיב את השירות למיקומים נוספים.