התכווצות: רווחי יצרניות הבדים הלא ארוגים צנחו בכמעט 90%

אבגול, ספאנטק ועל בד הציגו רווח רבעוני מצרפי של כ-7 מיליון שקל בלבד, בהשפעת שערי מטבע והרחבת הפעילות עם הקמת קווי ייצור חדשים

מחסן הסיבים של ספאנטק בארצות הברית / צילום: רון שטיינבלט
מחסן הסיבים של ספאנטק בארצות הברית / צילום: רון שטיינבלט

פרסום דוחות הרבעון השני של החברות אבגול  וספאנטק  ביומיים האחרונים הצטרפו לדוחות שפרסמה חברת על בד  מוקדם יותר החודש, ויחד הם מסכמים רבעון עגום במיוחד לפעילות הבדים הלא ארוגים. המגמה השלילית מתבטאת בעוצמה בשורה התחתונה שלהן, עם רווח נקי מצרפי של כ-7 מיליון שקל בלבד - לעומת רווח מצטבר של כ-50 מיליון שקל שרשמו השלוש ברבעון המקביל אשתקד.

הצלילה ברווחים המצרפיים של החברות, בשיעור המתקרב ל-90%, נרשמה בהשפעת כמה גורמים בולטים אצל החברות, ובהם השפעות שערי מטבע והרחבת הפעילות עם הקמת קווי ייצור חדשים. ביצועי מניות החברות מציגים גם הם תשואות פושרות מתחילת השנה, בהן בולטת ספאנטק שצללה בקרוב ל-30%. על בד ואבגול רשמו בתקופה זו תשואות אפסיות. זאת לאחר שנים שבהן הפגינו שלוש החברות ביצועים כספיים חזקים ותשואות מרשימות.

האחרונה מבין השלוש לפרסם את דוחותיה הייתה אבגול, שסיכמה את הרבעון השני בהפסד של כ-1 מיליון דולר ואת מחצית השנה ברווח סמלי של כ-200 אלף דולר, אחרי רווחים של כ-7.5 ו-10 מיליון דולר בתקופות המקבילות ב-2016. ההפסד הרבעוני של אבגול נרשם למרות שיפור של כ-4% בהכנסותיה, שעמדו על 87 מיליון שקל, כשהיא מדווחת עלייה במחירי המכירה הממוצעים "אשר עודכנו כלפי מעלה כתוצאה מהתייקרות במחיר חומרי הגלם".

עיקר פעילותה של אבגול מתרכזת בייצור מוצרי בד לא ארוג, המשמש כחומר גלם לשוק ההיגיינה - בעיקר לחיתולים חד-פעמיים, תחבושות חד-פעמיות לנשים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים, מגבונים ועוד. באבגול מסבירים כי במהלך הרבעון השני, "העלייה במחירי המכירה הייתה נמוכה מהעלייה במחיר רכישת חומרי הגלם", כך שבסיכום רבעוני סבלה אבגול מהשפעה שלילית של "מדדי מחירי חומרי הגלם, נטו". מדדים אלה משקפים את "הפער בין מחיר המדד בעת קביעת מחירי המכירה לבין מחיר המדד בעת רכישת חומרי הגלם".

בנוסף, אבגול סבלה מתחילת הפעלת קו ייצור חדש במפעל שלה בארה"ב, שהחל בפעילות בסוף 2016, ולפי אבגול, "כצפוי, הקו טרם החל לייצר ביעילות המקובלת בחברה בתקופת הדוח, כך שהיעילות התפעולית הממוצעת של הקבוצה ירדה". עוד היא מציינת בנושא כי לאחר הפעלת קו הייצור החדש, "לקבוצה עודף כושר ייצור, כך שההוצאות הקבועות ביחס למכירות גבוהות יותר". השפעות אלה התגלגלו לרווח הגולמי והתפעולי של אבגול, שבנוסף סבלה גם מעלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה נטו - שקפצו כמעט פי 3 ליותר מ-6 מיליון דולר, בעיקר בשל שערוך הפרשי מט"ח, והובילו לשורה התחתונה השלילית.

רווחי ספאנטק צנחו ב-70%

חברת ספאנטק הציגה צלילה של 70% ברווחיה הרבעוניים, שהסתכמו בקצת יותר מ-2 מיליון שקל ועמדו על סכום דומה בסיכום מחצית השנה - לעומת רווחים של כ-8 וכ-24 מיליון שקל בתקופות המקבילות של 2016. גם השחיקה ברווחי ספאנטק, בדומה לאבגול, נרשמה אחרי שיפור במכירות, שטיפסו ברבעון ביותר מ-11% ל-147 מיליון שקל, שהגיע למרות התחזקות השקל ביחס לדולר שפגעה בפעילות.

אולם בשורה הגולמית גם ספאנטק מציגה נפילה של 23% ל-22 מיליון שקל - אותה היא מייחסת להתחזקות השקל לעומת הדולר והאירו, שינוי בתמהיל המוצרים וכן ל"ניצולת נמוכה של חומרי גלם בקו החדש בארה"ב והמשך יצור דוגמאות ופיתוח מוצרים על-גבי הקו החדש". לפי ספאנטק, במהלך המחצית הראשונה של השנה, הקו החדש שלה בארה"ב "פעל בכ-49% מכושר היצור המתוכנן וזאת בזמן שכל התקורות הקבועות בגין הפעלת הקו נרשמות כבר בדוח הרווח והפסד". עיקר פעילותה של ספאנטק מתרכזת בייצור ושיווק בד לא ארוג המשמש כחומר גלם לתעשיית המגבונים.

הצניחה ברווח הגולמי באה לידי ביטוי גם בשורה התפעולית, כשלכך התווסף גם זינוק של 60% בהוצאות המימון נטו של ספאנטק לכ-5 מיליון שקל בהשפעת שערי מט"ח והשפיע גם הוא על השורה התחתונה.

ספאנטק עלתה לכותרות בשנה האחרונה בעיקר בשל חילופי ההנהלה התכופים שנעשו בה, שבסיומם חזר המנכ"ל גדעון קרסני בתחילת חודש יולי לעמוד בראש החברה, כשנה וחצי לאחר שפרש ממנה לפנסיה. בסיכום מחצית השנה, חילופי ההנהלה הרבים, ומענק של יותר מ-2 מיליון שקל שניתן לקרסני בעקבות פרישתו, הגדיל את הוצאות הנהלה וכלליות של ספאנטק בקרוב ל-40% ליותר מ-14 מיליון שקל.

על בד ירדה גם בהכנסות

לפני שבוע הייתה זו על בד שהציגה בדוחותיה את הסימן הראשון לכיוון השלילי, עם צלילה של 50% ברווחיה שעמדו על כ-8 מיליון שקל. בניגוד לצמד המתחרות, על בד סבלה גם בשורה העליונה שלה משחיקה, והכנסותיה הרבעוניות ירדו ב-7.5% ל-363 מיליון שקל, ולאחריהן הרווח הגולמי נחלש ב-16% לכ-72 מיליון שקל וזה התפעולי צלל ב-38% ל-16 מיליון שקל.

פעילותה של על בד מתרכזת בשלושה תחומים עיקריים - ייצור ושיווק מגבונים לחים, מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) ומוצרי ספיגה.

גם בעל-בד, בדומה לאבגול וספאנטק, סבלו משינויי מט"ח ומהרחבת קווי הייצור.

אמנון ברודי, יו"ר החברה, הסביר עם פרסום הדוחות כי "תוצאות הרבעון השני משקפות תקופת מעבר, בה החברה מבצעת שדרוג בקווי הייצור באתר החברה במשואות יצחק ונערכת לתחילת הפעילות המסחרית של קו הייצור החדש בדימונה. אלה, לצד השפעת ירידת שערי החליפין של האירו והדולר אל מול השקל, באו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון והמחצית". ברודי הוסיף כי, "אנו מאמינים שההשפעות של תקופת המעבר הן בעלות אופי זמני וכי במחצית השנייה של השנה, תהליכי ההתייעלות בהם נקטנו, השיפור במגמת שערי החליפין, תרומת קווי הייצור החדשים וכניסתו לפעילות של מפעל החברה לייצור נייר בדימונה, יסייעו לחברה בשיפור שורת ההכנסות וגידול ברווחיות".

אחרי התוצאות המאכזבות שהציגו שלוש החברות, כעת צריך לחכות לתוצאות המתחרה שלא"ג, שטרם פרסמה את דוחותיה ושמנייתה נחלשה מתחילת השנה ב-13%.

תוצאות חברות הבדים
 תוצאות חברות הבדים