בנון ה"ברברי" לאחר הדחתו: נשיאות טראמפ – נגמרה

עדכון רעידת אדמה בבית הלבן: טראמפ הדיח את "האסטרטג הראשי" שלו שנחשב כקול של הימין הקיצוני בממשלו ■ ההדחה: בעקבות מורת רוח גוברת בקרב הפלח הממסדי בצוות הנשיאותי מהתנהלות בנון ■ תומכי הנשיא מקווים שההדחה תהיה ליטרת הבשר שתרצה את מותחי הביקורת עליו בגין הצהרותיו הפרו-נאציות

סטיב בנון / צילום: רויטרס
סטיב בנון / צילום: רויטרס

 

סטיב בנון, עד אתמול "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, מכריז ש"נשיאות טראמפ נגמרה". בנון, לאומן פופוליסטי והנציג הישיר בצמרת הממשל של הימין האנטי-ממסדי במפלגה הרפובליקאית, הודח אתמול, אך, לדבריו, הוא ינסה לעצב מחדש את הנשיאות הזו, מבחוץ.

הבית הלבן הודיע אמש, כי ראש מטה הנשיאות, ג'ון קלי, נועד עם בנון, והשניים החליטו שאתמול (ו') יהיה יומו האחרון של בנון בממשל טראמפ. "אנו אסירי תודה על שירותו של בנון ומאחלים לו כל טוב", נאמר בהודעה. היא פורסמה בעקבות דיון בצמרת הממשל, שכונסה בקמפ דייוויד, היכן וכיצד לבצע את ההדחה.

בהחלטה להדיח את בנון נטל טראמפ סיכון מחושב: מצד אחד הוא חיבל בעבודת המטה המסודרת של הבית הלבן ובנה לו מרכז כוח במרחק כמה מטרים מלשכתו של הנשיא. הוא היה עצמאי מדי ולא פעם נתן ביטוי לדעות שהיו מנוגדות לאלה של טראמפ. האג'נדה שלו היתה פופוליסטית מדי אפילו לטעמו של הנשיא הפופוליסטי ביותר אי פעם. העימות המתמיד בין בנון לבין הממסד הרפובליקאי חיבל ביחסים בין טראמפ לקונגרס. הדחתו - מקווים אויביו בממשל - תעלה את הבית הלבן על פסים חדשים.

מצד אחר, הרחקתו מהבית הלבן עלולה להפוך את בנון לאויב רב עוצמה. עומד לרשותו מנגנון תעמולתי חשוב - אתר החדשות הימני ברייטבארט ניוז - שמשמש שופר למצביעיו של טראמפ, וכל כלי תקשורת ישמח לתת לו במה. הוא כוכב מדיה מבוקש. לטראמפ יהיה אסור להרגיזו. ברייטבארט כבר הודיע אמש, כי בנון חוזר "הביתה", לאתר. הוא היה היו"ר שלו לפני שהצטרף למסע הבחירות של טראמפ.

"עכשיו טראמפ נותר לבדו"

רמז ראשון לבאות היה ראיון שהעניק בנון למגזין השמרני "וויקלי סטאנדארד" כמה שעות לאחר הדחתו. הוא הגדיר את עצמו כ"ברברי" ואמר: "נשיאות טראמפ, שנאבקנו עליה, וזכינו - נגמרה. עדיין יש תנועה עצומה ונעשה משהו מהנשיאות הזו. אבל זו נשיאת שנגמרה. היא תהיה משהו אחר. יהיו כל מיני מאבקים. יהיו ימים טובים, וימים רעים, אבל הנשיאות הזו הסתיימה".

"עכשיו נותר טראמפ (לבדו)", הוסיף בנון. "הדרך להשגת מטרות כגון לאומנות כלכלית והגירה (מוגבלת) תהיה קשה יותר... אני חושב שיכולתו לבצע משהו, במיוחד דברים גדולים, כגן החומה (בין ארה"ב למקסיקו שטראמפ הבטיח לבנותה במסע הבחירות שלו), זה יהיה הרבה יותר קשה".

היועץ המודח לא המעיט בערך עצמו: "אני חש עצמי מוכן לפעולה. עכשיו אני חופשי. עכשיו אני יכול להניח את ידיי על הנשק שלי. מישהו דיבר על בנון הברברי. אני בהחלט עומד לרסק את האופוזיציה. אין שום ספק בכך. בניתי את ברייטבארט כמכונה פנטסטית (הוא השתמש במילה FUCKING) ועכשיו אני עומד לחזור לשם ... ולהאיץ את המנועים".

ברקע ההדחה: השערורייה המתעצמת סביב התבטאויות טראמפ בעקבות פרעות של ניאו-נאצים וגזענים אחרים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, שבהן הוא קבע למעשה שיש הקבלה מוסרית בין ניאו-נאצים וחברי הקו-קלאקס-קלאן לבין אלה שמחו על נוכחותם בעיר האוניברסיטאית. הוא אמר אז שיש מפגינים ניאו-נאצים "טובים מאוד" אך גם שמאלנים "טובים מאוד".

עיצב את אסטרטגיית הניצחון

בנון עיצב את האסטרטגיה שהובילה את טראמפ לניצחון במערכת הבחירות וטען תמיד שהדמוקרטים (והממסד הרפבוליקאי) אינם מבינים את נפש העם. בראיון ל"וויקלי סטאנדארד" הוא שלח חץ מושחז לעבר אויביו בצוות הבית הלבן. לדבריו, ה"דמוקרטים בווסט ווינג (האגף הממשלי בבית הלבן)", הם שהכשילו את היזמות הפופוליסטיות שטראמפ הבטיח לבוחריו.

"לממסד הרפבוליקאי אין שום עניין בהצלחת טראמפ (לממש את היזמות האלה)", אמר בנון. "הם אינם פופוליסטים. הם אינם לאומנים. אין להם שום עניין בתוכנית (של הנשיא). אפס. היה איזה מאמץ חצי רציני לעשות רפורמה באובמה-קר. לא היה עניין רציני בתוכנית טראמפ לפיתוח תשתיות... ומה לגבי הבטחת טראמפ להקים חומה? איפה המימון? להיכן הם (אנשי הממסד) נעלמו?"

בעוד שטראמפ העריך את תרומתו של בנון לניצחונו בבחירות ואת עצותיו בחודשים הראשונים של נשיאותו, הוא חש תרעומת הולכת וגוברת על כך שהתקשורת מכנה את בנון "המוח של ממשל טראמפ", לדברי מקורות בממשל. במיוחד הרגיזה אותו כותרת בשבועון "טיים", שהגדירה את בנון כ"מניפולטור הגדול".

יתר על כן, תומכי הנשיא החלו לחשוד שבנון אינו רק "האסטרטג הראשי" אלא גם "המדליף הראשי", המקור של ידיעות סנסציוניות ב"וושינגטון פוסט" וב"ניו יורק טיימס" שגרמו נזקים אדירים לטראמפ ולממשלו. בשבועות האחרונים פורסמו דיווחים שבנון נמצא על סף הדחה וכי טראמפ שוב אינו מדבר או מתייעץ עמו.

הנשיא עצמו נשאל השבוע, במסיבת עיתונאים, על גורלו של בנון. הוא השיב שיועצו הוא "חבר, אדם טוב... שאינו גזען כלל", אך הוא הוסיף: "נראה מה יקרה עם בנון".

דרש וקיבל סמכויות בלתי מוגבלות

הדחת בנון בוצעה שלושה שבועות לאחר שקלי נכנס לתפקידו כראש המטה הנשיאותי. הוא דרש - וקיבל - סמכויות בלתי מוגבלות לעשות סדר בנהלים ובכוח האדם של הבית הלבן, ומשימתו הראשונה במעלה היתה לשים קץ ל"מלחמת הכנופיות" בין הפלגים העוינים בצוות הנשיא. ריסון בנון היה הנושא הראשון בסדר היום שלו וקלי היה הרוח החיה במאמצים להדיחו.

ברור אפוא, שההדחה נחשבת ניצחון גדול של הפלח הממסדי בצוות הנשיאותי, שכולל את שר החוץ, רקס טילרסון, שר ההגנה, ג'ים מאטיס, היועץ לביטחון לאומי ה.ר מקמאסטר ובראש ובראשונה קלי עצמו, שהתנגש תמידית עם בנון. מעל לכל, זה ניצחון של ג'ארד קושנר ואשתו, איוונקה, שקראו לטראמפ זה מכבר לפטר את בנון.

אנשי הפלח הזה מכונים ה"גלובליסטים" - הם שמים דגש על דיפלומטיה ושת"פ בינלאומי. בנון ואחרים בפלח הלאומני בצוות הבית הלבן מטיפים להסתגרות, התנתקות מאמנות בינלאומיות והצהירו שארה"ב אינה צריכה לחשוש ממלחמות סחר. בראיון שנתן השבוע לאתר ליברלי, הכריז בנון שארה"ב צריכה להתכונן ל"מלחמה כלכלית עם סין" ושהמלחמה הזו בעצם החלה.

מקורות בממשל, שכמובן דרשו לא לנקוב בשמם, אמרו ל"ניו יורק טיימס", כי בנון נמצא עתה במצב אידיאלי. "לא אכפת לו", אמר אחד המקורות. "הוא יוסיף לתמוך בנשיא ולקדם את האג'נדה שלו, בין אם הוא נמצא בתוך הבית הלבן ובין אם הוא נמצא מחוצה לו".

בכל זאת, לא ברור האם האג'נדה של בנון חופפת את האג'נדה של טראמפ. באותו ראיון לאתר ליברלי הוא התגלה כיונה, לא נץ. הוא ביטל כלאחר יד את איומי הנשיא על קוריאה הצפונית והכריז שאין שום סיכוי שארה"ב תתקוף את פיונגיאנג. "עד שמישהו לא יראה לי כיצד פותרים את רכיב המשוואה שמראה ש-10 מיליון אנשים בסיאול (בירת קוריאה הדרומית) לא ייהרגו ב-30 הדקות הראשונות של המלחמה מנשק קונוונציונלי (של קוריאה הצפונית), אז אין מה לדבר על מלחמה. אין פתרון צבאי לבעיית קוריאה. קוריאה הצפונית סידרה אותנו".

תומכי הנשיא מקווים, שהדחת בנון תהיה ליטרת הבשר שתרצה את מותחי הביקורת על טראמפ בגין התבטאויותיו הפרו-גזעניות. אך בנון ניסה להציג את עצמו באותו ראיון כאנטי-גזעני. הוא הגדיר את קבוצות המשטמה שהשתוללו בשארלוטסוויל כ"חבורות ליצנים". יחד עם זאת, הוא טען, כי אם הדמוקרטים יהפכו את סוגיית פירוקן של אנדרטות גיבורי הדרום הגזעני לנושא מרכזי במערכת הבחירות, הניצחון הרפובליקאי מובטח.