רוצה לזמביה: חוזה בהיקף של 320 מיליון שקל לתהל

תהל ושותפתה ZRB יתכננו ויקימו פרויקט התיישבותי חקלאי קהילתי במדינה ■ תהל נמצאת בשליטת קרדן אן.וי, המעוניינת למכור אותה כדי לעמוד בתשלומי חובות לבעלי האג"ח שלה

כפר חקלאי שמקימה תהל באנגולה /  צילום: יונתן כיתאין
כפר חקלאי שמקימה תהל באנגולה / צילום: יונתן כיתאין

חברת התשתיות תהל, הנמצאת בשליטת קרדן אן.וי , ממשיכה להרחיב את פעילותה באפריקה. תהל חתמה, ביחד עם השותפה שלה לפעילות במדינות אנגולה וזמביה, חברת ZRB, על הסכם עם ממשלת זמביה לפיו יתכננו ויקימו פרויקט חקלאות ומים במדינה. מדובר בפרויקט התיישבותי חקלאי קהילתי, בשטח כולל של כ-57 אלף דונם, שיכלול, בין היתר, מאות חוות משפחתיות וחוות מסחריות למכירה, על בסיס תשתיות חשמל ומים , כבישים וניקוז, מערכות השקיה, חממות ובתי רשת ובתי גידול עופות לביצים. כמו כן יכלול הפרויקט תכנון והקמה של מרכז לוגיסטי, אריזה ושיווק, אחסון תשומות חקלאיות, מרכזי קירור לתוצרת, מכונות חקלאיות ומעבדות.

היקף הפרויקט, שאמור להתפרס על פני כ-3 שנים, מוערך בכ-640 מיליון שקל (176 מיליון דולר), שיחולקו באופן שווה בין תהל ו-ZRB. ביצוע הפרויקט, שיתבסס על מודל הכפר החקלאי אותו הקימה תהל באנגולה ושאותו היא מתפעלת יחד עם ZRB, מותנה בהתקיימות מספר תנאים, שהעיקרי שבהם הוא השלמת סגירה פיננסית לפרויקט על ידי ממשלת זמביה.עם השלמת הסגירה הפיננסית וחתימת הסכם המימון, יצטרף היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט לצבר ההזמנות הקיים של קבוצת תהל, העומד על כ-2.2 מיליארד שקל.

תהל, בניהולו של סער ברכה, מעניקה שירותי תכנון הנדסי ופיקוח לפרויקטים בתחומי משאבי מים ואספקת מים, ואף מעורבת בביצוע והקמת פרויקטים אלה. תחומי ההתמחות של החברה כוללים טיפול במים ושפכים, התפלת מים וכן הנדסת סביבה והנדסה אזרחית, הטמנת פסולת, גז טבעי וחקלאות.

מניית קרדן אן.וי, הנמצאת תחת לחץ זמן למכור את נכסיה בכדי לעמוד בתשלומי חובות לבעלי האג"ח שלה, צנחה בשנה האחרונה בכ-30% ושוויה של החברה התכווץ לכ-54 מיליון שקל. לקרדן אן.וי יש 3 נכסים מרכזיים: בעלות מלאה על חברת קרדן לנד סין (KLC) שפועלת בתחום הנדל"ן בסין; החזקה ב-98.4% ממניות תהל והחזקה של 66% ממניות זכיינית המותג אוויס באוקראינה (יתרת המניות מוחזקות בידי UMI של משפחת עיני). בחודשים האחרונים מנהלת קרדן אן.וי הליך מסודר למכירת תהל, אותו מובילים איתן רכטר, מבעלי השליטה, יחד עם מנכ"ל החברה אריאל חסון, ומנכ"ל תהל ברכה. בחודש יוני דווח על לפחות שתי הצעות רכישה מחייבות מצד חברות סיניות שהונחו על השולחן לרכוש את תהל במחירים שאינם נופלים מרף של 120 מיליון אירו.

בחודש שעבר הותירו כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח של קרדן אן.וי על B, אולם הכניסו אותה לרשימת המעקב עם השלכות שליליות. בנימוקי הדירוג נכתב כי הלחץ הנוכחי על פרופיל הנזילות של החברה, שקיים בין היתר לנוכח עלויות גבוהות שיגיעו לשיא בפברואר 2018, מתעורר חשש כי היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הקרובות."אם תוך שלושה חודשים לא תגיע החברה להסכם סופי ומחייב למימוש נכס, ולא תצליח לגייס בצורה אחרת הון שיספיק לכיסוי השימושים של החברה בשנת 2018, נוריד את הדירוג אף במספר רמות", כתבו כלכלני מעלות.