מדיניות ההשקעות של סין: לא להימורים וסקס, כן לטכנולוגיה

החברות הסיניות יצאו למסע רכישות ברחבי העולם וקנו מועדוני כדורגל, אולפני סרטים וגורדי שחקים, אך בחודשים האחרונים הן נתקלו במכשולים עקב המגבלות שהטילה הממשלה

הובלת מכולות מסין לקליפורניה / צילום: רויטרס
הובלת מכולות מסין לקליפורניה / צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון פרסמה ממשלת סין לראשונה תקנות לביצוע רכישות בחו"ל, במהלך שמאותת ככל הנראה על צמצום נוסף של מבול הכסף שזרם לחו"ל בשנים האחרונות. אם ההנחה הייתה כי מדיניות היד הקשה שנקטה ממשלת סין ביחס להשקעות בחו"ל מתמקדת בעיקר ברכישות בעלות פרופיל גבוה של נכסים כגון בתי מלון וקבוצות כדורגל ברחבי העולם, כעת מתברר שהרגולטורים הסינים מתמקדים גם בשתי תעשיות בעלות פרופיל נמוך: הימורים ומין.

ההשקעות בנדל"ן, בבתי מלון, בבידור, במועדוני ספורט ובתעשיית הסרטים יוגבלו מתוקף ההנחיות החדשות, שלדברי הממשלה נועדו למנוע סיכונים ופשיעה. אך הממשלה הודיעה גם כי יוטל איסור על השקעות במגזרי ההימורים והמין בחו"ל, וכן על ייצוא טכנולוגיות ליבה בתחום ההגנה הצבאית, כיוון שפעילויות כאלה עלולות לסכן את הביטחון הלאומי.

ההודעה לא כללה פרטים לגבי תעשיות המין וההימורים, אך חברות סיניות הקימו במדינות כמו לאוס, ובאי סאיפן באוקיאנוס השקט, בתי קזינו שהפכו לפופולריים בקרב מהמרים סינים.

בייג'ין החלה במדיניות היד הקשה כלפי מה שהיא מכנה השקעות "לא הגיוניות" בחו"ל בסוף 2016, באמצעות הידוק הפיקוח על הזרמת הון אל מחוץ למדינה, אך היא פרסמה תקנות רשמיות רק ביום שישי.

לכללים החדשים עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ההשקעות בארה"ב. בשנה שעברה הייתה ארה"ב היעד המרכזי להשקעות ישירות מסין, שהיקפן הכולל עמד על סך 46 מיליארד דולר.

המגבלות החדשות עשויות גם לחבל באסטרטגיה הסינית שתכליתה לזכות בהשפעה פוליטית בקרב נושאי תפקידים מקומיים בארה"ב, ובהם מושלים וראשי ערים הלהוטים אחר השקעות זרות המאפשרות יצירת משרות חדשות. הכללים החדשים שניסחה סין לא ישככו את החששות האלה, אומר דרק סיזרז, מומחה לסין במכון אמריקן אנטרפרייז בוושינגטון, הואיל והם אינם מגבילים השקעות בטכנולוגיות קריטיות דוגמת שבבי מחשב. סיזרס סבור כי תגובתם של קובעי המדיניות האמריקאים לכללים החדשים צפויה להיות ברוח "בסדר, תשתעשעו בהשקעות אם בא לכם. כך או כך, עדיין תנסו לקנות את הדברים שאנחנו לא רוצים למכור".

לאחר מפולת המניות של 2015 החלו המשקיעים הסינים לחפש תשואות נאות בחו"ל, מהלך שהיו לו השפעות על המטבע הסיני המבוקר בקפידה. בייג'ין שרפה כטריליון דולר בעתודות מטבע זר בניסיון לייצב את היואן, דבר שהניע את הרגולטורים לבקש לשלוט בכסף היוצא מהמדינה ולבקר את ההשקעות המתבצעות מחוץ לגבולותיה. החברות הסיניות יצאו למסע רכישות ברחבי העולם, וקנו מועדוני כדורגל, אולפני סרטים וגורדי שחקים, אך בחודשים האחרונים הן נתקלו במכשולים עקב המגבלות הפיננסיות שהטילה הממשלה.

המדיניות החדשה כבר התחילה לשאת פרי: ההשקעות הסיניות מחוץ לסין ומחוץ לסקטור הפיננסי הצטמצמו בשיעור של 44.3% במהלך שבעת החודשים הראשונים של השנה בהשוואה לשנה הקודמת, וביום שלישי האחרון דיווח משרד המסחר כי ההשקעות בנדל"ן ירדו בשיעור של 81%, וההשקעות בתחום הבידור - בשיעור של 79%.