המדינה תקבל תמלוגי גז ב-17 מיליארד שקל בעשורים הקרובים

בנוסף למאגרי הגז מניח החשכ"ל הכנסות של 3.286 מיליארד שקל ממיסוי מחצבי חול וחצץ, והכנסות של 1.3 מיליארד שקל ממיסוי מחצבי הטבע בים המלח פוספטים ואשלג

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ישראל מצפה לקבל בעשורים הקרובים תמלוגים ב-22 מיליארד שקל מהפקת אוצרות הטבע שלה, כך עולה מדוחות החשכ"ל. מקור ההכנסות העיקרי לתמלוגים הוא כמובן מאגרי הגז - יזמי הגז מחויבים לשלם למדינה 12.5% (ברוטו) על מכירות הגז מהמאגרים, או בסך-הכול 17.477 מיליארד שקל. סכום זה אינו כולל את ההכנסות הצפויות מהמסים המוטלים על רווחיהם של יזמי הגז, ובראשם מס ששינסקי.

לצורך חישוב ההכנסות מתמלוגי הגז הניח החשכ"ל את מכירת מלוא כמות הגז במאגר "תמר" (לא כולל תמר SW), המכיל 251 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי עד לשנת 2041. בנוסף הוא הניח מכירת כמות של 354 BCM ממאגר "לוויתן" משנת 2020 עד 2065. מדובר בקצת יותר מ-50% מכמות הגז שעשויה להימצא במאגר לוויתן.

בנוסף למאגרי הגז מניח החשכ"ל הכנסות של 3.286 מיליארד שקל ממיסוי מחצבי חול וחצץ, והכנסות של 1.3 מיליארד שקל ממיסוי מחצבי הטבע בים המלח פוספטים ואשלג.

כזכור, במסגרת אימוץ המלצות ועדת ששינסקי 2 הוחלט להוריד את גובה התמלוגים על מחצבים אלה ל-5%. כמו לגבי הגז, גם סכומי התמלוגים ממחצבי הטבע בים המלח אינם מביאים בחשבון את ההכנסה הנוספת שאמורה להתקבל ממס רווחי היתר שיוטל על מפיקי המחצבים.