"בשלב מסוים הטלפון כבר לא יטרח לשאול אותך מה דעתך"

מייסד מערכת ההפעלה אנדרואיד, אנדי רובין, מפתח טלפון מבוסס בינה מלאכותית

אנדי רובין / צילום: בלומברג
אנדי רובין / צילום: בלומברג

במהלך בילוי במסעדה יוקרתית, היה אנדי רובין עד לסצנה מוכרת: שני בני זוג, שהיו ככל הנראה בדייט הראשון שלהם, צילמו את המנות שהוגשו להם, ולאחר מכן כל אחד מהם שקע בסמארטפון שלו במשך 10 דקות. רובין נושא באחריות חלקית להתנהגות אנטי-חברתית זו. הוא השתתף בפיתוח האנדרואיד, שעליה פועלים 85% מהסמארטפונים בעולם.

רובין מודה בחסרונותיה של מהפכת הסמארטפון וטוען כי חברת החומרה החדשה שלו, אסנשל (Essential), שוקדת על פיתוח דרכים לשים קץ לדחף הבלתי נמנע לבדוק את הסמארטפון כל חמש דקות. "כולנו חיינו חיים מאושרים לפני שהיה לנו אינטרנט זמין ללא הפסקה", הוא אומר בריאיון בלעדי.

בשבוע שעבר שוחרר הגאדג'ט הראשון של אסנשל. טלפון אסנשל הוא חריג: סמארטפון מהודר ואיכותי שלא עוצב בידי אפל, סמסונג או יצרנית סינית של מכשירים זולים.

רובין מודה שטלפון אסנשל ניצב בפני תחרות קשה, בייחוד מצד אפל וסמסונג. אך למרות שהוא משבח את אפל ואת סמסונג, הוא מציין כי "כל שוק רווי זקוק לשיבוש".

לדבריו, הדרך הטובה ביותר היא להחשיב את מכשיר הטלפון הראשון של אסנשל כנקודת פתיחה - המכשיר פועל על אותה מערכת אנדרואיד שעליה פועל גם פיקסל של גוגל - ולא כנקודת מפנה קיצוני. נקודות מפנה קיצוניות יגיעו בעתיד, והן יכללו שימוש בבינה מלאכותית במטרה לשנות את האופן שבו מבצעים אנשים אינטראקציה עם המכשירים שלהם.

"אם נוכל להגיע לנקודה שבה הטלפון שלך הוא גרסה וירטואלית של עצמך, אתה תוכל ליהנות מהחיים שלך, לאכול את ארוחת הערב הזאת, מבלי לגעת בטלפון שלך, ואתה תוכל להיות בטוח שהטלפון שלך יעשה דברים עבורך", אומר רובין. "אני חושב שאני יכול לשים קץ לחלק מההתמכרות".

חוד החנית

רובין בן ה-54 עוסק בטלפונים כבר קרוב ל-20 שנה. בתחילת המאה הנוכחית הוא ניצב בחוד החנית של פיתוח מכשיר שנקרא Hiptop, שהיה בעל צג גדול ומקלדת פיזית מלאה ושניתן היה להפעיל בו אפליקציות. מכשיר זה סלל את הדרך ליציאתו של שד הסמארטפון מהבקבוק. רובין עזב ב-2003 כדי להתחיל מחדש, והקים את הסטארט-אפ אנדרואיד, שאותו מכר לגוגל ב-2005. לאחר שהפך את האנדרואיד למערכת ההפעלה המובילה בעולם, הוא עזב לפני שלוש שנים כדי להתחיל בעבודה על אסנשל.

המכשיר מיוצר בסין בידי פוקסקון, שבונה גם אייפונים. פוקסקון היא משקיעה ושותפה, ופירושו של דבר הוא שיש לה מידה מסוימת של שליטה על עתיד טלפון אסנשל. רובין רואה את מערכת היחסים עם קבלנית הייצור הענקית כרחוב דו-סטרי, שבו יש לכל צד תובנות חשובות. יש לזה גם חסרונות.

אחד המאפיינים הייחודיים של הטלפון החדש הוא שני הפינים המגנטיים בצדו האחורי שמסוגלים להתחבר לאקססוריז שמיוצרים גם בידי אסנשל וגם בידי יצרני צד-שלישי. אסנשל מתכננת לספק את ששת האקססוריז הראשונים, כאשר בשלב הראשון יסופקו מצלמת ווידיאו K4 360 מעלות ותחנת טעינה.

רובין חושף לראשונה שני גאדג'טים נוספים שנמצאים בשלב הפיתוח: גאדג'ט שמסוגל להזין אודיו באיכות גבוהה מהטלפון למערכת הסטריאו של רכב בעוד הטלפון נטען בתחנת העגינה העיקרית שלו, וגאדג'ט שאותו מתאר רובין כסורק הלייזר 3D הקטן ביותר בעולם. הוא מסרב לגלות למה ישמש הלייזר, אך רומז ללייזרים שבהם נעשה שימוש במכוניות אוטונומיות כדי למדוד את המרחק בין עצמים שונים.

רובין אומר כי יש לו "צוות מוכשר שיגרום לתוכנה לעשות מה שאני רוצה שהיא תעשה כדי להפיח חיים בכמה מחפצי הבינה המלאכותית האלה". ייתכן שהוא יתנתק מהשיגעון הנוכחי לעוזרות דיגיטליות בסגנון סירי או אלקסה. רובין מכנה אותן "הרעיון של אתמול", אך מסרב לגלות כיצד ייראה ממשק המשתמש העתידני. הוא אומר שההתקדמויות בתחום הבינה המלאכותית לביצוע מטלות מסוימות עבור המשתמש ייכללו במוצר העיקרי השני של אסנשל.

לדבריו, תוך זמן לא רב יהיו הטלפונים והגאדג'טים האחרים מסוגלים לנחש למה זקוק המשתמש, לסנן הודעות שונות תוך התעלמות מחלק מהן והבלטה של אחרות בהתאם לשעת היום או למיקומו של המשתמש. "אם מישהו שולח לך הודעת טקסט שבה נאמר 'רוצה לאכול סושי הלילה?', היא תוצג לך עם שש תשובות אפשריות, ואתה תבחר בתשובה הטובה ביותר. עם חלוף הזמן, אתה תחזק את היכולת הזאת באמצעות מתן התשובה הנכונה, וזה יהפוך לחלק מהטעם וההעדפות שלך, וקרוב לוודאי שבשלב מסוים התוכנה כבר לא תטרח לשאול אותך".

מנהל אסנשל נזכר כי לאחרונה התנגשה במכוניתו מכונית שנסעה מאחור כשמישהו שלח לו הודעת טקסט - בעיה שלדבריו ניתנת לפתרון באמצעות בינה מלאכותית. "הסחת הדעת היא משהו שניתן לפתור אם יש לך גרסה וירטואלית של עצמך שעושה דברים אחרים בעוד אתה עושה דברים חשובים יותר", הוא אומר.

"ערוץ הפצה משלי"

תחום החומרה ידוע לשמצה כתחום קשה. שחרורו לשוק של טלפון אסנשל מתעכב בחודש בשל בעיות תוכנה שצריך לתקן, ותהליך הבדיקה הממושך שמבצעות חברות שירותי הטלפון לפני שהן מאשרות את השימוש במכשיר טלפון ברשתות שלהן, לברי רובין. הוא נראה מרוצה משותפותו עם ספרינט בארה"ב, אך מודה כי חברות שירותי הטלפון אינן מגלות תמיד פתיחות למכירת מכשירי טלפון מתוצרתן של שחקניות נישה. למרות זאת, הוא לא נראה מודאג. "אם חברות הטלפון עיוורות לחדשנות", הוא אומר, "אני אקים ערוץ הפצה משלי".

הטלפון של רובין ישוחרר לשוק כמה שבועות בלבד לפני שאפל וסמסונג ישחררו את הגרסאות המעודכנות של מוצרי הלהיט שלהן.

רובין משווה את כניסתה של אסנשל לשוק הגאדג'טים הצרכניים לכניסתה של טסלה לשוק הרכב. הוא נזכר כיצד הציג רעיונות לסטארט-אפים בפני אנשי הון סיכון, ושמע אותם אומרים: כן, אבל מישהו אחר כבר עושה את זה. "אז מה?!" הוא אמר להם. "אנחנו זיהינו הזדמנות עסקית. אנחנו חושבים שיש מספיק מקום לשנינו".

המספרים של אנדרואיד
 המספרים של אנדרואיד