מה הייתה הילארי אומרת לדונלד בקמפיין? "זוז ממני, שרץ"

בספר "מה קרה", שמתעד את מסע הבחירות שלה, מתארת המועמדת הדמוקרטית את תחושותיה בעימות טלוויזיוני עם טראמפ, שבחר להתייצב מאחוריה ולנשוף בעורפה ■ היא כותבת: "ידעתי שמיליוני אנשים סומכים עליי - ואכזבתי אותם... אצטרך לחיות עם זה עד סוף ימיי"

הילארי קלינטון דונלד טראמפ  , בחירות  / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון דונלד טראמפ , בחירות / צילום: רויטרס

אחד מהמעמדים שנחרתו בזיכרון במסע הבחירות לנשיאות ב-2016 היה העימות הטלוויזיוני בין הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, לבין דונלד טראמפ, יריבה הרפובליקאי בסנט לואיס, ב-9 באוקטובר. במהלך העימות הסתובב טראמפ מאחורי גבה של קלינטון, בקרבה פיזית מביכה, וניסה להביע זעם או קוצר רוח בהעוויות פנים. כלפי חוץ היה נראה כי קלינטון שמרה על קור-רוח, אך עתה, בספר חדש, היא מתארת את סערת הרגשות שגעשה בה באותם רגעים.

בספר "מה קרה", שמתעד את מסע הבחירות שלה ואת תגובותיה לאירועים שונים במהלכו, מתייחסת קלינטון בהרחבה לאותו עימות. הספר יופץ בחנויות הספרים ב-12 בספטמבר, אך המחברת הקריאה חלקים ממנו בהקלטה ששודרה אתמול (ד') בתוכנית הבוקר של הערוץ הליברלי MSNBC.

היא תיארה את תחושותיה כאשר הבחינה שטראמפ נמצא במרחק נגיעה ממנה: "חשבתי שזה לא בסדר. זה היה העימות השני של המועמדים לנשיאות וטראמפ הגיח מאחורי. יומיים קודם לכן, שמע העולם כולו כיצד הוא התפאר על הרגלו לחפון נשים. עתה אנו נמצאים על בימה קטנה, ולא חשוב להיכן שפניתי, הוא הלך בעקבותיי, בצמידות, כשהוא נועץ מבטים ועושה פרצופים".

"חשתי לא בנוח במידה שלא תיאמן", המשיכה המועמדח הדמוקרטית. "הוא ממש נשם על עורפי. עורי הצטמרר. זה היה אחד מאותם רגעים שבהם היית רוצה שתוכל ללחוץ על כפתור 'הפסק' ולשאול כל אחד מהנוכחים, 'ומה אתם הייתם עושים'? האם הייתי צריכה להישאר רגועה, להוסיף לחייך ולהמשיך כאילו טראמפ לא פולש למרחב האישי שלי פעם אחר פעם? או שהייתי צריכה להסתובב, להביט ישר בעיניו ולומר בקול רם ובאופן ברור, 'זוז ממני, שרץ. תפוס מרחק. אני יודעת שאתה אוהב להפחיד נשים, אבל אתה לא יכול להפחיד אותי, אז פשוט זוז'".

קלינטון מציינת מה שכולם יודעים: היא בחרה באופציה הראשונה. כדבריה: "שמרתי על קור-רוח והסתייעתי בניסיון שצברתי כל חיי בהתמודדות עם גברים קשים שמנסים להוציא אותך משיווי המשקל". עתה היא חושבת, שאולי היה עליה לבחור באופציה השנייה: "זה בוודאי היה יותר מעניין לראות בטלוויזיה. ייתכן שהפנמתי יותר מדי את הרעיון שצריך לשמור על קור-רוח, לקפוץ את השפתיים, לתקוע את הציפורניים עמוק ביד המאוגרפת ולחייך כל הזמן.

ההתנהלות של טראמפ בעימות זכתה בזמנה לגינויים רבים, ולא רק מדמוקרטים. "אם גבר היה נוהג כך כלפיי ברחוב... הייתי מזעיקה מיד את המשטרה", אמרה ניקול וואלאס, שהייתה יועצת בכירה למועמד הרפובליקאי לנשיאות ג'ון מקיין ב-2008 ועתה פרשנית פוליטית ב-MSNBC. הכותרת הראשית בעמוד השער של "דיילי ניוז" ביום המחרת הייתה, "תפוס כיסא, לוזר" על רקע תצלום ענקי של טראמפ.

קלינטון אמרה עוד באותה הקלטה, כי לא היה קל לכתוב את הספר: "בכל יום שבו הייתי מועמדת לנשיאות, ידעתי שמיליוני אנשים סומכים עליי, ולא יכולתי לשאת את הרעיון שאולי אאכזב אותם - אך זה מה שקרה. לא עמדתי במשימה, ואצטרך לחיות עם זה עד סוף ימיי".