השוטר שחקר את החשד לשחיתות בראשל"צ היה בניגוד עניינים

סנ"צ ירון ארם שפיקד על היחידה שחקרה חשד לשחיתות, לא דיווח למפקדיו שהוא בניגוד עניינים ■ עם זאת, הוא לא יועמד לדין פלילי ■ הפרקליטות: הוא יטופל במישור המשמעתי

ראש אגף חקירות ומודיעין במרחב ירקון, סנ"צ ירון ארם, היה במצב של ניגוד עניינים כאשר התנהלה ביחידה שתחת פיקודו בלהב 433 חקירה בחשד לשחיתות בענייני תכנון ובנייה בעיריית ראשון-לציון, בעוד הוא נמצא בקשר עם גופי התכנון של העירייה בפרויקט פרטי על קרקע שלו בעיר. בשבוע שעבר הודיעה הפרקליטות כי סנ"צ ארם לא יועמד לדין פלילי אלא יטופל במישור משמעתי.

סנ"צ ארם היה ראש מפלג חקירות זרוע מקרקעין ביאל"כ (יחידה ארצית לחקירות כלכליות בלהב 433) וכיהן כנציג המשטרה בוועדות התכנון. הוא היה מפקדו הישיר של רפ"ק ערן מלכה בתקופה שבה התרחשה הפרשה שבגינה הוגש כתב האישום נגד מלכה, רונאל פישר, רות דוד ואחרים. 

כך נעלמה פרשת הקרקעות בראשון-לציון מכתב האישום נגד רונאל פישר 

החקירה החלה בעקבות תלונתו של יהושע לובינסקי, שייצג קבוצת חקלאים בעלי קרקע בראשון-לציון, על שחיתות בעירייה. החקלאים טענו כי הם נפגעים מפעולותיו של עו"ד רועי בר, היועץ המשפטי החיצוני לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ויוצגו על-ידי פישר בלי שידעו על "תעשיית המסחר במידע" של פישר ומלכה.

כאשר מלכה נחקר, הוא אמר בין היתר כי "במסגרת החקירה הזו עלה חשד שעו"ד בר משתמש בעו"ד זיו כספי, כדי שהוא יהיה בפרונט של כל מיני עסקאות שאסור לרועי בר להיות בהן, והמתלונן לובינסקי הסב את תשומת-לבנו לעובדה שירון ארם, כך שמע, בקשר עם זיו כספי הזה. ביררתי את העניין עם ירון ארם, שאמר לי שהוא בעיצומה של עסקת קומבינציה בנחלת יהודה, והוא משתמש בשירותיו של עו"ד זיו כספי, ובהגינותו ביקש ממני לא להיות מעודכן בתיק הזה בגלל הקשר שלו לזיו כספי, וכך היה".

סנ"צ ארם העיד כי בעקבות מסמך ראשוני של מלכה, "עלה כי משרד עו"ד מקרקעין גדול אשר מייצג אותי, יכול ומעורב בתיק הזה. מהרגע הזה הודעתי לערן שימדר אותי מנבכי התיק... ויעדכן אותי בדברים העקרוניים כמו מעצר וחיפושים. אני לא זוכר אם עדכנתי את הממונים עליי".

ארם, בעדותו, כינה את לובינסקי "טרחן בלתי נלאה וחסר סבלנות, מציק ומקלקל". הוא סיפר כי אמר למלכה, שהיה בדרכו לפגוש את לובינסקי, "שיעמיד אותו במקום, שלא יהיו פרסומים בתקשורת, ושלובינסקי ידע מה הסטטוס שלו בתיק". ארם ולובינסקי, יש לציין, לא נפגשו מעולם.

בעתירה שהגיש לבג"ץ טען לובינסקי, כי "עסקת קומבינציה זו בוצעה באמצעות היתר אשר נחתם בימיה הסמויים של החקירה לטובת נכסי משפחתו של סנ"צ ירון ארם בנחלת יהודה - ראשון-לציון. ההיתר נחתם על-ידי יעדי החקירה (ראש העירייה דוב צור ורועי בר - מ"ל). עוד יצוין כי עו"ד זיו כספי ייצג במועד החקירה הסמויה, בעסקאות עם עיריית ראשון-לציון, הן את מפקד החקירה החוקרת, סנ"צ ירון ארם, והן את הבלדר להצעת השוחד, ארז מוסצ'ו" (החשד בשוחד לא הבשיל לכדי סעיף אישום - מ"ל).

הערר שהגיש לובינסקי בנושא סנ"צ ארם נדחה על-ידי פרקליטות המדינה, שקבעה בהחלטתה כי "בחומר החקירה אין ראיה למעורבות פסולה של ארם בחקירת תלונות לובינסקי, או לקשר בין סנ"צ ארם לבין עו"ד רועי בר, ונראה כי הליקוי היחידי בהתנהלותו של סנ"צ ארם היה בכך שהוא לא דיווח גם למפקדיו על ניגוד העניינים שבו היה מצוי. במצב דברים זה, נראה כי לא מתקיימים יסודות עבירת הפרת האמונים הדורשים 'פן מחמיר נוסף' מלבד עצם קיומו של ניגוד העניינים, והחלטת מח"ש להעביר את הטיפול לבחינה באפיק המשמעתי היא החלטה נכונה בנסיבות העניין".

מהמשטרה נמסר: "מדובר בתלונה שהועברה למשטרה ממח"ש בשנת 2015 לבחינה משמעתית, ואולם, בעקבות ערר שהגיש המתלונן על החלטת מח"ש, הועבר החומר להחלטת מחלקת עררים בפרקליטות המדינה בערר, ובהתאם לכך הוקפא גם הטיפול המשמעתי בתיק, כמתחייב וכמקובל במקרים של ערר. היום התקבלה במשטרה החלטת פרקליטות המדינה הדוחה את הערר, בקובעה כי בחומר החקירה אין ראיה למעורבות פסולה של סנ"צ ארם בחקירת תלונות העורר או לקשר בין סנ"צ ארם לבין עו"ד בר. עניין הדיווח ייבחן עתה באפיק המשמעתי".

מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, נמסר: "סנ"צ ארם נחשד בהפרת חובת דיווח שהיא עבירה משמעתית, לכן התיק הועבר לטיפול משמעתי. לאחר שהמתלונן הגיש ערר, עוכב הטיפול בהליך המשמעתי עד לסיום הליכי הערר בפרקליטות המדינה. באחרונה התקבלה החלטה הדוחה את הערר. בעקבות כך יימשך הטיפול במחלקת המשמעת של משטרת ישראל".

פישר קיבל 20 אלף שקל

סנ"צ ארם היה קשור לפרשה אחרת בראשון-לציון - חקירה בחשד לכרייה בלתי חוקית של חול, שהתנהלה נגד ארז מוסצ'ו, בעלי מסעדת סוהו, יזם נדל"ן בולט בעיר וחבר של ראש העירייה דוב צור. עו"ד פישר, שייצג את מוסצ'ו מול רשות המסים, ייצג אותו גם בפרשת כריית החול. פרשת החול נחקרה ביאל"כ במפלג חקירות זרוע מקרקעין שבראשה עמד ארם. בעדותו סיפר ארם, ש"התיק לא הגיע לשום מקום, לא הגיע לבשלות ראייתית. ערן מלכה לא ניהל את התיק אלא רפ"ק אוהד טל. התיק כאמור נסגר".

מוסצ'ו סיפר בעדותו במח"ש כי תמורת הטיפול של פישר בתיק החשד לכריית החול הוא נדרש לשלם 20 אלף שקל, והסביר: "שילמתי לו בפעם אחת 20 אלף שקל לאחר שהוא התחיל את הטיפול בתיק, דרך ע' (עדת המדינה ומזכירתם של פישר ודוד - מ"ל), במסעדה, במזומן במטבע ישראלי". חוקרי מח"ש לא איתרו ראיה לתשלום זה בספריו של רונאל פישר.