הוריקן "הארווי" מכה בטקסס: 5.8 מיליון תושבים מפונים

הסופה החזקה ביותר בארה"ב מאז "קתרינה" התעצמה לדרגה 4 ופגעה בחופי המדינה ■ הנשיא טראמפ הכריז על אסון טבע, לבקשת המושל ■ "אזורים שלמים יהפכו ללא ראויים למגורים למשך חודשים" ■ המשרד להגנת המולדת: "חיי אדם בעדיפות עליונה"

סופת הוריקן / צילום: thinkstock
סופת הוריקן / צילום: thinkstock

הוריקן "הארווי" היכה הבוקר (שבת) בחופי טקסס שבארצות-הברית. ההוריקן, שמוגדר בשלב זה כסוער ביותר מאז הסופה "קתרינה" בשנת 2005, התחזק בשעות האחרונות לדרגה 4 בסולם ספיר-סימפסון, המשמש לדירוג סופות מסוג זה. בטקסס דיווחו כי שוליו הראשונים של ההוריקן הורגשו כבר אמש בחופי המדינה, עם רוחות חזקות וגשמים שגרמו בין השאר מפולת בוץ בעיר קורפוס כריסטי. נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ הכריז הלילה על הסופה כעל אסון טבע.

על פי השירות המטאורולוגי ביוסטון, הסופה עלולה להכות בעוצמה כך ש"אזורים שלמים יהפכו ללא ראויים למגורים למשך חודשים רבים". בהמשך צפוי "הארווי" להגיע למהירות 165 קילומטרים בשעה והוא יגרום נזק מוחלט למבנים ארעיים, יפגע במבנים קבועים, ואף יביא להצפות ענק.

מושל טקסס, גרג אבוט, קרא לתושבים בדרום מערב המדינה להזדרז ולעזוב במהירות את האזורים שעתידים להיפגע: "אנו עומדים בפני אסון גדול, חייבים להתכונן להרס משמעותי". המושל פנה לטראמפ, וביקש ממנו להכיר בהוריקן כאסון טבע ולהכריז על מצב חירום, מה שיאפשר הזרמת סיוע מהממשל הפדרלי.

"חיי אדם בעדיפות עליונה"

המשרד להגנת המולדת פרסם התרעה לקראת הגעת הסופה, וציין כי "חיי אדם בעדיפות עליונה". במשרד אמרו כי הנשיא טראמפ תודרך בנושא על-ידי הגורמים המקצועיים בארצות-הברית. מהבית הלבן נמסר כי טראמפ מתכנן להגיע לטקסס בתחילת השבוע הבא, וכי הממשל בוושינגטון יספק את המשאבים הנחוצים במידת הצורך. טראמפ מצדו פנה לתושבים באמצעות חשבון הטוויטר שלו וקרא להם להישמע להוראות הרשויות.

בינתיים נמשך פינוים של 5.8 מיליון התושבים מהחופים הדרומיים של טקסס, ומפעלים רבים הודיעו כי ישהו את פעילותם בימים הקרובים. נוסף על כך, בוטלו אירועים גדולים בטקסס, והיום הראשון ללימודים בבתי הספר נדחה לאורך החוף הדרומי במדינה.

המושל אבוט ציין, כי לא יכריז על חובת פינוי, וישאיר את ההחלטה לרשויות המקומיות שיקבעו היכן יש לעשות זאת. כמו כן, אבוט הודיע כי הפארקים הלאומיים במדינה יהיו פתוחים ללא תשלום כדי לאכלס את האזרחים שיתפנו מבתיהם. ביומיים האחרונים הגיעו התושבים בהמוניהם למרכולים בניסיון להצטייד במוצרי מזון לקראת הסופה הקרבה.

"לא עוזבים את העיר" 

"הפחד הגדול הוא מהצפות", סיפרו רפי ושפרה אנגלהרט, שליחי תנועת בני עקיבא העולמית ביוסטון שבטקסס. "אמורים להיות כאן כמה ימים של סופה. חוששים כאן שהגשמים ינועו בין 100-60 ס"מ, שזה בעייתי באזור הזה. מדובר באדמת ביצות, אז הקרקע לא סופגת את המים וכמות גשם גדולה יכולה להציף את הבתים".

יחד עם זאת, השניים סיפרו כי אין בכוונתם לעזוב את העיר, זאת בשל העובדה שרבים מהקהילה היהודית מתכוונים להישאר למרות ההתרעות.

בינתיים, בקהילה נערכים להגעת הסופה בשיאה של השבת. "בקהילה יש אנשים עם בתים רגילים ויש אנשים שהבתים שלהם כבר בנויים מראש מוגבהים כהכנה למצב הזה", סיפרו. "מי שיש להם בתים נמוכים יחסית, מרימים את כל החפצים בעלי הערך בבית על כיסאות ושידות, ומוודאים שהכול עומד יציב ויעמוד בפני המים, במקרה שהם ייכנסו לתוך הבית. חוץ מזה גם דואגים פה שיהיו מספיק מים לשתייה, כי כשיש הצפה גם המים מזדהמים, וכמו כן, דואגים לכך שיהיה אוכל, כי יש חשש מהצפות גם בכבישים, מה שלא יאפשר להגיע למרכול".