"הארווי" הכתה בטקסס: שני הרוגים ו-6 מיליון מפונים מביתם

(עדכון) - הסופה העוצמתית שהגיעה לחופי המדינה שבדרום ארה"ב בדרגה 4 נחלשה בהדרגה והגיעה לדרגה 1, אך לא צפויה לחלוף עד אמצע השבוע ■ כ-200 אלף בני אדם נותרו מנותקים מחשמל בשל הסופה, ועפ"י הערכות כלכלנים, הנזק שתגרום נאמד בכ-40 מיליון דולר

הוריקן מתיו / צילום: רויטרס
הוריקן מתיו / צילום: רויטרס

השיקום מנזקי הוריקן "הארווי", שהכה בטקסס במהלך היממה האחרונה, יימשך שנים - כך אמר אמש (שבת) ראש רשות החירום הפדרלית של ארצות-הברית, ברוק לונג. "זה עומד להיות תהליך ארוך, מייגע וחסר תקדים עבור טקסס", אמר. הרשויות הודיעו כי לפחות שני בני אדם נהרגו, אחד מהם בשריפה שפרצה בעיר רוקפורט בעקבות הסופה.

ההוריקן, שירד אתמול מדרגה 4 לדרגה 1, נחלש והפך לסופה טרופית. ואולם, גשמים עזים צפויים לרדת בימים הקרובים במקביל להצפות של אזורים רבים ברחבי המדינה הדרומית.

מושל טקסס , גרג אבוט, אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי הוכרז מצב חירום ב-20 מחוזות במדינה. הוא הודיע כי יותר מאלף בני אדם משתתפים במבצע החילוץ ועוד 1,800 חיילים יסייעו בפינוי ההריסות. הצלב האדום פתח 41 מקלטים, ו-42 נוספים בכוננות.

ראש עיריית יוסטון, סילבסטר טרנר, אמר כי מדובר ב"אירוע גדול" וכי חשוב ש"אנשים יישארו מחוץ לכבישים". לדבריו, הצפי ביוסטון הוא לעוד כמעט מטר של גשמים.

נשיא ארצות-הברית הברית דונלד טראמפ קיים אמש שיחת ועידה עם חברי הקבינט ודן בצעדי ההמשך בעקבות הסופה. לפי הצהרת הבית הלבן, "הנשיא הדגיש כי הוא מצפה מכל המחלקות והסוכנויות להישאר מחויבים ובכוננות להצלת חיים".

הסופה, החזקה ביותר שפקדה את ארצות-הברית מאז הוריקן "קתרינה" בשנת 2005, הביאה לפינויים של כשישה מיליון תושבים ברחבי טקסס, שנמלטו מהרוחות שהגיעו בשיאן עד למהירות של כ-200 קילומטרים בשעה. על אף היחלשות הסופה חזאים בארצות-הברית מעריכים כי היא עלולה להתחזק בימים הקרובים וכי היא לא תחלוף לחלוטין עד לאמצע השבוע.

בערים רבות במדינה נמדדו כמויות גדולות של גשם, כשבמקומות מסוימים הגיע המפלס ליותר מ-20 סנטימטרים וההערכות הן שהוא עלול להגיע לגובה של כמעט מטר. כוחות ההצלה ורשויות החירום בטקסס נערכים לשטפונות בזק שעלולים להביא את מפלס המים על פני הקרקע לגובה של עד כארבעה מטרים. כ-200 אלף בני אדם נותרו מנותקים מחשמל בשל הסופה ועל פי הערכות כלכלנים במדינה הנזק שעלול להיגרם ממנה נאמד בכ-40 מיליון דולרים.

בעיר רוקפורט הנמצאת לחופי טקסס קרס גג בבית אבות והביא לפציעתם של עשרה דיירים. כוחות ההצלה המקומיים פינו את הדיירים לבית סוהר סמוך מחשש להתמוטטות המבנה. גגו של בית ספר תיכון בעיר קרס גם כן, אך במקום לא היו נפגעים. קיים חשש ללכודים במבנים נוספים שקרסו. ראש העיר פטריק ריוס קרא לתושבים שלא התפנו לכתוב את שמותיהם על הזרוע, למקרה שייסחפו בהצפות.

בעיר קורפוס קריסטי קרסו עצים רבים וחזיתות של כמה מבנים נפגעו, אך לא דווח על נזקים נרחבים. בבית החולים בדאלאס פינו תינוקות ממחלקת ילדים לבתי חולים בצפון המדינה, מחשש להתעצמות הסופה.