"הבחור שלנו יכול להיבחר לנשיא ארה"ב, ואנו נוכל לסדר זאת"

עמית לעסקים של דונלד טראמפ, יליד רוסיה ובעל קשרים לולדימיר פוטין, הבטיח לעו"ד של טראמפ ב-2015 כי הקמת מגדל טראמפ במוסקבה תתן דחיפה לבחירתו לנשיא

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

מאכער רוסי-אמריקאי, שהתפאר בקשריו עם ולדימיר פוטין, ושמתואר כעמית לעסקים של דונלד טראמפ, הבטיח ב-2015 לעו"ד של המיליארדר, מייקל כהן, כי הקמת מגדל טראמפ במוסקבה תתן דחיפה לבחירתו של טראמפ לנשיא ארה"ב. כך מדווחים "וושינגטון פוסט" ו"ניו-יורק טיימס".

המאכער, פליקס סאטר, שלח סדרת דוא"לים לכהן כאשר טראמפ התמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות בבחירות המקדימות של המפלגה לפני שנתיים. בדוא"לים הדגיש סאטר את קרבתו לנשיא רוסיה והצהיר, שהקמת מגדל טראמפ בבירת רוסיה תדגיש את כשרון ניהול המו"מ של המיליארדר ולפיכך תתרום לנצחונו בבחירות.

"הבחור שלנו יכול להיבחר לנשיא ארה"ב, ואנו נוכל לארגן זאת", כתב סאטר באחד הדוא"לים לכהן. "אני אדאג לכך שכל הצוות של פוטיין יגלה בזה עניין, אני אנהל את התהליך". ובדוא"ל אחר הוא כותב: "אני אכניס את פוטין לתוכנית הזו, ואנו נדאג לכך שדונלד ייבחר".

המאכער כתב, כי הוא שואף להראות לבני שיחו הרוסים קטעי וידיאו שמראים כיצד טראמפ מדבר בשבחי רוסיה. לדבריו, הוא יוכל לדאוג לכך שפוטין ישבח בפומבי את יכולותיו העסקיות של טראמפ. "אם הוא (פוטין) יאמר זאת, הבחירות (בארה"ב) הן שלנו", אמר סאטר. "המשמעות תהיה שהיריב המר ביותר של ארה"ב מודה שדונלד הוא בחור מצוין לנהל עמו מו"מ".

הדוא"לים מראים שכבר בחודשים הראשונים של הקמפיין של טראמפ, סברו כמה ממקורביו כי קשרים הדוקים עם מוסקבה יקנו יתרון פוליטי למיליארדר, מציין ה"טיימס". הקשרים האלה עומדים במוקד החקירות שמנהלים עתה התובע הפדרלי המיוחד וועדות שונות של הקונגרס. טראמפ הכריז לא פעם בפומבי, כי אין - ולו היו - לו קשרים עסקיים עם רוסיה, למעט ניהול תחרות מיס תבל במוסקבה.

בכל זאת, טראמפ אינו יכול לטעון שהמגעים עם הרוסים התנהלו ללא ידיעתו. לדברי ה"טיימס" היה טראמפ חתום על "מכתב כוונות" בלתי מחייב לגבי פרוייקט המגדל שישא את שמו במוסקבה. חברת האחזקות של טראמפ, The Trump Organization, מסרה לוועדת המודיעין של בית-הנבחרים את התכתובות של החברה עם הרוסים. הוועדה חוקרת את הבחישה הרוסית בבחירות והאם מישהו במטה טראמפ היה מעורב בבחישה הזו. ה"טיימס" וה"פוסט" השיגו חלק מהדוא"לים האלה.

סוכנויות המודיעין האמריקאיות קבעו בוודאות, כי ממשלת רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 במאמץ לסייע לטראמפ, ושלוחיה היו אחראים לפריצת מחשבי מטה הבחירות של הילארי קלינטון ולהפצת דוא"לים מביכים על המועמדת הדמוקרטית באמצעות וויקיליקס. החוקרים במשרד התובע המיוחד ובוועדות הקונגרס רוצים למצוא האם מישהו/מישהם במטה של טראמפ שיתף פעולה עם הרוסים.

ב-2016, לאחר שפרוייקט מגדל טראמפ במוסקבה לא התממש, פנה כהן בדוא"ל לדוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, וביקש ממנו שיסייע בחידוש הפרוייקט. לכהן לא הייתה הכתובת הישירה של פסקוב והוא שלח את הדוא"ל שלו לתיבת הדואר הכללית של פניות הציבור לקרמלין.

"אני מבקש בזאת את עזרתך", כתב כהן לפסקוב. "אני מבקש, בכל הכבוד הראוי, שמישהו - אני מעדיף שתהיה זה אתה - יתקשר אלי כדי שנוכל לדון בפרטים ולארגן פגישות בין האנשים הרלוונטיים. מודה לך מראש על הסיוע ומצפה לשמוע ממך בקרוב". כהן לא קיבל מענה.

בתגובה אמר כהן ל"פוסט": "זו הייתה הצעה להקמת בניין שלא עלתה יפה, ואין בה שום דבר מעבר לזה".