מצפון לרעננה: מזכרת מפרדס או כסת"ח לעוד בנייה?

תוכנית לאזור נופש מטרופוליני בשטח כ-6,800 דונם מצפון לרעננה הופקדה לאחרונה להתנגדויות ■ במועצה האזורית חוף השרון מתכוונים להתנגד: "הסכמנו על ריאה ירוקה וקיבלנו שדה תעופה וחניון חנה וסע"

פרדס / צילום: איל יצהר
פרדס / צילום: איל יצהר

החודש הופקדה תוכנית אנ"מ - אזור נופש מטרופוליני - השרון, שמציעה שימור של רצועה חקלאית בשטח של 6,820 דונם בין העיר רעננה ליישובים בצרה ובני ציון ובין כביש 4 לכביש החוף. אין להקל ראש בחשיבותה העצומה של התוכנית, שדווקא בעידן של פיתוח ובנייה מואצים נותנת כבוד לנוף. הצד האחר של התוכנית הוא ש-15% מהשטח נלקחו לטובת בניית אלפי דירות ואזור תעסוקה.

שטחים חקלאיים מונגשים בשבילים

רעיון האנ"מים נולד יחד עם תוכנית המתאר המחוזית למחוז המרכז (תמ"מ 21/3), שאושרה ופורסמה למתן תוקף בחודש נובמבר 2003. בין יתר ייעודי הקרקע שנקבעו בתוכנית הוגדר "אזור נופש מטרופוליני". ייעוד זה שונה במהותו מגן לאומי, מקרקע חקלאית או מחוף ים, כי זהו שימוש קרקע ה"מייעד את מרבית השטח למטרות שטחים פתוחים ונופש בשטחים פתוחים ושירותים נלווים להם בלבד". התוכנית ייעדה שבעה אזורי נופש מטרופוליניים במחוז מרכז.

תכנית אנ"מ השרון, שהוכנה על ידי אדריכל יוסי פרחי בשיתוף אדריכל הנוף ליאור לווינגר והאקולוג ניר מעוז, כוללת שטחים שהוגדרו כפארק אקסטנסיבי - שטחים חקלאיים שלא ישנו את ייעודם, אך יונגשו על ידי שבילי הליכה. הר הזבל, שנמצא באמצע השטח ונישא מעל הפרדסים, אמור להפוך לפארק בסגנון חירייה, ומתקן טיהור השפכים לפארק צפרות. מבחינת העיר רעננה, מדובר בהרחבת העיר לכיוון צפון ובתוספת של כ-9,000 יח"ד ואזור תעסוקה.

בין אזור התעסוקה לאזור החקלאי יחצוץ כביש 541, "העוקף הצפוני", שהוא כביש רוחב חדש שיחבר את כביש החוף ואת כביש מס' 4. הכביש אמור לשחרר את הערים רעננה והרצליה מפקקים של תנועה עוברת. ההחלטה על הקמת הכביש הביאה לביטול התוכנית של כביש 551, שהיה אמור להיסלל צפונית לתוואי זה וסיכן, כך לפחות לפי החברה להגנת הטבע, את אגן נחל פולג.

מירב קורן, יו"ר הוועד המקומי של מושב בצרה, מברכת על התוכנית: "זה מתחבר לרצון שלנו להפוך את האזור הזה לריאה ירוקה. נותנים מקום לתשתיות, נותנים מענה לצורך בהקמת בנייה למגורים ובמקביל יש מענה לצורך הגובר לשמור על ריאה ירוקה. שלא נהיה גוש גדול של בטון".

- אתם לא חוששים שאנשים יטיילו לכם בחצר האחורית?

"אני מאלה שחושבים שצריך להסתכל עשר שנים קדימה ולקדם תהליכים. ממילא זה קורה. יש נטייה טבעית להפוך כל שטח פתוח לעוד בתים. צריך לנהל את זה. מצד אחד מענה לצורך, מצד שני, להבין שאסור להגיע למצב של הוד השרון, שם האנשים נחנקים מהבטון. אני חושבת שהחקלאים וגם התושבים יצטרכו להבין שיש מחיר. זה כבר לא יהיה רק שלהם. אלה השטחים האחרונים".

אבל במועצה האזורית חוף השרון, שמרבית השטח המופקע נלקח ממנה, מרגישים מקופחים וטוענים שריבוי התוכניות באזור (פארק מטרופוליני, שדה תעופה חרוצים, חניון "חנה וסע" ובית קברות ענק בשפיים) הופך אותו לחצר האחורית של מרכז הארץ.

ראש מועצת חוף השרון אלי ברכה אומר שהפארק הוא בסך הכול תירוץ לתוספת יחידות דיור לרעננה: "אין בין התוכנית לבין פארק מטרופוליני לא דבר ולא חצי דבר. אנחנו נוותר על שטחים חקלאיים לטובת יחידות מגורים. חלק ניכר מ-15% השטח המופקע נופל על אזור שטחי רישפון. מנגנון הפיצוי בטל בשישים מול הצורך לשמור על החקלאות".

לברכה תרעומת רבה על עיריית רעננה שהיתה אמורה להיות שותפה עם חוף השרון ב"אשכול תעסוקה" שייבנה בחלק משטח הפארק, אך לדבריו "עשתה פרסה בדקה ה-90", והודיעה שהיא לוקחת את הארנונה של אזור התעסוקה רק לעצמה.

"לכולם היה ברור, רשות מקרקעי ישראל, אביגדור יצחקי וראש העיר רעננה זאב ביילסקי, שחוף השרון תקבל נתח של אזור תעסוקה. במיוחד שאנו סוגרים שימושים חורגים כאלה ואחרים ו צריכים את הפרנסה הזו".

במועצה האזורית חוף השרון זועמים גם על אופן קידום התוכניות: "ברור שברשפון ובגעש לא יושבים טמבלים שלא יודעים את ערך הקרקעות האלה. זה לא הנגב שאפשר לעשות שם רק חקלאות או מדבר. הסכמנו שזו תהיה הריאה הירוקה של כל התושבים, כולל של התל אביבים, כי צריך דיור. פתאום באה המדינה והודיעה שצריך להעביר את שדה התעופה של הרצליה ושמים אותו במרחב הזה, ליד חוות רונית, נושק לשמורת הטבע של חרוצים. ברגע הזה גמרו את המרחב הנופי והתיירותי. זה הרסני לקונספט של שמורה ירוקה".

"שינוי גבולות הוא בסמכות משרד הפנים"

עו"ד איתן גינזבורג, חבר מועצת העיר רעננה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לא מבין איפה הבעיה: "אזור הנופש המטרופוליני הוא תוכנית לאומית בעלת חשיבות ראשונה במעלה ובשורה גדולה לכל תושבי השרון ולמטיילים מכל הארץ".

לדבריו, כבר בעת הכנת תוכנית המתאר של רעננה, שאושרה לפני כשנה וחצי, היה ברור ש-15% משטח האנ"מ יוקדשו לבנייה למגורים ולתעסוקה ויהיו חלק מהעיר".

- מה עמדתכם ביחס לתביעת המועצה האזורית חוף השרון לשיתוף בהכנסות מאזור התעסוקה?

"התוכנית מצויה בשלב תכנוני בלבד במועצה הארצית, ולכן סוגיית חלוקת ההכנסות ממגורים ומתעסוקה כלל איננה עומדת על הפרק בעת הזו וממילא לא קיים סיכום בין הרשויות. בכל מקרה, הגורם המוסמך לעסוק בשינויי גבולות ובחלוקת הכנסות בין רשויות מקומיות הוא משרד הפנים, אשר יידרש לכך לכשתבשיל התוכנית ותאושר סופית".