אנזימוטק למנכ"ל פרוטרום: "הראיון ל'גלובס' - מעליב"

בתגובה להצעת הרכש שצפויה להגיש חברת פרוטרום - לפי שווי של 260 מיליון דולר לאנזימוטק - ביקשה הנהלת אנזימוטק ממשקיעי החברה להימנע מקבלת החלטה בנושא ■ בשלב זה למרות הסתייגות ההנהלה, קיים סיכוי גבוה שהצעת הרכש של פרוטרום תצליח כשתוגש

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

הנהלת חברת אנזימוטק , בהובלת המנכ"ל הטרי ארז ישראלי, פרסמה מכתב למשקיעיה, שבו ביקשה מהם להימנע מלקבל החלטה בשלב זה האם להיענות להצעת הרכש של חברת פרוטרום   לרכוש את מניותיהם לפי שווי חברה של כ-260 מיליון דולר. במקביל פרסמה מכתב לאורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום, ובו הגדירה את ההצעה "אופורטוניסטית". באנזימוטק ציינו כי יהודאי סירב להיפגש עם הנהלת החברה מאז הגשת ההצעה ב-24 באוגוסט, וקבלו על ראיון "מעליב" שנתן לכתב "גלובס" קובי ישעיהו, ובו טען כי "ללא שינוי משמעותי החברה לא תתאושש", וכי יש כוונה להחליף את הדירקטוריון אם הצעת הרכש תתקבל.

במכתב למנכ"ל פרוטרום, מסר דירקטוריון אנזימוטק כי "התאכזבנו לגלות מהודעותיך הציבוריות על הכוונה האופורטוניסטית של פרוטרום להגיש הצעת רכש במחיר של 11.5 דולר למניית אנזימוטק. ההצהרות הללו לא לוו בכל ניסיון ליצור דיאלוג עם החברה והנהלתה. הניסיון שלנו להיפגש איתך נענה בהצהרה כי תהיה זמין רק בתחילת ספטמבר. הראיון שנערך עמך ב'גלובס' היה לא מדויק ומעליב ללא כל הצדקה. עם זאת, אנחנו מסכימים עם הצהרתך כי החברה היא בעלת פוטנציאל גדול, שאותו אנחנו ממצים באסטרטגיה החדשה שלנו. אנחנו זמינים לדון איתך בעתיד".

במכתב אנזימוטק למשקיעים נאמר כך: "אנזימוטק מציעה לבעלי המניות שלה לא לנקוט צעדים כלשהם בתגובה להצעתה של פרוטרום, ואף אם תוגש הצעה, עליהם לדחות את ההחלטה האם לקבל ההצעה או לסרב לה עד שהדירקטוריון יחשוף את עמדתו".

מניית החברה ירדה ביום שישי בנאסד"ק ב-1.4% לאחר פרסום ההודעה, ממחיר של 11.5 דולר למניה, בדיוק המחיר שננקב בהצעת הרכש, ל-11.35 דולר למניה, המגלם לחברה שווי של 259 מיליון דולר. נראה כי פרוטרום טרם פרסמה הצעת רכש רשמית משום שהיא מעוניינת "לבדוק את השטח" ולקבל את ההסכמה העקרונית של בעלי המניות העיקריים בחברה, בטרם תתדיין ישירות עם ההנהלה. המכתב מעיד על כוונת ההנהלה להיות יותר מעורבת במהלך, שמבוצע כרגע מעל לראשה.

למרות המצב מול הנהלת אנזימוטק, נראה כי הצעת הרכש עשויה להתקבל על-ידי בעלי המניות של החברה. פרוטרום כבר מחזיקה בעצמה 19.3% מהחברה, ויש לה הסכם עם קרן הגידור של ג'ון פולסון, המחזיקה 9.2% נוספים מן החברה, שלפיו קרן פולסון תיענה להצעת הרכש במחיר הנוכחי.

בית ההשקעות ילין לפידות, המחזיק 11.2% מאנזימוטק, כבר מורווח היטב על השקעתו, כך שיש סיכוי טוב שייענה להצעה במחיר הנוכחי. בעלי המניות הגדולים הנוספים בחברה הם בעלת השליטה באנזימוטק בעבר, חברת גלעם, שבעצמה נרכשה על-ידי קרן פימי בסוף 2016, ומחזיקה כ-14% מהמניות, וחברת הביטוח הפניקס, המחזיקה כ-9.2%.

פרוטרום, רוכשת החברות הסדרתית שאותה מוביל אורי יהודאי, דיווחה לפני כשבוע וחצי כי רכשה מידי קרן הגידור של המיליארדר פולסון (Paulson), שהחזיקה 18.4% ממניות אנזימוטק, מחצית מההחזקה שלה (9.2% מההון), בכ-24 מיליון דולר, מחיר של 11.5 דולר למניה.

בעקבות המהלך הגיעה כאמור פרוטרום להחזקה של יותר מ-19% מההון של אנזימוטק, בהשקעה של כ-42 מיליון דולר (מחיר ממוצע של 9.61 דולרים למניה). במקביל הודיעה פרוטרום, כי בכוונתה לפרסם בהקדם הצעת רכש מלאה ליתרת המניות של אנזימוטק במחיר של 11.5 דולר למניה.

כאמור, פרוטרום חתמה על הסכם עם הקרן, שלפיו הקרן של פולסון התחייבה לתמוך בהצעת הרכש ולמכור לפרוטרום במסגרתה את יתרת מניות אנזימוטק שהיא מחזיקה, כך שבכל מקרה תגיע פרוטרום להחזקה מינימלית של 28.3% ממניות אנזימוטק, מה שיעניק לה את השליטה בחברה.

פרוטרום החלה במהלך ההשתלטות על אנזימוטק לפני כחודשיים, ועל רקע המהלך זינקה מניית אנזימוטק בכ-60% בפרק זמן של כחודשיים.

אנזימוטק מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ביו-אקטיביים המבוססים על ליפידים (שומנים), לתעשיות תוספי התזונה, הבריאות, המזון הרפואי ותחליפי החלב לתינוקות. פרוטרום, הפועלת בתחום חומרי הגלם והטעמים לתעשיית המזון והמשקאות העולמית, מעוניינת כנראה בעיקר בקו המוצרים העצמאיים של אנזימוטק - מותג ה-VAYA, של תוספי מזון מגובים במחקר קליני בתחומים של הורדת כולסטרול, שיפור הזיכרון וטיפול בהפרעות קשב. מוצרים אלה משווקים בארה"ב (ובישראל, על-ידי טבע ישראל) והפעילות צומחת.

אנזימוטק פרסמה לפני שבוע וחצי דוחות גרועים לרבעון השני. בשורה העליונה דווח אמנם על גידול של 31% בהכנסות הרבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 19.6 מיליון דולר, אך החברה גם ביצעה מחיקת מלאי בהיקף של 3.3 מיליון דולר, מה שהעביר אותה להפסד נקי של 2.3 מיליון דולר, לעומת רווח זעום של 200 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.