הפריסה האוניברסלית: הוט הפכה לאתרוג במשרד התקשורת

החברה לא צפויה לעמוד בהבטחה שלה לפרוס תשתיות עד נובמבר, וזהו המבחן הראשון של השר איוב קרא

לפני כשנה נפל דבר בשוק התקשורת. מנכ"ל משרד התקשורת באותם ימים שלמה פילבר, שהושעה בהמשך, סגר את אחד הדילים הכי בעייתיים בתולדות המשרד. בפעם הראשונה קיבלה הוט אישור לדחות את הפריסה האוניברסלית שלה (חובה רגולטורית לספק שירות זהה בכל רחבי המדינה) למשך שנה, שבמהלכה תוכל לספק את שירותי הטלוויזיה שלה על גבי תשתיות בזק, במקום לפרוס תשתיות פיזיות.

פילבר הצהיר שקיבל מהוט הבטחה לפרוס סיבים אופטיים ולהשקיע סכומים משמעותיים בשדרוג הרשת שלה. ב-9 לאוקטובר 2016 פרסם משרד התקשורת הודעה לעיתונות שמאשרת את הפרטים. לפי ההודעה השר צחי הנגבי, ששימש אז כממלא מקום שר התקשורת, אישר את המלצות הוועדה המייעצת בעניין פרישת תשתיות הוט שעיקרן: בשנת 2017 יוכלו 350,000 איש נוספים ביישובי הפריפריה וביישובים שבהם לא קיימת תשתית של חברת הוט, ליהנות משידורי החברה.

בהודעה נכתב כי "לאור מספר שינויים משמעותיים שחלו בשוק התקשורת בשנים האחרונות, המליצה הוועדה המייעצת לעניין פרישת תשתיות הוט, לשר הנגבי, כי לא יאוחר מ-31 בדצמבר 2016 חברת 'הוט שידורים' תחל לספק שירותים ביישובים בהם לא פרושה תשתית 'הוט שידורים', על גבי תשתית פס רחב של חברה אחרת בתעריפים זהים ובאיכות דומה לשירותים שהיא מספקת היום".

המשרד התייחס לשינויים שחלו בשוק: שינויים טכנולוגיים שמאפשרים להוט לשדר שידורים על גבי האינטרנט ושינויים שחלו בעקבות רפורמת 'השוק הסיטונאי', שאפשרה לצרכן לבחור ספק אינטרנט באופן עצמאי ולא רק לקבל שירות באמצעות בזק והוט. כל אלה הובילו להמלצה כי לא יאוחר מ-31 בדצמבר 2016 הוט תחל לספק שירותים, בדרכים חלופיות, על גבי תשתית פס רחב.

לסיכום הודיע המשרד - וזו הנקודה החשובה כי "בשנה הקרובה תגובש מתכונת להשלמת הפריסה בין החברה למשרד וככל שהחברה אכן תתקדם במתכונת הפריסה עליה המליצה הוועדה, ותתכונן למעבר לשידורים באמצעות סיבים אופטיים, תדון הוועדה בנובמבר 2017, באפשרות להרחיב את ההסדר האמור".

עבדו עלינו בעיניים

נובמבר נמצא מעבר לפינה והתחושה היא שעבדו עלינו בעיניים. כך נראית הפרת אמונים של השלטון כלפי האזרחים. הוט הייתה אמורה להיות כבר היום במצב שבו היא מניעה את פרויקט הסיבים שלה. זה לא קורה כי הוט היא אתרוג. לא סתם אתרוג אלא האתרוג הכי מקודש במשרד התקשורת.

במשרד אומרים היום שהם לא יודעים על הדיל של פילבר. גורמים במשרד אמרו כי שום הסכם כתוב בין הצדדים. שמועד הבדיקה קרב ותפוח האדמה הלוהט הזה מונח עכשיו לפתחו של ממלא מקומו של פילבר מימון שמילה ושל שר התקשורת איוב קרא.

נסביר כי באוקטובר 2014 אימץ שר התקשורת את דוח הועדה המייעצת, לעניין חובת השירות האוניברסלי. הדו"ח פסק באופן חד משמעי כי חברת הוט לא מקיימת את חובת השרות האוניברסלי בלמעלה מ-230 יישובים, בדגש על הפריפריה, וקבע אבני דרך להשלמת הפריסה.

בהחלטה זו התעלם המשרד באופן מפתיע מהעובדה שהוט מצויה בהפרה יסודית של תנאי רישיונה וקבע לה רק מנגנון עתידי ל"תיקון" ההפרה תוך התעלמות בוטה מההפרה החמורה שהתרחשה במשך שנים, ללא שום סנקציה על התנהלות חמורה זו במשך שנים תוך צפצוף על הרגולטור. אבן הדרך הראשונה ליישום החלטת השר נקבעה לנובמבר 2016, ונקבע שהוט תפרוס תשתית ל-61 יישובים בהם דלית אל כרמל, חורפיש, מרום גולן, יסודות, ירכא, רביבים, יד מרדכי ועוד רבים אחרים).

המשמעות היא שכבר במעמד ההחלטה קיבלה הוט ממשרד התקשורת שתי הקלות נוספות: הראשונה - דחייה נוספת של 24 חודשים, בפריסת התשתית. השנייה והמהותית יותר - המשרד כלל לא קבע לוח זמנים מחייב, במסגרתו תידרש הוט להשלים את פריסת התשתית בכ-170 ישובים נוספים בהם היא איננה פעילה. המשקד הסתפק באמירה כללית הקובעת כי השלב הראשון של הפריסה מצריך יצירת מנגנון ולכן הוא צפוי להיות ארוך יותר.

לקראת נובמבר 2016 התברר שהוט מצפצפת על החלטת שר התקשורת ולא קידמה את פריסת התשתיות לאף יישוב. ברור לכל בר דעת כי הקמת תשתית הינה הליך ארוך. העובדה שהוט לא החלה כלל בפריסה מעידה על כך "שידעה מראש" שאין לה כוונה לעמוד בהנחיות (המקילות מאוד) שנקבעו לה.

מה שהוט והמשרד עשו הוא לבצע שימוע מזורז, למראית עין, שגם הוא נכפה על המשרד כתוצאה מלחץ ציבורי. בתמורה לדחייה בפריסת התשתית למשך שנה, עד ליום 13.11.2017, הוט תשיק שירות טלוויזיה חדש, שיסופק על גבי תשתית האינטרנט של בזק (או של ספקיות השירות שימכרו את תשתית בזק במסגרת השוק הסיטונאי). עקב כך יוכלו תושבי הפריפריה ליהנות מתחרות בתחום השידורים.

במקור, כאמור, הוט הייתה אמורה לבצע השקעות של מאות מיליוני שקלים ולהקים תשתיות עצמאיות כפי שנדרש מחברה שמחויבת לשירות אוניברסלי. יצוין כי חובת השירות האוניברסלי של הוט כוללת גם חובת מתן שירות אינטרנט וטלפוניה כך שבכל מקרה "הסידור" שנעשה מול המשרד נתן לכאורה מענה רק לשירות הטלוויזיה.

סחורה משומשת

בפועל מכרה הוט למשרד התקשורת סחורה משומשת. הרי במהלך 2017, כתוצאה מהתחרות, השיקה הוט מיזם טלוויזיה חדש שיעבוד על גבי האינטרנט (שירות הוט NEXT ו-NEXT פלוס). לנו נראה שהתוכניות של הוט לא צצו פתאום. סביר להניח שהן "שכבו" במגירה של הוט כבר מספר שנים ממתינות ליום פקודה. כך, במכה אחת, חיסלה הוט שתי ציפורים, גם חבילה תחרותית מול סלקום ופרטנר וגם צ'ופר - הקלות בשווי מאות מיליוני שקלים ממשרד התקשורת.

בקרוב תחלוף עוד שנה והדחיה הזמנית שהשיגה הוט מתקרבת לסופה. האם הוט קידמה את פיתוח התשתית במהלך שנת 2017, או שהיא בונה על זה שמשרד התקשורת יקנה שוב את אותה סחורה משומשת?

לזכותה של הוט אפשר להגיד שהטענות בדבר חובת הפריסה הן בעייתיות כלשעצמן. אי-אפשר לדרוש ממנה לפרוס תשתיות בכל מצפה או חוות בודדים. העיקרון של פילבר, לחלץ ממנה בתמורה השקעות בפריסת סיבים איננו רעיון פסול. מה שפסול הוא הדרך. אם משרד התקשורת היה תובע מהוט בהסכם כתוב להתחייב להשלמת פריסה של 1 ג'יגה ל-80% מהלקוחות תוך שלוש שנים, תוך שהיא מפקידה ערבות של נניח מיליארד שקל, אפשר היה להצדיק את התזה של פילבר. אבל מכיוון שאנחנו יודעים היום שאין שום מסמך הבנות חתום, והכול היה 'כלאם פאדי', המשמעות היא שהוט בהפרה של הרישיון שלה. אז מה אתם מהמרים שיעשה איוב קרא? יאתרג את הוט או יפעל לפי החוק ויתבע ממנה לעמוד בדרישות הרישיון שלה?

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "הפטור שניתן להוט הוא עד נובמבר 2017. בקרוב נכנס את הוועדה המייעצת לשר לקבלת סטטוס והמלצות לשר בדבר כיווני פעולה לעתיד". את תגובת הוט לא ניתן היה להשיג עד מועד כה.

ההפרות של הוט
 ההפרות של הוט