מה מסתתר ביומן של ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי?

ראש מטה הדיור מצא לנכון להיפגש עם שר השיכון רק פעמיים במשך שנה ■ לעומת זאת, הוא עסק רבות בשכונת הארגזים בת"א ובהקמת אי מלאכותי ■ ועם מי הוא לא נפגש?

אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"
אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"

במהלך שנה שלמה, מתחילת מאי 2016 ועד סוף אפריל 2017, ישב ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי רק לשתי פגישות אישיות עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, האיש היושב בראש המשרד שאחראי על תפעול הגרלות מחיר למשתכן ועוד. שתי הפגישות נערכו בחודשים יולי ואוגוסט 2016. כך מגלה יומן הפגישות של יצחקי, שנמסר לבקשת עמותת הצלחה ועיתון "גלובס" לפי חוק חופש המידע.

מנגד, מגלה יומן הפגישות של יצחקי פגישות רבות עם שרי ממשלה, חברי כנסת ופוליטיקאים אחרים. עם שר הבריאות יעקב ליצמן נפגש יצחקי ארבע פעמים במהלך אותה שנה (מלבד פגישות מרובות משתתפים): פגישה במאי 2016 שמטרתה לא הוגדרה, פגישה "בנושא עפולה", פגישה עם "יעקב דדוש ממגידו" ופגישה בנושא "דיור על כפר יונה".

יצחקי, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרדו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון וכחבר כנסת מטעם קדימה, נפגש כאמור גם עם לא מעט פוליטיקאים. עם עמרי שרון, בנו, הוא נפגש פעמיים, בין מאי 2017 לאפריל 2017 (פגישה נוספת התקיימה עם שרון יחד עם מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, בנושא "תוכנית מתאר ארצית למרעה"). בנוסף, הוא נפגש עם השר לשעבר חיים רמון, במשרדי חברת דירה להשכיר בפתח תקוה, בפגישה שמטרתה אינה מוגדרת.

אף שנפגש עם עשרות ראשי ערים במהלך התקופה, מקומם של שניים בולטים נפקד מהרשימה: ניר ברקת ראש עיריית ירושלים, ויונה יהב ראש עיריית חיפה.

יומן הפגישות של יצחקי מלמד שראש מטה הדיור עסוק לא מעט ב"כיבוי שריפות" ובפגישות עם קבלנים שכבר זכו במכרזי קרקע לפרויקטים של מחיר למשתכן ונתקלו בחסמים כאלה ואחרים. במאי ועד יולי 2016 נפגש יצחקי שוב ושוב עם הקבלן דודו אוחיון שזכה במכרז להקמת פרויקט בעפולה, ועם הקבלנים צפריר וזוהר שרבט שמקימים פרויקט בלוד, במטרה לקדם את הפרויקטים שיהיו הראשונים למסור מפתחות כבר בעוד שבועות ספורים.

לא פחות מעשר פגישות, כמות יוצאת דופן, הקדיש יצחקי במהלך אותה שנה לנושא שכונת הארגזים בדרום מזרח תל-אביב.

ביולי 2016, נוכח התנגדות שר האוצר משה כחלון, נדחתה הצעת חוק שקראה להסדיר את פינויים של תושבי שכונת הארגזים בדרום תל-אביב, כ-300 משקי בית הגרים בשכונה זה עשרות שנים. לפני כ-20 שנה רכשו היזמים חכשורי ויוחנן קרקעות בשכונה (ומאוחר יותר צירפו אליהם גם את חברת דנקנר, היום אלעד מגורים של יצחק תשובה), אולם מאז מתנהל סכסוך על הפיצויים בין היזמים לתושבים. לפי הצעת החוק שנדחתה, פינוי התושבים אמור היה להיעצר עד ההסדרה תמורת זכויות בנייה מוגדלות ליזמים.

היומן
 היומן

פגישות עם סינים ויפנים

נושא מעניין נוסף שבו עסק יצחקי במהלך שלוש פגישות לפחות היה הקמת אי מלאכותי, דבר שנדמה לרבים כגימיק בלבד, אולם עולה זה מספר עשורים כפתרון שנבחן בעיקר לנושא התשתיות (שדה תעופה ועוד). במאי 2016 נפגש יצחקי עם ראש מינהל התכנון בינת שוורץ ועם רונית מזר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במינהל התכנון, לדיון בנושא תמ"א לאי מלאכותי. מאוחר יותר, שתי פגישות נוספות (באוגוסט ובדצמבר) כבר הוגדרו תחת הכותרת "האי המלאכותי".

באפריל 2016 הגיעו לישראל ארבע משלחות - שלוש יפניות ואחת סינית - שקבעו כי קיימת היתכנות לבניית איים מול חופי ישראל (הרצליה ותל-אביב). בעיריית הרצליה גם העריכו באותה עת כי המדינה תוציא מכרז להקמת אי מול העיר עד סוף שנת 2016, מה שבסופו של דבר לא קרה.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, מסר כי "המאמץ המתמשך והשיטתי לחשיפת ופרסום יומניהם של פקידים בכירים בשירות הציבורי הוא חלק מניסיון המיפוי של עבודת הממשלה, יישום החלטות מדיניות וסדרי העדיפות בטיפול בסוגיות שונות שעל סדר היום הציבורי. זה כלי חשוב בחיזוק אחריותיות בשירות הציבורי".