פיצוץ באמצע בוררות: חלל תקשורת תובעת מתע"א 138 מ' ד'

בהליך הבוררות שהחל לאחרונה דרשה חלל פיצוי של 10 מיליון דולר בשל הנזקים שנגרמו לה מאובדן הלוויין עמוס 6 ■ תע"א: "טענות חסרות יסוד"

רגע הפיצוץ של הלווין עמוס 6 בקייפ קנוורל שבפלורידה / צילום: רויטרס
רגע הפיצוץ של הלווין עמוס 6 בקייפ קנוורל שבפלורידה / צילום: רויטרס

שנה לאחר הפיצוץ של לוויין התקשורת עמוס 6 טרם שיגורו לחלל, הגישה חברת חלל תקשורת  שבבעלות איש העסקים שאול אלוביץ' תביעה על סך 138 מיליון דולר נגד התעשייה האווירית. התביעה הוגשה אתמול (ב'), במסגרת הליך בוררות שמתקיים בין שתי החברות זה כחודשיים. הליך הבוררות נפתח בעקבות טענת חלל תקשורת, שלפיה היא זכאית לפיצוי בגובה של 10 מיליון דולר מהתעשייה האווירית מתוקף הסכם שנחתם בין הצדדים.

התעשייה האווירית יצרה את לוויין התקשורת שהיה אמור לשמש את חברת חלל. הפיצוץ עצמו, שהוביל להרס מוחלט של הלוויין, אירע בתחילת ספטמבר שנה שעברה בקייפ קנוורל שבפלורידה, ארה"ב, יומיים טרם שיגורו המתוכנן לחלל באמצעות רקטה של חברת ספייס איקס שבבעלות המיליארדר אילון מאסק.

בהודעה שמסרה הבוקר (ג') התעשייה האווירית לרשות לניירות ערך ולבורסה בתל אביב, נאמר כי התביעה הוגשה במסגרת הליך הבוררות המתקיים בין החברות. לפי החברה, בתביעה נטען כי לחלל תקשורת נגרם נזק בסך של 138 מיליון דולר בתוספת ריבית, כתוצאה מהפרה לכאורה של התחייבות מצדה למסירת הלוויין במועד שנקבע.

עוד נאמר בהודעת התעשייה האווירית, כי בכתב התביעה טענה חלל תקשורת לזכאות לפיצוי בגובה של 10 מיליון דולר, ובנוסף היא מבקשת לחייב אותה בסכומי פיצוי נוספים מעבר, בסך כולל של כ-32 מיליון דולר, בתוספת ריבית.

חלל תקשורת סירבה להגיב היום על הודעת התעשייה האווירית, וגורמים המקורבים לה הסבירו זאת בסודיותו של הליך הבוררות שמתקיים בין שתי החברות.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה לתביעה, כי "התע"א דחתה את טענות חלל תקשורת שאין בהן כל ממש, ובין הצדדים הוסכם על קיום הליך בוררות בנוגע לכך. במסגרת הליך בוררות זה, התקבל אמש בתע"א בהפתעה כתב תביעה, שבו תובעת חלל תקשורת על נזקים בהיקף של כ-138 מיליון דולר. התע"א נדהמה מטענותיה חסרות היסוד של חלל תקשורת שמועלות בכתב התביעה, כמו גם מהסכום המופרך, והיא דוחה אותן מכל וכל. התע"א תגיש את תגובתה בהתאם".

 

שורת המלצות בעקבות הפיצוץ

הלוויין עמוס 6 בוטח בידי התעשייה האווירית, ובעקבות השמדתו טרם השיגור היא קיבלה פיצוי בגובה של כ-170 מיליון דולר - שהועברו על ידה לחלל תקשורת.

לוויין התקשורת יועד להרחבת הפעילות של חלל תקשורת, וכך למשל, פייסבוק התכוונה לעשות בו שימוש למען קידום המיזם לחיבור אזורים נרחבים באפריקה לרשת האינטרנט. בעקבות אובדן הלוויין טרם שיגורו, חלל תקשורת התקשרה במהלך החודשים האחרונים עם בואינג האמריקאית לרכישת לוויין חלופי.

הפיצוץ הטראומתי ברקטה שהייתה אמורה לשאת את עמוס 6 לחלל הוביל להקמת ועדה מקצועית מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, לבחינת מעמדה של ישראל בתחום לווייני התקשורת. הוועדה המליצה על שורה של צעדים לשימור הידע ופעילות הייצור של לווייני תקשורת, הנעשית בתעשייה האווירית. במרכז המלצות הוועדה: הקצאת תקציבים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ותוכנית לאומית רב-שנתית שבמסגרתה יפותחו בתעשייה האווירית ארבעה לווייני תקשורת.

באחרונה הזהירו בכירים בתעשייה האווירית ובהם מנכ"ל החברה, יוסי וייס, כי יידרשו לקבל בקרוב החלטות גורליות על פעילות החברה בתחום לווייני התקשורת, וזאת בנימוק שהמלצות הוועדה המקצועית טרם יושמו.