פרוטרום רוכשת את השליטה בתורפז לפי שווי של 54 מיליון ש'

פרוטרום השקיעה בשלב ראשון כ-42 מיליון שקל בהשגת שליטה בתורפז, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק תמציות בושם

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

פרוטרום  לא עוצרת. היום הודיעה החברה, ששווייה בבורסה כבר הגיע ל-16 מיליארד שקל, על רכישה שביעית מתחילת השנה. פרוטרום חתמה על הסכם לרכישת החברה הישראלית תורפז, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תמציות בושם ונמצאת בבעלות קרן חזון (כ-80%) ועו"ד ישראל (רלי) לשם, שותף בכיר במשרד מיתר (כ-20%). זאת כחלק מהחלטה אסטרטגית של פרוטרום לפתח פעילות גלובלית בתחום תמציות הבושם (Fragrances), בדגש על שווקים מתעוררים בעלי שיעורי צמיחה גבוהים.

פרוטרום, שפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיות המזון והמשקאות העולמית, הפכה להיות בעלת 51% ממניות תורפז באמצעות רכישת מניות תורפז והחברה האם בכף תעשיות בושם מידי בעלי המניות הקיימים תמורת 14.5 מיליון שקל וכן באמצעות השקעה בהון המניות של בכף תמורת 27 מיליון שקל - סך הכל השקעה של 41.5 מיליון שקל.

פרוטרום מדווחת כי הרכישה בוצעה לפי שווי של 54 מיליון שקל לתורפז, כאשר הסכם הרכישה כולל אופציה לרכישת יתרת המניות של תורפז ובכף החל מ-4 שנים ממועד השלמת העסקה, במחיר המבוסס על ביצועיה העסקיים של תורפז בשנתיים שקדמו למועד הודעת מימוש האופציה. העסקה הושלמה ומומנה באמצעות חוב בנקאי.

תורפז מעסיקה 16 עובדים, ויש לה אתר מו"פ, ייצור ושיווק בישראל ולאחרונה פתחה מרכז מו"פ, ייצור, שיווק ומכירות בניו ג'רזי. לתורפז סל מוצרים ופתרונות מגוונים, המבוססים על ידע וניסיון רב, ובסיס לקוחות רחב. החברה מציגה שיעורי צמיחה מרשימים בשנים האחרונות, תוך שיפור בשיעורי רווחיותה.

על-פי דוחותיה הניהוליים של תורפז, מחזור המכירות שלה ב-12 החודשים, שהסתיימו ביוני 2017, הסתכם בכ-23.3 מיליון שקל והיא בעלת שיעורי רווחיות גבוהים מאלה של חטיבת הטעמים של פרוטרום כיום.

רכישת תורפז מצטרפת לעסקים קיימים קטנים של פרוטרום בתחום תמציות הבושם בעיקר בהודו, אפריקה ואמריקה הלטינית, ופרוטרום בוחנת ביצוע רכישות נוספות בתחום תמציות הבושם באמצעות תורפז, בהתאם למנגנון שנקבע בהסכם. פעילותה של תורפז תצטרף לפעילותה של פרוטרום בחטיבת הטעמים.

ג'פריס בעד הצעת הרכש באנזימוטק

בד בבד ממליצים כלכלני בית ההשקעות ג'פריס לבעלי המניות בחברת אנזימוטק להיענות להצעת הרכש של פרוטרום, לכשזו תתפרסם. פרוטרום, שאותה מוביל אורי יהודאי, דיווחה לפני כשבועיים כי רכשה מידי קרן הגידור של המיליארדר ג'ון פולסון (Paulson), שהחזיקה 18.4% ממניות אנזימוטק, מחצית מההחזקה שלה (9.2% מההון), בכ-24 מיליון דולר, מחיר של 11.5 דולר למניה.

בעקבות המהלך הגיעה פרוטרום להחזקה של יותר מ-19% מההון של אנזימוטק, בהשקעה של כ-42 מיליון דולר (מחיר ממוצע של 9.61 דולרים למניה). במקביל הודיעה פרוטרום, כי בכוונתה לפרסם בהקדם הצעת רכש מלאה ליתרת המניות של אנזימוטק במחיר של 11.5 דולר למניה (המשקף שווי חברה של כ-260 מיליון דולר).

פרוטרום החלה במהלך ההשתלטות על אנזימוטק, הפועלת בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה, לפני כחודשיים. על רקע המהלך זינקה מניית אנזימוטק בכ-70% בתקופה זו. בג'פריס מעריכים כי פרוטרום אכן תפרסם בקרוב את הצעת הרכש. "הרכישה תוכל להביא לכך שהטכנולוגיה הייחודית שפותחה באנזימוטק בתחום הליפידים הייעודיים תנוצל בצורה טובה יותר באמצעות היכולות של חברה גדולה מסוגה של פרוטרום".

הנהלת אנזימוטק מתלהבת פחות

לאחר פרסום הדוחות החלשים של אנזימוטק לחצי הראשון של השנה, עדכנו בג'פריס לפני כשבועיים את סקירתם על החברה והציבו מחיר יעד של 9.5 דולר למניה לשנה הקרובה, כך שמחיר של 11.50 דולר לדעת האנליסטים של בית ההשקעות הוא ראוי.

עוד הם מציינים כי פרוטרום תוכל לשווק בצורה טובה יותר את קו מוצרי ה-VAYA של אנזימוטק - תוספי מזון מגובים במחקר קליני בתחומים של הורדת כולסטרול, שיפור הזיכרון וטיפול בהפרעות קשב. מוצרים אלה משווקים בארה"ב (ובישראל, על-ידי טבע ישראל) והפעילות צומחת.

בשבוע שעבר פרסמה הנהלת אנזימוטק, בהובלת המנכ"ל הטרי ארז ישראלי, מכתב למשקיעיה, שבו ביקשה מהם להימנע מלקבל החלטה בשלב זה האם להיענות להצעת הרכש של פרוטרום. במקביל פרסמה מכתב ליהודאי, מנכ"ל פרוטרום, ובו הגדירה את ההצעה "אופורטוניסטית".

במכתב למנכ"ל פרוטרום, מסר דירקטוריון אנזימוטק כי "התאכזבנו לגלות מהודעותיך הציבוריות על הכוונה האופורטוניסטית של פרוטרום להגיש הצעת רכש במחיר של 11.5 דולר למניית אנזימוטק. ההצהרות הללו לא לוו בכל ניסיון ליצור דיאלוג עם החברה והנהלתה.... אנחנו מסכימים עם הצהרתך כי החברה היא בעלת פוטנציאל גדול, שאותו אנחנו ממצים באסטרטגיה החדשה שלנו. אנחנו זמינים לדון איתך בעתיד".

במכתב של הנהלת אנזימוטק למשקיעים נטען כי "אנזימוטק מציעה לבעלי המניות שלה לא לנקוט צעדים כלשהם בתגובה להצעתה של פרוטרום, ואף אם תוגש הצעה, עליהם לדחות את ההחלטה האם לקבל ההצעה או לסרב לה עד שהדירקטוריון יחשוף את עמדתו".

למרות המצב מול הנהלת אנזימוטק, נראה כי הצעת הרכש עשויה להתקבל על-ידי בעלי המניות של החברה. פרוטרום מחזיקה כבר כאמור ב-19.3% מהמניות ולה הסכם עם קרן הגידור של פולסון, שנותרה להחזיק 9.2%ב- מהמניות, לפיו תיענה הקרן להצעת הרכש.

מניית אנזימוטק  טיפסה
 מניית אנזימוטק טיפסה